PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Ontdek het op de App StoreDownload on Google Play
Playlist

Business

Podcasts over economie, marketing en zaken doen

by PodNL

    Business

    Oct 16 2018

  • Linkse hobby's / Een aanvalsplan voor de economie #64

    Vandaag hebben we het over het aanvalsplan voor de economie – wat ons te doen staat in economische crises, dat is geschreven door de Tweede Kamerfractie en welke is te lezen op SPnet. Steun ons

  • Beurswatch / V-shape of U-shape, dat is de vraag

    Er zijn maar weinig lichtpuntjes aan te wijzen voor de economie in deze Coronacrisis. Of het moet zijn, zegt Corné van Zeijl van Actiam, dat de Chinese economie weer op gang komt. Maar wat heb je eraan als de vraag in Europa en de VS zwak blijft, omdat de economie daar op slot zit. Daarom verwacht Corné geen snel, maar juist een langzaam herstel. Voor de waaghalzen onder de beleggers heeft Albert Jellema van 1Vermogensbeheer een spannende tip!

  • De Universiteit van Nederland / Hoe kan de aandelenmarkt in een milliseconde onderuit gaan? #189

    Wie bij een aandelenmarkt denkt aan schreeuwende, opgewonden mannen in pak loopt een beetje achter. Tegenwoordig is het vooral het gezoem van computers dat de ruimte vult. Professor Albert Menkveld van de Vrije Universiteit speelt in dit college zelf voor flitshandelaar terwijl hij je meeneemt in de wonderlijke wereld van de aandelenkoersen.

  • Vandaag / Europa is boos op Nederland

    De lidstaten die het zwaarst worden getroffen door de coronacrisis doen aanspraak op Europese solidariteit. Maar Nederland houdt vast aan strenge standpunten over financiële hulp. Is dat te verdedigen in een crisis die iedereen treft?Gast: Clara van de WielPresentatie: Thomas RuebProductie: Henk Ruigrok van der Werven & Iddo HavingaMontage: Yeppe van Kesteren

  • The brief / De thuiswerkeditie #11

    Op deze laatste thuiswerkdag en elfde aflevering praten Mark en Matthijs samen met een mystery guest over de toekomst volgens Martin Sorrell en de impact van de crisis op het biermerk Corona. Shownotes: De shownotes makkelijk via de mail ontvangen? Schrijf je dan in via www.wayneparkerkent.com/briefly - LinkedIn van Frank Gorenhttps://nl.linkedin.com/in/frankgoren - De microfoon van Frank https://www.bluedesigns.com/products/yeti/ - De webcam van Frank https://www.logitech.com/nl-nl/product/c9...more

  • De nationale autoshow / Auto-industrie in zwaar weer door coronacrisis

    Mede mogelijk gemaakt door: LexusAuto-industrie De autoproductie ligt zo goed als stil door de coronacrisis. Wat zijn de gevolgen? We spreken Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de ACEA. Donkervoort Ondanks de coronacrisis bouwt sportautobouwer Donkervoort gewoon auto's. Te gast is directeur Denis Donkervoort. Leaseauto's De autobranche roept leasebedrijven op vooral onderhoud en reparaties te blijven uitvoeren. Gebeurt dat? Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse...more

  • 1-2-tje met Yves / Ondernemen in tijden van Corona - met Harry van der Hoorn, directeur van Stabilo

    Stabilo International is een grote speler op de Europese markt van standbouw. Naast beurzen als TEFAF, Baselworld, etc., staat dit bedrijf ook sinds jaar en dag garant voor de indrukwekkende stands van Masters of LXRY. Directeur Harry van der Hoorn is dan ook graag te gast in deze podcast, in deze rare tijd. Strijd verbroedert, ook als de tegenstander een zevenkoppig virus is.

  • BNR in bedrijf / Flora Holland: steunpakket onvoldoende

    Mede mogelijk gemaakt door: Centraal BeheerHet huidige pakket noodmaatregelen maken wel enige kostendekking mogelijk, met name de loonkosten. Maar dat is maar een heel beperkt deel van de totale kosten. Als er geen noodfonds komt, zullen er heel veel bedrijven in hele grote problemen gaan komen, verwacht Van Schilfgaarde. Tot faillissementen aan toe. De sector heeft een aanvraag gedaan bij het kabinet voor een noodfonds. Volgens Van Schilfgaarde heeft de sierteeltsector nog nooit eerder aangekl...more

  • People power podcast / Out of control - Dominique Haijtema

    In deze aflevering van People Power Books is Dominique Haijtema te gast. Welke inzichten haalt een journalist en psycholoog uit de boeken die ze leest en die ze schrijft. Als oud-hoofdredacteur van MT, journalist, psycholoog en auteur vragen we haar wat de zin en onzin is van leiderschapstheorieën en zeker van al die zelfhulpmethodes. Dit is een aflevering van People Power Books, dus natuurlijk praten we over haar laatste boek Nooit meer een zelfhulpboek. In 2020 maken we elke maand een aflever...more

  • De Ben Tiggelaar / Stefan van der Stighel - zo werkt aandacht

    Links bij deze podcast Meer over Stefan van der Stigchel Mediatip: The Attention Merchants, door Tim Wu over de handel in onze aandacht.

  • Vandaag / Is een recessie nog te vermijden?

    Economieën wereldwijd kraken onder de gevolgen van de corona-uitbraak en Nederland is daarop geen uitzondering. Economisch journalist Maarten Schinkel ziet hoe de overheid zich tegen een naderende recessie probeert te wapenen. Maar kan dat nog wel? Hoe diep wordt de krater die dit virus gaat slaan? Presentatie: Thomas RuebProductie: Felicia AlberdingMontage: Yeppe van KesterenGast: Maarten Schinkel

  • eCommerce Café / Elise van Dijk - Crisiscentrale

    Corona Crisis - wat communiceer je wel en wat niet? De ervaren professionals van de Crisiscentrale leveren strategisch crisismanagement- en crisiscommunicatie advies. Ook hands-on zijn zij van vele markten thuis. Zij kijken samen met een integrale blik naar crisisvraagstukken. Elise van Dijk is zo'n professional van de Crisiscentrale. Haar vakgebied is Communicatie & Marketing. Luister naar ons gesprek en leer over communiceren in tijden van een crisis. Naar de website: https://ecommercecafe...more

  • Groeivoer / Jay Asad - over zijn vlucht naar Nederland en ondernemen in Syrië

    Jay Asad is een Syrische ondernemer die als vluchteling naar Nederland kwam. Jay bouwde een nieuw bestaan op in Amsterdam, waar hij The Refugee Company en Jay´s Startup Kitchen begon. Daarna opende hij restaurant Le´moene, tevens cateraar voor de zakelijke markt. Ik sprak Jay in het voormalige Bijlmer Bajes complex in Amsterdam. Een bijzonder gesprek dat een inkijkje geeft in een heel andere wereld. Deze aflevering is in het Engels opgenomen.Je doet me een groot plezier als je deze aflevering na...more

  • Vallen en opstaan / Wietse van der Werf - De vioolbouwer die de zee bespeelt

    Wietse van der Werf is de oprichter en CEO van de Sea Ranger Service, ‘s werelds allereerste maritieme rangerdienst. Het is een bedrijf dat werkloze jongeren opleidt tot Sea Ranger. Bijvoorbeeld om in opdracht voor overheden beschermde zeegebieden te beheren of om onderzoek uit te voeren. En dat alles op hun eigen speciale zeilwerkschepen. Wietse vertelt over zijn pad van, jawel, vioolmaker naar milieuactivist naar CEO van zijn eigen bedrijf. Hoe hij dankzij een natuurprijs zijn droom kon v...more

  • Betrouwbare bronnen / De wereldeconomie in recessie #96

    Jaap Jansen praat met Peter de Waard, redacteur economie en columnist van de Volkskrant, over de plotselinge ineenstorting van de wereldeconomie.Nederland krijgt hoe dan ook een recessie, stelde het Centraal Planbureau deze week. De scenario’s die het CPB uitwerkte lijken heel erg op de modellen waar De Waard al van uit ging. Een V, een U of een L. De V is waar minister van Financiën Wopke Hoekstra op hoopt: een scherpe, maar korte terugval en daarna herstel. Bij een U duurt de ellende wat lange...more

  • Bakkie Media / Fight or flight in crisistijd #28

    Bakkie Media. De podcast over marketing, communicatie en media waarin je binnen 15 tot 20 minuten op de hoogte bent van alles wat er speelt in medialand. Daniel Kok en Thijs van Dijk praten je bij onder het genot van een goede bak koffie. In deze aflevering: Fight or Flight voor merken in crisistijd? Banken zijn lief voor de consumenten en bedrijven, Nike & Asics zijn verstrikt in thuissportbattle. En moet je als merk juist je hand op de knip houden of op een slimme en creatieve manier het mark...more

  • Story Club / 'Een sterke bedrijfscultuur maakt ook in crisistijd het verschil'

    Peter stond op 25-jarige leeftijd aan de wieg van Protime. Vandaag leidt hij dit internationaal vertakte bedrijf en brengt hij zijn passie voor bedrijfscultuur in de praktijk.

  • Digital Brains / Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf sterk(er) uit de Coronacrisis komt? #35

    Deze aflevering staat volledig in het teken van de Corona-crisis.  Corona heeft de wereld flink in zijn macht. In een korte tijd wordt de wereld en bijbehorende economieën platgelegd. Waar veel bedrijven het jaar positief zijn gestart met groeiende cijfers, zie je dat dit binnen no-time omslaat en bedrijven onzeker zijn over de toekomst. De wereld zit letterlijk in quarantaine. En aan de andere kant zijn er ook bedrijven die de groeiende vraag niet aan kunnen. We praten over de impact, maar...more

  • Mens / Te gast is hoogleraar Ingrid Robeyns #12

    Ingrid Robeyns is hoogleraar geesteswetenschappen en houdt zich bezig met de ethische kant van de economie. Hogere belastingen voor de superrijken en een andere maatstaf voor het goede leven dan het invloedrijke bruto nationaal product: dat moet er gebeuren, vindt ze. De politiek filosoof legt haarfijn uit waarom in deze aflevering van MENS. Kijk voor een overzicht van alle afleveringen van MENS op vn.nl/mens.

  • Rewind / 22 oktober 2013 - De dag dat ID&T verkocht werd aan SFX #4

    Het hing al een tijdje in de lucht, maar 21 maart 2013 was het echt zo: het grote Nederlandse dance bedrijf ID&T werd verkocht aan de miljardair Robert X Sillerman en zijn bedrijf SFX. Die kocht het ene dancebedrijf na het andere. Een cruciale stap om de succesorganisatie een internationale push te geven. Of zou die Sillerman toch een megalomane waaghals zijn?