PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...
Duik met open oren in de wereld van opera, dankzij de podcasts van de Koninklijke Muntschouwburg.
Onze deuren zwaaien open: we verwelkomen en ontmoeten. We slaan een brug. Een brug die aan de ene kant naar de opera leidt, en aan de andere kant door middel van zang troost biedt voor wie daarnaar zoekt. Deze brug laat stemmen horen aan beide oevers. Momenten die voor kippenvel zorgen. CREDITS met: Linda Lovrovic, Bérangère Martin en Mirjam Zomersztajn realisatie & montage: Anne Lepère geluidsopname: Dimitri Merchie en Anne Lepère geluidsmix: Jeanne Debarsy productie: De Munt, Sophie Briard - ...more
Welke verhalen schuilen achter een decor? De hoofdrolspelers achter de schermen onthullen hun métier en leggen uit hoe dit in de loop der jaren evolueerde. Doorheen de verhalen over de materiaalkeuzes, de spontane atelierontmoetingen en de levendige beschrijvingen van verfgeuren krijgen we een heel ander facet van deze onophoudelijke operacreatie te horen. CREDITS met: Etienne Andreys, Olivier Ballez, Cécile Bourguet, Dirk Heeren, Alexandra Houbrechts, Peter Tuyaerts, Sophie Briard, Damien Ver...more
Een reis doorheen de verschillende entiteiten die de Munt doen leven. Achter elke hoek wacht een nieuwe wereld. Elke cel van deze bijenraat zoemt van bedrijvigheid. Al dwalend ontdekt onze microfoon bureaus, repetitiestudio’s, ateliers… plekken waar iedereen nijverig werkt voor de koningin van deze korf: het moois dat in de Grote Zaal staat te gebeuren. CREDITS met: Ludivine Hubin, Cédric Steenwerckx, Sophie Briard, Ingeborg Mertens, Peter de Caluwe, team machinerie, Marie-Caroline Lefin pian...more
Een reis in retrospectie en prospectie, een astrologische reflectie op de Munt. Muntdirecteur Peter de Caluwe duikt in de sterren op zoek naar de geboortehoroscoop van het operahuis. Sophie Briard, verantwoordelijke van het team Publiek, staat hem bij op deze ontdekkingstocht. Samen plaatsen ze meer dan drie eeuwen operageschiedenis in perspectief onder het goedkeurend oog van het hemelgewelf. De Munt ontstond namelijk op 20 januari 1695, toen Pietro Antonio Fiocco als eerste muziekdirecteur Am...more
In deze laatste Weerklanken-aflevering van dit seizoen gebruiken we de partituur van Puccini’s Il trittico en het regieconcept van Tobias Kratzer als onderbouw voor een gesprek met animatiefilm- en televisiemaker Jonas Geirnaert. Samen hebben we het over de uitdagingen bij de creatie van ‘populaire cultuur’, het engagement achter zijn werk en de moeilijkheden die hij zichzelf – net als de componist – oplegt. In Weerklanken breken we uit de muren van onze schouwburg, op zoek naar de verhalen va...more
In deze zesde aflevering van onze podcastreeks Weerklanken, gewijd aan Carmen, praten we over de liefde. In de enscenering van Dmitri Tcherniakov wordt deze klassieker het uitgangspunt van een verregaand therapeutisch spel voor een amoureus uitgebluste man. Aanleiding voor een intrigerend gesprek met seksuoloog en oplossingsgericht therapeut Wim Slabbinck over liefde anno 2022, de positie van het koppel in een doorgedraaide datingmarkt, over de gewoonten die in onze relaties sluipen, en over de ...more
In de nieuwste aflevering van onze podcastreeks Weerklanken duiken we in Norma van Vincenzo Bellini. Een opera vol bloedmooie zanglijnen, maar ook een duister drama aangedreven door identitair wij-zij-denken. We spraken in The Grid, bij de buren van Muntpunt, af met Rachida Lamrabet: juriste, schrijfster, zo veel meer. Aan de hand van vier citaten uit het libretto staan we stil bij regisseur Christophe Coppens' visie op het verhaal, en koppelen we terug naar de wereld vandaag. In Weerklanken br...more
Een nieuw cultuurjaar, een nieuw seizoen van onze podcastreeks Weerklanken. In het kader van The Time of Our Singing spraken we voor deze eerste aflevering van het tweede seizoen af met slam-artieste en muzikante Lisette Ma Neza. Het gesprek over haar praktijk als artieste, haar blik als individu en de zoektocht naar een eigen identiteit in een grootstad als Brussel toetsen we aan vijf citaten uit de roman van Richard Powers of uit het libretto van Peter van Kraaij. In Weerklanken breken we uit...more
Het cultuurseizoen zit er bijna op, en daarmee ook het eerste seizoen van onze podcastreeks Weerklanken. Voor deze laatste aflevering duiken we voor het eerst in de Italiaanse opera met Puccini’s Tosca. Een productie over passie, liefde en devotie maar ook over religie die als onderdrukkingsmiddel gebruikt wordt. De gelegenheid om het met bisschop Johan Bonny over het geloof (zowel met grote als met kleine letter) te hebben. In Weerklanken breken we uit de muren van onze schouwburg, op zoek naar...more
De tweede aflevering van onze podcastreeks Weerklanken staat helemaal in het teken van The Turn of the Screw. Een opera waar niets is wat het lijkt, waar je voortdurend op het verkeerde been gezet wordt en je je telkens weer afvraagt: wat gebeurt hier nu echt? Wie spreekt hier de waarheid? Over waarheid en waarachtigheid hebben we het met auteur Stefan Hertmans en Karel Verhoeven, hoofdredacteur van De Standaard. In Weerklanken breekt De Munt uit de muren van zijn schouwburg, op zoek naar de ver...more
In Weerklanken breekt de Munt uit de muren van zijn schouwburg, op zoek naar de verhalen van zijn opera’s in de wereld die ons omringt. Aflevering één: Der Schauspieldirektor van Mozart. Een dubbelgesprek met twee theaterdirecteuren, Peter de Caluwe en Michael De Cock, opgenomen in een onnatuurlijk lege KVS.
Beethovens ‘Zevende symfonie’, ooit omschreven als “de apotheose van de dans”, is de evidente inspiratiebron van het celloconcerto ‘Climbing - Dancing’, dat ex-Muntdirecteur Bernard Foccroulle schreef als eerbetoon aan choreografe Trisha Brown. In deze podcast bespreken de componist, cellist Sébastien Walnier en onze muziekdirecteur Alain Altinoglu hun bijdrage aan de creatie.
Voor zijn harpconcertino ‘...after a soft Silence, an enormous Thunder...’ liet de Belgische componist Wim Henderickx zich inspireren door twee van de meest iconische symfonieën van Beethoven, de ‘Vijfde’ en de ‘Zesde’. In deze podcast staan de componist, de dirigent Alain Altinoglu en de harpiste Agnès Clément stil bij hun samenwerking tijdens de creatie van dit nieuwe werk.
De ‘Vierde symfonie’ is lang niet de bekendste van Beethoven, maar het is de absolute favoriet van Mauricio Sotelo. De Spaanse componist haalde er inspiratie uit voor zijn klarinetconcerto ‘L’angelo necessario’. In deze podcast kijken we samen met de componist, de dirigent Alain Altinoglu en onze klarinettist Antonio Capolupo terug op de creatie van dit orkeststuk.
Als antwoord op Beethovens Derde symfonie, componeerde de Frans-Zwitserse componist Richard Dubugnon het orkeststuk Tombeau de Napoléon, een referentie naar de Franse heerser aan wie Beethoven aanvankelijk zijn Sinfonia Eroica had opgedragen. In deze podcast spreken we met de componist, met dirigent Alain Altinoglu en met trombonist Jan Smets. Presentatie: Reinder PolsProductie: Jo Nicolaï & Geert De Deken