PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

CRO.CAFE Podcast

Wekelijkse Nederlandstalige podcast over Conversie en Customer Experience Optimisation waarin psycholoog Guido X Jansen elke week met een andere gast praat over hun werk in CRO en de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied zodat jij weer op de hoogte bent en nieuwe inspiratie hebt voor je eigen optimalisaties!

Afleveringen

  • LIVE @ Dutch CRO Awards: Bruynzeel Keukens & Fingerspitz

    Oct 14 2019

    Tijdens de DDMA Dutch CRO Awards op 3 oktober 2019 deden we live verslag vanaf het event. In deze sectie spreken we met Cindy Martens van Bruynzeel Keukens & Desire van der Horst, conversie lead bij Fingerspitz. Dit jaar hebben ze Vakanties.nl en Flindall verslagen in de categorie "Acquisitie testing". Ze vertellen hier in de podcast over hun creatieve manier van het targetten van hun klanten. Bekijk de website van het event: https://dutchcroawards.nl/

  • LIVE @ Dutch CRO Awards: Lieven Swinnen (Landal Greenparks)

    Oct 12 2019

    Tijdens de DDMA Dutch CRO Awards op 3 oktober 2019 deden we live verslag vanaf het event. In dit onderdeel praten we met Lieven Swinnen, Manager Digital CX bij Landal. Bekijk de website van het event: https://dutchcroawards.nl/

  • LIVE @ Dutch CRO Awards: Henk-Jan Journée (Fibéo)

    Oct 09 2019

    Tijdens de DDMA Dutch CRO Awards op 3 oktober 2019 deden we live verslag vanaf het event. Henk-Jan - oprichter van Fibéo - had zijn kantoor ter beschikking gesteld voor dit evenement en na afloop sprak Guido even met hem voor een korte evaluatie. PS: in aflevering 22 spraken we al uitgebreid met Henk-Jan over het doen van gebruikersonderzoek, deze aflevering kun je hier terugvinden: https://www.cro.cafe/podcast/gebruikersonderzoek-met-fibeo Bekijk de website van het event: https://dutchcroawar...more

  • S01E31: Het leven van een freelance growth hacker

    Oct 07 2019

    In deze aflevering spreek ik met Felice van Steenbergen en hebben we het over haar werk als Freelance CRO specialist en bespreken we enkele cases die ze heeft meegenomen van o.a. TVM, FrieslandCampina en Natuurmonumenten. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialogue: www.onlinedialogue.nl > Braingineers: www.braingineers.com

  • S01E30: Personaliseren & Ethiek

    Sep 30 2019

    Vandaag praat ik met Viresh Narain en Evert Semeijn over personalisatie en ethiek. Viresh is een freelance digital manager die momenteel bij Adidas en ING aan het werk is. Evert heeft een PHD in neurowetenschappen en mede-oprichter van Neurofied, een naam die je als het goed is kent van de wekelijkse neuronuggets die je telkens aan het einde van onze podcast hoort. We hebben het over Personalization on scale: hoe bereik je dat en hoe kan je omgaan met de ethische keuzes die je als experts tegen ...more

  • S01E29: CRO verschillen tussen USA en Europa met Martijn Scheijbeler

    Sep 12 2019

    Vandaag praat ik met Martijn Scheijbeler. Voorheen in de lead bij het SEO team van Postmates en was daarvoor verantwoordelijk voor Marketing bij The Next Web en hij is momenteel VP Marketing bij RVshare. Wij gaan het o.a. hebben over het optimaliseren van marktplaats websites, het combineren van verschillende onderzoekmethodes en de verschillen in het CRO werk tussen de VS en Europa. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dia...more

  • S01E28: Redesign bij fonQ

    Sep 02 2019

    Vandaag praat ik met Jurrien Schouten, CRO en UX lead bij fonQ in Utrecht en wij gaan het o.a. hebben over het valideren van een nieuwe huisstijl. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialogue: www.onlinedialogue.nl > Braingineers: www.braingineers.com Meer info & Shownotes: https://www.cro.cafe/podcast/redesign-bij-fonq

  • S01E27: Valideren van je e-mail marketing, met Monique Zwanenburg

    Aug 26 2019

    Vandaag een onderwerp waar ik al een tijdje naar uitkijk: we gaan het namelijk hebben over experimenteren met e-mail marketing, iets waar ik zelf tot op heden nog nauwelijks iets mee heb gedaan. Ik praat daar over met Monique Zwanenburg, E-mailmarketing Consultant bij ISM ecompany uit Rotterdam. In haar dagelijks werk helpt ze klanten zoals Tommy Teleshopping, Xd Design en Sanitairwinkel met doorlopend meer resultaat halen uit e-mailmarketing, voornamelijk door het uitvoeren van A/B testen. Par...more

  • S01E26: Een usability lab voor 0 euro, met Stefan van Ballegooie van Allianz

    Aug 19 2019

    Vandaag praat ik met Stefan van Ballegooie. Hij is ooit als student aan de slag gegaan bij Allianz, een van de grootste financiële dienstverleners ter wereld. Inmiddels werkt hij daar als conversie specialist en samen met een scrumteam werkt hij aan Allianz.nl. Stefan zat ook al even in de podcast tijdens de Emerce Conversion livestream en dat was een heel interessant onderwerp dus daar gaan we vandaag nog even dieper op in. In 2017 startte hij daar namelijk een eigen usabilitylab voor 0 euro. D...more

  • S01E25: Hoe bol.com een eigen experimentatie tool ontwikkelt

    Aug 11 2019

    Vandaag praat ik met Denise Visser, Product Manager Experimentation bij bol.com. Na de implementatie van bol.com’s eigen data en analytics toolset is het experimentation team nu bezig met de volgende stap en dat is de ontwikkeling en implementatie van een eigen experimentatie toolset met als doel om alle productteams zelfstandig en gestructureerd aan het experimenteren te krijgen. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialog...more

  • S01E24: Je startup sturen op kwalitatieve data

    Aug 05 2019

    Vandaag praat ik met Rick Molenaar. Hij was voorheen Chief Marketing Officer bij HelloPrint en United Wardrobe en is de afgelopen maanden hard aan het werk geweest om afgelopen juli zijn nieuwe startup Instant te lanceren, een B2C bezorgplatform voor lokale versspecialisten. Met Rick praat ik over hoe ze bij Instant kwalitatieve data verzamelen en hoe ze dit inzetten om continu hun dienstverlening te verbeteren. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.conv...more

  • S01E23: Growthmarketing bij VanMoof

    Jul 31 2019

    In deze aflevering van het CRO CAFE praat ik met Simon Vreeman, Growth marketing manager bij fietsenmerk VanMoof. Daarvoor zat hij o.a. bij Van der Valk en The Next Web. Binnen VanMoof is hij momenteel verantwoordelijk voor SEO, CRO en web analytics. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialogue: www.onlinedialogue.nl Shownotes: https://www.cro.cafe/podcast/growth-marketing-bij-vanmoof

  • S01E22: Gebruikersonderzoek met Fibéo

    Jul 15 2019

    In deze aflevering van het CRO CAFE heb ik weer een gast en dat is Henk-Jan Journée, oprichter van het user research platform Fibéo. Vandaag hebben we het uiteraard over Fibéo zelf maar ook over de plek van gebruikersonderzoek in het hele optimalisatie process en verschillen tussen gebruikersgedrag in verschillende landen. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialogue: www.onlinedialogue.nl Shownotes: https://www.cro.cafe...more

  • S01E21: Experimenteren tijdens pieken (minirant)

    Jul 04 2019

    In deze aflevering even een iets andere opzet: je zal het even met mij alleen moeten doen en ik hou even een mini betoog/rant over waarom je juist wél zou moeten experimenteren tijdens piekperiodes (kerst, valentijnsdag, black friday etc etc). Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialogue: www.onlinedialogue.nl Shownotes: https://www.cro.cafe/podcast/experimenteren-tijdens-pieken

  • S01E20: Het CRO team van Bol.com

    Jun 26 2019

    In deze aflevering van het CRO CAFE praat ik met Melle Moorman, Product owner Persuasion binnen de - volgens hemzelf - gaafste afdeling van bol.com, genaamd het Shopping Platform. Hij heeft bij bol.com het eerste CRO team opgezet is tot op heden lead van dat team. Hoe hij dat heeft opgezet, waar ze nu staan en wat hun ambities zijn is waar ik hem vandaag over aan de tand ga voelen. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Online Dialo...more

  • S01E19: Validation in every organization

    Jun 18 2019

    In deze aflevering van het CRO CAFE praat ik met Ton Wesseling. Ondernemer en evangelist bij o.a. Online Dialogue. Hij is verliefd geworden op het internet in 1995 toen hij begon met het maken van lelijke websites om deze vervolgens beter te maken door middel van het analyseren van het gebruikersgedrag. Sinds 2000 professioneel bezig met wat we nu CRO noemen en maakt graag anderen ook enthousiast over het vak. Hij stond aan de wieg van de Webanalisten.nl community, Online Dialogue, Team CroCo, D...more

  • S01E18: Effective Experiments in de praktijk bij Sanoma

    Jun 10 2019

    In deze aflevering praat ik met Ruben de Boer. Hij is Manager CRO & UX bij Sanoma, en heeft hij ook zijn eigen hobby bedrijfje Conversion Ideas met als doel mensen in de CRO wereld te helpen die geen opleidingsbudget of geld hebben voor de duurdere B2B cursussen. In deze aflevering gaan wij het hebben over hoe Ruben en zijn team gebruik maken van de SaaS tool Effective Experiments. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Buyerminds: ...more

  • S01E17: Het leven is één groot experiment!

    Jun 02 2019

    Vandaag praat ik met Tim Zuidgeest, mede-oprichter en mede-eigenaar bij Unravel Neuromarketing research (wat je wellicht nog kent onder de oude naam ST&T Research). We gaan het NIET hebben over wat we zakelijk allemaal voor toffe dingen doen maar maken we het even heel persoonlijk: Tim is namelijk ook met zijn eigen privéleven flink aan het experimenteren geslagen. En jawel, de N in dit onderzoek is dus een keiharde 1, maar ik weet zeker dat je hier wel wat leuke inspiratie uit gaat halen hoe je...more

  • S01E16: Experience Economy, time well saved & time well spent

    May 31 2019

    In deze aflevering praat ik met Kirsten van der Kraan. Zij is in 2017 afgestudeerd in International Business Management en sindsdien werkzaam binnen Research en Customer Experience. Momenteel is ze als marketeer werkzaam bij InSocial, een bedrijf dat een platform biedt om de klantbeleving in kaart te brengen op verschillende touchpoints in de klantreis. We gaan het hebben over de Experience Economy, we praten over het verschil tussen ‘time well saved’ en ‘time well spent’, hoe je surveymoeheid ...more

  • S01E15: CRO als nieuwe rol, waar start je die reis?

    Apr 17 2019

    Amber Taal is UX en CRO specialist bij reisorganisatie Riksja Travel. Ze is daar sinds juni 2018 onderdeel van het Digital Team op het hoofdkantoor in Leiden en optimaliseert de gebruikservaring op basis van klantinzichten uit webanalyses, user research en usability testing. Haar rol was helemaal nieuw en we vragen haar hoe ze van start is gegaan bij Riksja en waar ze prioriteiten aan gegeven heeft om het CRO programma op te zetten. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.c...more

  • Emerce Conversion Livestream: Daphne Tideman - Bernadette Bijkerk - Ruben de Boer

    Apr 12 2019

    Emerce Conversion Livestream: Daphne Tideman - Bernadette Bijkerk - Ruben de Boer by Guido Jansen

  • Emerce Conversion Livestream: Rogier Peters

    Apr 12 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met Rogier Peters van Nyenrode Business Universiteit.

  • Emerce Conversion Livestream: Jurrien Schouten, Stefan van Ballegooie, Melle Moorman

    Apr 12 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met Jurrien Schouten van fonQ, Stefan van Ballegooie van Allianz en Melle Moorman van Bol.com.

  • Emerce Conversion Livestream: Shirley van Haalem, Joren van Gilst

    Apr 12 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met Shirley van Haalem en Joren van Gilst van Trafficbuilders

  • Emerce Conversion Livestream: Kevin & Wouter

    Apr 12 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Bart van der Meer en Guido met Wouter Wensing van ISM eCompany en Kevin Anderson van ING.

  • Emerce Conversion Livestream: Karl Gilis, Ton Wesseling, Hazjier Pourkhalkhali

    Apr 11 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met... Karl Gilis - AgConsult Hazjier Pourkhalkali - Optimizely Ton Wesseling - Online Dialogue

  • Emerce Conversion Livestream: David Brinks, Gerben van Ouwendorp, David Beentjes

    Apr 11 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met David Brinks van Hardcopy, Gerben van Ouwendorp van Vacanceselect en David Beentjes van ClickValue

  • Emerce Conversion Livestream: Michiel Jansen

    Apr 11 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met Michiel Jansen van Leaseplan

  • Emerce Conversion Livestream: Bart van der Meer

    Apr 11 2019

    Co-host Bart van der Meer van Klik Process stelt zich even voor!

  • Emerce Conversion Livestream: Lonneke Spinhof

    Apr 11 2019

    Verslag van Emerce Conversion 2019. In dit segment praten Guido en Bart met Lonneke Spinhof van Humix

  • S01E14: Quantity ipv quality? Gas op die lolly!

    Apr 10 2019

    Vandaag praat ik met Tom van den Berg. Hij werkt als conversie manager bij Online Dialogue en heeft daarvoor gewerkt voor o.a. T-mobile en Rituals. De afgelopen 5 jaar is hij betrokken geweest bij meer dan 500 A/B testen en heeft dus een berg aan kennis waar we hier in het CRO.CAFE graag gebruik van maken! Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Buyerminds: www.buyerminds.com Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op ht...more

  • S01E13: Online Overtuigen met Arjen Hanssen

    Apr 09 2019

    Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features > Buyerminds: buyerminds.com Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op ...

  • S01E12: Hip neuro-onderzoek levert géén unieke inzichten op in het onbewuste

    Mar 31 2019

    Joris Groen is co-founder van Buyerminds, een behavior design bureau dat de focus heeft op conversie en werkt voor klanten zoals KLM, bol.com, lendahand, prijsvergelijken.nl, huren.nl en de Nederlandse loterij. Joris en ik praten over het onderzoek dat vaak vooraf gaat (of zou moeten gaan) bij experimenten en (re)designs en waarop hip neuro-onderzoek zoals MRI, EEG en eyetracking daar volgens Joris niet in thuis hoort. Ook praten we over zijn ervaring met partijen in Azië en de (cultuur)versch...more

  • S01E11: Beginnen met personaliseren is makkelijker dan je denkt

    Mar 20 2019

    Deze week praat ik met Ruben Teunissen van Centraal Beheer Achmea over personaliseren: hoe je eenvoudig kan starten, waar je op moet letten (zoals interactie effecten) en hoe ze het bij Centraal Beheer Achmea doen. Ook deelt Ruben met ons de grootste uitdagingen bij het neerzetten van een experiment gedreven cultuur. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op https://www.cro.cafe/po...more

  • S01E10: Waarom CRO specialisten goeie koks zijn

    Mar 11 2019

    Met Arnout praat ik o.a. over zijn projecten, de overeenkomsten tussen CRO en SEO, het belang van een experimentele mindset, waarom veel CRO specialisten goeie koks zijn, het op orde hebben van de basics van je website (zoals snelheid van de pagina) en het gebruiken van Google Analytics Calculated Metrics voor het bouwen van een "Frustratie metric". Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features Aanvullende info over deze aflevering kun je v...more

  • S01E09: Een conversie team opbouwen bij KPN Zakelijk

    Mar 03 2019

    In deze aflevering praat ik met Erik Oosterbaan Martinius. 4 jaar geleden begon hij bij KPN als growth hacker en conversie specialist, heeft bij KPN zakelijk een heel CRO team opgebouwd en stuurt dat team nu aan in de rol van e-commerce manager. Zijn team bestaat uit een conversie specialist, online marketeer, content manager, online media manager, UX designer en een digital analist voor een totaal van 6FTE. Ik praat met hem over hoe hij dit team opgezet heeft, waar ze mee bezig zijn en wat hun ...more

  • S01E08: Play the game: Digital Marketing Pinball

    Feb 28 2019

    In deze aflevering praat ik met Daniël Markus, webanalist en oprichter van Clickvalue. Dit bureau heeft hij sinds 2003 laten uitgroeien tot een data driven online marketing bureau dat sinds 2 jaar 1 van de 5 labels is van LevelUp Group. Daniël is binnen de groep verantwoordelijk voor innovatie van de dienstverlening en groei van klanten. Over de focus op groei heeft hij vorige maand een boek gepubliceerd: Digital Marketing Pinball. In dat boek speelt CRO uiteraard een grote rol, genoeg redenen d...more

  • S01E07: Wat je mist als je de emotionele reacties van je gebruikers niet bekijkt...

    Feb 18 2019

    In deze aflevering praat ik met Roderick Reichenbach, Neuropsycholoog en één van de oprichters van Braingineers. Zij proberen emotional analytics toegankelijk te maken voor iedereen en hebben daarvoor o.a. een emotional analytics softwareplatform ontwikkeld waarmee emoties visueel zichtbaar worden waaruit je weer kan afleiden waar de belangrijkste optimalisatie mogelijkheden liggen om je gebruikerservaring te verbeteren. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert:...more

  • S01E06: Tele2: Resultaten van 3 experimenten

    Feb 10 2019

    S01E06: In deze aflevering vervolg ik mijn gesprek met Rick Weij van Tele2 en bespreken we 3 experimenten die Rick onlangs heeft uitgevoerd. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op https://www.cro.cafe/podcast/tele2-resultaten-van-3-experimenten

  • S01E05: CRO is geen quick fix maar een continu proces

    Feb 03 2019

    In deze aflevering praat ik met Rick Weij van Tele2 over hoe hij de transitie heeft gemaakt van webanalist naar CRO specialist en hoe hij het CRO proces in 2 jaar tijd bij Tele2 heeft neergezet. Partners: > Effective Experiments: www.effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op https://www.cro.cafe/podcast/rick-weij-tele2-cro-is-geen-quick-fix-maar-een-continue-process

  • S01E04: Conversie piramide, Foggs gedragsmodel en personaliseren

    Jan 27 2019

    In deze aflevering praat ik met Martin van Kranenburg over de conversie piramide, de ultieme formule voor conversie optimalisatie, personaliseren en de tool die hij aan het ontwikkelen is die het werk van CRO specialisten weer een stukje makkelijker moet maken. Partners: > Effective Experiments: effectiveexperiments.com > Convert: www.convert.com/features Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op https://www.cro.cafe/podcast/conversie-piramide-foggs-gedragsmodel-en-personaliseren

  • S01E03: Hoe staat onze eigen CRO industrie er voor?

    Jan 20 2019

    Roy, Rudger en Guido hebben het rapport “State of the Conversion Optimization Industry 2018” gelezen dat ConversionXL afgelopen december voor het 3e jaar op rij heeft uitgebracht. Hierin staan de resultaten van een vragenlijst met 26 vragen die is ingevuld door ruim 700 mensen wereldwijd en dat rapport gaan we in deze aflevering ontleden. We bespreken dit rapport en zijn (heel) kritisch over de staat van onze eigen CRO industry. Partners: > Effective Experiments: http://effectiveexperiments.com...more

  • Digitale slecht-nieuws gesprekken: het Escalatie Preventie Model (deel 2)

    Jan 14 2019

    Aflevering S01E02 - deel 2 (deel 1: https://soundcloud.com/crocafe/digitale-slecht-nieuws-gesprekken-het-escalatie-preventie-model-deel-1) Ik spreek met Mischa Coster, zelfstandig mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters. We praten - na een intro over gedragsbeïnvloeding bij o.a. luchthavens en telecomproviders, de nieuwe sectie Sociale en Economische Psychologie van het NIP en Mischa's nieuwe boek - over hoe je digitale/massale slecht-nieuws gesprekken aanpakt. Mischa hee...more

  • Digitale slecht-nieuws gesprekken: het Escalatie Preventie Model (deel 1)

    Jan 14 2019

    Aflevering S01E02 - deel 1 (deel 2: https://soundcloud.com/crocafe/digitale-slecht-nieuws-gesprekken-het-escalatie-preventie-model-deel-2) Ik spreek met Mischa Coster, zelfstandig mediapsycholoog en Chief Psychology Officer bij Grey Matters. We praten - na een intro over gedragsbeïnvloeding bij o.a. luchthavens en telecomproviders, de nieuwe sectie Sociale en Economische Psychologie van het NIP en Mischa's nieuwe boek - over hoe je digitale/massale slecht-nieuws gesprekken aanpakt. Mischa hee...more

  • S01E01: Conversie optimalisatie bij Transavia

    Jan 07 2019

    Aflevering S01E01 In deze aflevering praat ik met Helene Hallebeek, CRO Specialist bij Transavia en gaan we het hebben over de winnende én verliezende cases die Transavia ingediend had voor de CRO Awards en wat daar mee gedaan is. Partners: * Effective Experiments: http://effectiveexperiments.com * Convert: https://www.convert.com/features Aanvullende info over deze aflevering kun je vinden op https://www.cro.cafe/podcast/helene-hallebeek-over-cro-bij-transavia

  • CRO.CAFE Intro

    Nov 08 2018

    Aflevering S01E00 Teaser aflevering met een korte introductie over wat je kan verwachten over de CRO.CAFE podcast!