Podcast

Digital Brains | Adwise - Een podcast over online marketing, digital en tech

In de podcast 'Digital Brains' van Adwise praten we je maandelijks bij over ontwikkelingen op het gebied van online marketing, digital en tech.

Afleveringen

  • #29: Het einde van Instagram? Facebook lanceert Search Ads, SEO updates van Google en ontmoet onze digitale office assistent!

    Sep 18 2019

    Meer advertenties in Instagram Stories jaagt gebruikers mogelijk naar TikTok. Is het tij nog te keren? De belangrijkste take aways van het Influencer Marketing Event, Facebook lanceert Search Ads, Google update Image Search en test met het highlighten van content. En verder: McDonald's koopt spraakherkenningsbedrijf voor opnemen bestellingen, Albert Heijn test met kassaloze winkel en maak kennis met onze digitale office assistent. Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis, Milou Grunder Shownotes: ...more

  • #28: Zomeroverwegingen: Over The Great Hack, troubles bij Booking, bankieren bij BunQ, minder clicks uit Google

    Aug 23 2019

    De zomervakantie geeft wat meer tijd en dus bekeken we de Netflix-documentaire 'The Great Hack' over Cambridge Analytica, lazen we de Volkskrant-longread over de chaos bij Booking en organiseerden we onze financiën anders. Verder in deze aflevering ook wel wat nieuws: minder dan de helft van de zoekopdrachten in Google leidt tot een klik, Snap brengt een nieuwe Spectacles-bril uit en gaat TikTok het redden? Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis, Junior Melgert Shownotes: adwise.nl/podcast27

  • #27: Wat zijn de kansen en bedreigingen voor e-mailmarketing? (incl. een tip om het morgen al beter te doen)

    Jul 24 2019

    Is conversational marketing een risico voor e-mailmarketing en hoe moet je e-mailmarketing plaatsen in de customer journey naast alle 1-op-1 communicatie mogelijkheden? In deze aflevering praten we uitgebreid met Jasmijn Hemersma, Head of E-mail bij Adwise. En verder hebben we het over een aantal interessante inzichten uit de DDMA E-mailmarketing benchmark, gaat IBM Watson in marketing automation en wil D66 een einde aan persoonlijke advertenties op Google en Facebook. Hosts: Jeroen Roozendaal, ...more

  • #26: Dit is de toekomst van Search volgens Tamer Saglambilek (Dutch Search Awards)

    Jun 28 2019

    Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Search? Met Tamer Saglambilek van de Dutch Search Awards bespreken we de trends en ontwikkelingen. Verder: Wat kunnen ING en ApplePay met jouw financiële gegevens? Waarom test YouTube het verbergen van reacties en toont Instagram het aantal likes niet meer? En wat zegt jouw stem over jouw persoonlijkheid? Hoeveel privacy geven we weg met voice, want AI kan gezichten creëren op basis van stemgeluid. Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis,...more

  • #25: Hoe ga je als merk of retailer om met Amazon? Komt Amazon wel naar Nederland? Verder: Gallery ads, direct kopen in Google Shopping en meer updates van Google Marketing Live en Google IO

    May 30 2019

    Amazon groeit en groeit en wordt ook in Europa steeds dominanter. Hoe ga je als merk of retailer om met de opkomst van Amazon? En komt Amazon wel echt naar Nederland? Verder bespreken we in deze aflevering de belangrijkste updates van Google IO en Google Marketing Live zoals Gallery ads, Bumper Machine en de nieuwe Google Shopping omgeving.  Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis, Jurre Oosterwechel en Nick Oltvoort Shownotes Bekijk alle shownotes ook op adwise.nl/podcast25 Algemeen Alber...more

  • #24: Is E-commerce een dom business model? Google krijgt concurrerende zoekmachine, Instagram introduceert checkout en nieuwe domein autoriteitsscores?

    Apr 13 2019

    Is E-commerce het domste business model ter wereld? Volgens Pieter Zwart van CoolBlue wel. En verder in deze aflevering: Google krijgt concurrentie van Ahrefs die een eigen zoekmachine willen starten, Instagram introduceert checkout zodat je in-app kunt afrekenen, wat je moet weten over ITP2.1, zijn de nieuwe domein autoriteitsscores reden tot paniek? En hoe toon je veel producten op je website volgens Google? Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis, Marijn ten Bulte Shownotes Algemeen Walmart ...more

  • #23: Sjoemelen met reviews, kopen vanuit Google Images, adverteren in Pinterest, stop gratis retouren en 5 gouden tips voor posten op Social

    Mar 10 2019

    We bespreken hoe betrouwbaar online reviews nog zijn. Het einde aan gratis retouren lijkt in zicht, wat betekent dit voor de e-commerce branche? En verder:  Straks kun je kopen vanuit Google Images Adverteren op Pinterest binnenkort in Nederland Mediabestedingen in digital voor het eerst groter dan offline Betalen met creditcard wordt goedkoper, toeslag mag niet meer Hosts: Jeroen Roozendaal, Daan Loohuis, Milou Grunder Shownotes Wat ons opviel Digital ad spending to top traditiona...more

  • #22: Social Media gebruik in NL, nieuwe strategie Bol.com en hoe bedreigend is AliExpress?

    Feb 07 2019

    We bespreken de cijfers over het Social Media gebruik in Nederland. Wat valt op en moet je als adverteerder naar een ander kanaal? Bol.com wordt meer een platform voor partners. Is dat een logische strategie? AliExpress is steeds meer zichtbaar in Nederland, maar hoe groot is de bedreiging uit China? En Nederland is het snelst groeiende land voor de Google Assistent. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Joris Kroes Shownotes BNR Big Five over Transformatie Moet bezorging altijd next day? ...more

  • #21: Rechtszaak Google over klikfraude, sportbonden en ledendata, groei webshops en Bing updates

    Dec 30 2018

    Search In deze aflevering 2 onderwerpen over fraude; Google is gedaagd in een rechtszaak over klikfraude en superslimme WhatsApp fraude. Verder: sportbonden onder vuur om de verkoop van ledendata, werkgelegenheid webshops groeit fors, de Google hearing, Bing updates en wat zijn Hypersurfaces?   Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Daan Loohuis Shownotes: www.adwise.nl/podcast21 Shownotes  Commercial Google "Home alone" WhatsApp fraudeurs actief tijdens de feestdagen Werkgelegenh...more

  • #20: Meer search budget naar Amazon, Ephemeral marketing, micro-targeting in Facebook en AVG update

    Nov 29 2018

    Adverteerders schuiven volgens onderzoek budgetten van search naar Amazon. Is dat een logische keuze? En wat is Ephemeral marketing? Verder: hoe werkt geografische micro-targeting in Facebook? LinkedIn test Stories, Facebook Watch schudt medialandschap op en een korte AVG/GDPR update. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Daan Loohuis Shownotes: www.adwise.nl/podcast20

  • #19: Reclame in WhatsApp, vragen stellen aan Analytics, Shop the Look en slimme schermen

    Oct 26 2018

    WhatsApp krijgt vanaf volgend jaar reclame. Waar het getoond wordt hoor je in de podcast. En verder: vragen stellen aan Google Analytics, met Facebook Ads kun je traffic naar WhatsApp stimuleren, Pinterest biedt 'Shop the Look' aan voor kleinere adverteerders, Amazon doneert aan Wikipedia, slimme schermen moeten voice toegankelijker maken en browsers blokkeren cookies. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Milou Grunder Shownotes: www.adwise.nl/podcast19

  • #18: Google Shopping op de schop, UX op mobiel en TV reclame op maat

    Sep 27 2018

    Prijsvergelijkers krijgen meer ruimte voor concurrentie binnen Google Shopping, maar online marketingbureaus starten zelf ook hun vergelijkingssite. Wat betekent dit voor jou als adverteerder? En voor de toekomst van Shopping? Verder: In Parijs schrik je je bijna dood als je door rood loopt, Google creëert steeds vaker, sneller én beter advertenties, Twitter brengt chronologische tijdlijn terug, KPN start pilot met gepersonaliseerde TV reclame, hoe waardeert Google content achter een 'lees meer'...more

  • #18: Google Shopping op de schop, UX op mobiel en TV reclame op maat

    Sep 27 2018

    Prijsvergelijkers krijgen meer ruimte voor concurrentie binnen Google Shopping, maar online marketingbureaus starten zelf ook hun vergelijkingssite. Wat betekent dit voor jou als adverteerder? En voor de toekomst van Shopping? Verder: In Parijs schrik je je bijna dood als je door rood loopt, Google creëert steeds vaker, sneller én beter advertenties, Twitter brengt chronologische tijdlijn terug, KPN start pilot met gepersonaliseerde TV reclame, hoe waardeert Google content achter een 'lees meer'...more

  • #17: Voice-ontwikkelingen overtuigen nog niet, eindtijd instellen voor Facebook en Instagram, Google Image Search wordt verwijzende URL

    Aug 19 2018

    Facebook en Instagram laten gebruikers een eindtijd instellen, Google Image Search wordt een verwijzende URL in Google Analytics, hoe je swipet en klikt is zo uniek, dat je daarmee kunt achterhalen wie iemand is en er gebeurt veel op het gebied van Voice, maar de ontwikkelingen overtuigen nog niet. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Tom de Haas Shownotes: www.adwise.nl/podcast17

  • #17: Voice-ontwikkelingen vallen tegen, eindtijd voor Social Media, Google Image Search meetbaar

    Aug 17 2018

    Facebook en Instagram laten gebruikers een eindtijd instellen, Google Image Search wordt een verwijzende URL in Google Analytics, hoe je swipet en klikt is zo uniek, dat je daarmee kunt achterhalen wie iemand is en er gebeurt veel op het gebied van Voice, maar de ontwikkelingen overtuigen nog niet. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Tom de Haas Shownotes: www.adwise.nl/podcast17

  • #16: Check de Facebook campagnes van je concurrent, update migratie CoolBlue en mobile pagespeed

    Jul 12 2018

    Facebook gebruikers kunnen alle actieve advertentiecampagnes van een Facebook pagina controleren, dus ook van je concurrent. Is de nieuwe videodienst van Instagram concurrentie voor YouTube? Nieuws over page speed in de mobiele zoekresultaten en hoe kijkt Head of SEO Marijn ten Bulte naar de migratie van CoolBlue? Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Marijn ten Bulte Shownotes: www.adwise.nl/podcast16

  • #15: Nieuwe strategie Adidas en Coolblue, Adwords Hi score, AMP labels en Facebook updates en AVG

    Jun 14 2018

    Adidas komt tijdens het WK met een nieuwe online marketing strategie, waarbij influencers centraal staan. Coolblue voegt 360 webshops samen, wat betekent dat voor de vindbaarheid? En verder: de status van AVG, Google Adwords Hi Score, een test met AMP labels en updates van Facebook. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Junior Melgert, Jasmijn Hemersma Shownotes: www.adwise.nl/podcast15

  • #14: Google update, influencers en algoritmes, Snapchat nog niet uit dal en Facebook vergeet en date

    May 15 2018

    Halveert Google het aantal tekens in de zoekresultaten toch weer? Influencers omzeilen algoritmes met Instagram Stories, Facebook voegt 'clear history'-functie toe en start met dating en het redesign van Snapchat is niet voldoende om gebruikers te behouden. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Michel Kuipers Shownotes: www.adwise.nl/podcast14

  • #13: Google's Mobile First Index, nieuwe Google Adwords interface, JUKE en zien we nog wel ads?

    Apr 10 2018

    Google rolt de Mobile First Index uit. Wat zijn de gevolgen? Is de nieuwe Adwords interface echt een verbetering? YouTube komt met een nieuwe retargeting functie. JUKE gaat de concurrentie aan met Spotify. En welke gevolgen hebben on demand diensten voor de (online) marketing. Zien en horen we nog wel advertenties? Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Wouter Nieuwerth Shownotes: www.adwise.nl/podcast13

  • #12: Politieke partijen in je tijdlijn, zware tijden voor Facebook, slimme speakers en voice

    Mar 21 2018

    Lost de Adblocker van Google Chrome echt iets op? Hoe voeren politieke partijen online campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, het zijn zware tijden voor Facebook en 1 op de 6 Amerikanen heeft een slimme speaker in huis. Wat betekent dit voor de toekomst van voice? Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Joris Kroes Shownotes: www.adwise.nl/podcast12

  • #11: De toekomst van Adwords specialist, Google verslaat Facebook en de smartphoneverslaving

    Jan 10 2018

    Hoe ziet de toekomst van Adwords specialist eruit, Google verslaat Facebook en brengt meer verkeer en aandeelhouders van Apple roepen op om de smartphoneverslaving tegen te gaan. Verder bespreken we waarom Facebook de engagement bait gaat aanpakken en wat je moet doen om engagement te stimuleren. En veel andere Social Media ontwikkelingen en Amazon start met een private label. Wat betekent dit voor het platform? Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Milou Grunder Shownotes: https://www.adwise....more

  • #10: De toekomst van e-commerce (met publiek)

    Dec 20 2017

    Omzetrecord na record wordt gebroken, online shopping blijft maar doorgroeien. Maar er zijn ook andere ontwikkelingen; CoolBlue opent winkels, Nike test verkoop via Amazon en in-store wordt digital ook steeds groter. Wie gaan er overleven en wie niet? Kopen we over 5 jaar alles bij Amazon of Bol? Wat is de rol van de winkel en de lokale ondernemer? Een thema uitzending over de toekomst van e-commerce, met publiek: een groep zakelijke klanten van de Rabobank. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobe...more

  • #09: Als marketeer toekomstproof (met publiek) en luistert Facebook altijd mee?

    Nov 22 2017

    Een bijzondere aflevering! De eerste aflevering met publiek (vandaar die galm) en een centraal thema: hoe blijf je als marketeer toekomstproof? Verder bespreken we: Snapchat is te moeilijk en wordt gebruiksvriendelijker en steeds meer gebruikers maken zich zorgen over de Facebook-app, deze lijkt permanent mee te luisteren met gebruikers. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Evelien Knippers, Koen Kranenberg Shownotes: www.adwise.nl/podcast9

  • #08: WhatsApp Business, paniek om Facebook-test, ads op Pinterest en einde van digitale advertenties

    Oct 25 2017

    Hoe verslaafd ben jij aan je smartphone en kun jij een leven zonder voorstellen? Er lijkt een toenemende behoefte om even offline te zijn. En Verder: WhatsApp Business komt er aan. Wat kun je verwachten? Facebook test met een nieuwe tijdlijn, maar dit lijkt grote gevolgen te hebben voor het organisch bereik van bedrijfspagina's. Hoe serieus is deze test? Adverteren op Pinterest wordt nu echt mogelijk en Forrester voorspelt het einde van digitale advertenties. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Ho...more

  • #07: Google Award, QR-code herleeft, WhatsApp en Tikkie voor bedrijven en snel, sneller, snelst

    Oct 03 2017

    De QR-code lijkt een comeback te maken dankzij de nieuwste update van iOS. Heeft de QR-code weer een toekomst? WhatsApp en Tikkie starten een dienst voor bedrijven, sitespeed blijft een belangrijk thema voor Google en wij wonnen 2 Google Premier Awards, maar waarom viel deze case internationaal op? Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Thijs Wolbers Shownotes: www.adwise.nl/podcast7

  • #06: Updates van Google en Facebook, P&G snijdt in online en nemen robots de wereld over?

    Aug 08 2017

    Over de nieuwste ontwikkelingen bij Google en Facebook, de impact van programmatic audio buying op radio, robots die een geheim taal ontwikkelen, waarom Procter & Gamble veel eerder had moeten optimaliseren, relevante advertenties, de nieuwe homepage van Google en waarom je jouw homepage zou personaliseren. Shownotes: https://www.adwise.nl/podcast6

  • #05: Het belang van een snelle site en hoe voorkom je social hacking

    Jul 11 2017

    Je sitesnelheid is niet alleen belangrijk voor gebruikers, maar heeft ook effect op je Adwordscampagne, vindbaarheid en conversies. En op het gebied van beveiliging ligt de focus meestal op de techniek, maar de mens is zwakste schakel en hackers weten steeds beter hoe ze die kunnen kraken. Hoe kun je dit voorkomen? Verder bespreken we een aantal interessante updates vanuit Google en de TV plannen van Facebook. Hosts: Jeroen Roozendaal, Niels Hobert, Junior Melgert Shownotes: https://www.adwis...more

  • #04 - Google zet in op machine learning en browsers blokkeren ads

    Jun 16 2017

    Google zet vol in op machine learning en gaat steeds meer de optimalisatie van SEA campagnes overnemen. Hoe werkt dit en wat betekent dit voor het vak? Een 'do-not-follow' modus in Safari, Chrome krijgt een adblocker, hoe kun je straks nog je doelgroep bereiken?

  • #03 - Verbeteren chatbots de klantervaring echt?

    May 03 2017

    LinkedIn breidt eindelijk de advertentiemogelijkheden uit met o.a. lead formulieren en remarketing en wordt nu echt interessant voor B2B campagnes. Instagram lijkt te winnen van Snapchat, WhatsApp treedt op tegen zakelijk gebruik en verbeteren chatbots de klantervaring echt? Shownotes vind je op: https://www.adwise.nl/blog/podcast-3-verbeteren-chatbots-de-klantervaring-echt.html

  • #02 - Hoe verandert ons zoekgedrag door Voice en Visual Search?

    Mar 29 2017

    De manier waarop we online zoeken verandert. Ontwikkelingen als voice search en visual search kunnen grote invloed hebben op de wijze waarop we ons laten inspireren of antwoorden zoeken. Wat betekenen deze ontwikkelingen en hoe kun je hierop anticiperen? En verder in deze podcast: de nieuwe emoticons om een reactie op Facebook te geven wegen zwaarder dan likes. Facebook blijft Snapchat kopiëren, YouTube schrapt lange commercials en is het slim dat Adidas stopt met TV advertising? Tips, onderwerp...more

  • #01 - Nieuwe fase in strijd tussen Facebook en Snapchat

    Mar 22 2017

    Met WhatsApp Status gaat de strijd tussen Facebook en Snapchat een nieuwe fase in. Hoe werkt het en is het een slimme zet? Verder in deze podcast: Facebook wijzigt mogelijkheden voor video advertising en het afspelen van video's in de tijdlijn, Google wil gebruikers nog meer binnen Google houden, Snapchat lanceert snapcodes voor bedrijven en hoeveel abonnementen kunnen we aan? Tips, onderwerpen en reacties kun je mailen naar [email protected]