PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

De 7 Hoofdzonden

Podcast by Take Away De Spil

Afleveringen

  • De 7 Hoofdzonden Podcast Aflevering 7 - Jaloezie

    Jun 07 2021

    Een podcast van Lien De Graeve en Ilse de Koe Aflevering 7: Jaloezie Een extra lange aflevering voor onze laatste zonde. Welkom bij De Zeven Hoofdzonden – Aflevering 7! De zevende zonde Invidia, wordt wel eens het groene monster genoemd. Met dank aan Shakespeare die Lago in 1603 de jaloerse Othello liet waarschuwen voor het monster met de groene ogen. Helaas, Othello’s jaloezie werd zo allesoverheersend dat het stuk eindigde in een bloedbad. Kan jaloezie ons zover leiden dat we mis...more

  • De 7 Hoofdzonden Podcast Aflevering 6 - Woede

    May 25 2021

    Een podcast van Lien De Graeve en Ilse de Koe. De zesde zonde Ira, wordt voorgesteld met wapperende haren en een zwaard in de hand of klaar om getrokken te worden. Woede. Volgens Seneca ontstaat woede uit de overtuiging dat ons onrecht is aangedaan, volgens Aristoteles vanuit de minachting afkomstig van iemand die daar geen recht op heeft. Woede is boosheid, waar op zich niets mis mee is, die ontaardt in een blindheid die geen proporties meer ziet. Een allesverterende emotie die we als kind...more

  • De 7 Hoofdzonden Podcast Aflevering 5 - Luiheid

    May 10 2021

    Een podcast van Lien De Graeve en Ilse de Koe. De zevende zonde (de vijfde in onze reeks) Acedia, wordt het oorkussen van de duivel genoemd. In feite, was het nog erger. De oorspronkelijke uitdrukking was: een ledig mens is een duivels oorkussen. Wie lui is, wordt door de duivel als kussen gebruikt. Dat kan natuurlijk niets goeds betekenen. We zijn het zo gewoon te (moeten) presteren, vooruit te (moeten) willen en te blijven (moeten) gaan, dat we ons bijna schuldig gaan voelen als we even lu...more

  • De 7 Hoofdzonden Podcast Aflevering 4 - Hebzucht

    Apr 26 2021

    Een podcast van Lien De Graeve en Ilse de Koe. Avataria, hebzucht. We bezondigen ons met z’n allen het meest aan de tweede zonde (vierde in onze reeks). We zoeken ons geluk in materiële dingen en willen steeds meer en meer. Ons koopgedrag neemt stilaan extreme vormen aan en beheerst onze samenleving. De wereld van de fast fashion, de online winkels, reclame en marketing spelen daar zeer handig op in. En we laten ons maar al te makkelijk verleiden zonder stil te staan bij de gevolgen. Hoe meer w...more