PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...
Schengen, wat is het? Waar ligt het? En wat is daar besloten? We proberen kort in Jip en Janneke een uitleg te geven. En; vanaf 1 januari 2021 is voor Britse burgers het een en ander gewijzigd wanneer men naar Europa wil reizen. Vóór de Brexit konden Britse burgers vrij in de EU reizen, er gaan wonen, op vakantie gaan en er werken. Dat is nu niet meer het geval.
Ooit de grootste maatschappij van Amerika, wereldberoemd en zeer invloedrijk, zelfs nu nog. Bijzondere vliegtuigen, bijzondere petten, bijzondere stewardessen en vele exotische bestemmingen. Toch hield het ineens op! Waarom?
Eigenlijk een zeer gewaardeerde en door Mark gerespecteerde oud-collega die we spreken over uitblinken in de luchtvaart, hoe zien passagiers jouw dienstverlening? Wat is voor hem dienstverlening? En wat is ‘correct-amicaal’? En hoe vond hij vliegen met Mark in de Gulfstream? Deze week met Lt-generaal b.d. Jac Jansen aka Bowler.
Het is de tijd van het jaar van de lijstjes en het terugkijken, vanavond is de jaarwisseling en hopen we op een beter jaar, een beter jaar qua gezondheid zonder Corona en een beter jaar voor de luchtvaart. Als lichtpuntje beantwoorden we vragen en delen leuke weetjes uit de luchtvaart met je. We wensen je een fijne avond en tot volgend jaar! Dan zijn we terug met nieuwe afleveringen en nieuwe vormgeving, alvast dank daarvoor aan Pelle Kuipers en Arno Lubbinge.
De dag voor Kerst toch een kakelverse aflevering. Een vliegtuig in zee, in een rivier of in een meer dumpen, is een manoeuvre die per definitie niet kan worden geoefend en die buitengewoon gevaarlijk kan zijn. Het wordt alleen overwogen als er in een noodgeval geen andere realistische optie overblijft. Vandaag alles over ditching.
Het vliegtuig met puntige neus schoot over het Franse asfalt en de lucht in. De menigte van 200.000 toeschouwers die zich bij de landingsbaan van Le Bourget Airport verzamelden voor de Paris Air Show in 1973, zagen de ster van de dag, de Concorde, naar de horizon klimmen. Hoe gevaarlijk was dat supersoon vliegen eigenlijk en komt het ooit terug?
Ons nieuwe schoolgebouw werd geopend. Samen met Henk Slagt, Otto Verheijnen, Stijn Steenbakkers, Mark Botter en Hans-Bart Olijhoek spraken we over het belang van het mbo onderwijs in Eindhoven en Nederland. We bespraken de stages en het gebruik van onze simulatieruimte op Luchthavenweg 21. Proost en luister mee. Filmpje opening; https://youtu.be/0iofgbycmuo
Deze aflevering hebben we het over unruly passengers...Gaan we het over je OMA hebben en kijken we naar veiligheid aan boord. Wat komt daar bij kijken, wat zijn 'ICAO threat levels'? Hoe pak je dat aan en vooral wat zijn onze ervaringen en van die van onze vliegende gast; Kelly Hendriks. En kun je stewardessenpantys online kopen...gebruikt?
Horse-grooms aan boord van passagiers- en vrachtvliegtuigen. Wat doen ze? Waar doen ze dat? En is het leuk om te doen? We spreken ze over hun passie voor de dieren en de luchtvaart.
Bij ons op school werken met met een Proeve van Bekwaamheid, een praktijkexamen. Wat moet je tijdens zo'n examen allemaal doen? Hoe ziet zo'n dag eruit? En waarom zou ik me niet druk maken? We hopen een geruststellende podcast die je door de spannende tijd van eindexamens kan helpen.
Een nieuwe president van de Verenigde Staten van Amerika, een nieuwe Air Force One. Wat is het? Wat zit er op, aan en in? Welke kleur gaan ze krijgen? Wie heeft het uitgezocht en gaat die livrei wel door? We gaan het er deze aflevering eens over hebben in onze luchtvaartpodcast! Voor meer en vooral ook beeld van en ín Air Force One; - On board Air Force One, National Geographic. - Air Force One, film met Harrison Ford uit 1997. - Inside Air Force One. - Obama makes his final flight on Air Force...more
Bloed uit je oren! We nemen je mee in de wereld van de vliegmedische keuringen. We bespreken hoe je kunt gezond zijn om te kunnen vliegen en hoe je gezond kunt blijven tijdens het vliegen maar ook nog over gezondheid van passagiers en het meenemen van medische apparatuur aan boord.
Zijn we niet allemaal steward of stewardess geworden om te reizen en de wereld te zien!? Wees eerlijk. Maar waar slaapt een bemanning tijdens zo'n reis, route of 'stopje'? Nou in het Hotel Metropole in Hanoi bijvoorbeeld. En wat moet er op een slipstation allemaal geregeld worden en door wie? We gaan het er deze week over hebben! Natuurlijk hebben we ook weer het laatste nieuws op luchtvaart gebied. Check onze site of insta voor meer!
Albert Plesman was een Nederlands luchtvaartpionier en de eerste president-directeur van de KLM. Plesman is een van de grootste luchtvaartpioniers uit de Nederlandse geschiedenis. We bespreken het leven van deze 'Vliegende Hollander(s)' en de gelijknamige serie op NPO1. En natuurlijk hebben we weer het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart.
Vandaag trekken we achterstallige administratie recht en hoor je wie de boeken; Love is in the air van Renske Dragt wint. We nemen het laatste nieuws door uit de wereld van de luchtvaart en gaan we het uitgebreid hebben over een bijzondere luchtvaartvrouw, 'Lady Lindy', Oftewel Amelia Earhart en haar transatlantische vlucht in haar Lockheed Vega.
Soner had de instellingen van zijn PodMic niet helemaal lekker maar.... Het blussysteem, de ontvlambare lithium-batterijen, het zuurstofsysteem, slecht dimbare ramen, er werden veiligheidscontroles uit het programma gehaald om de productie te versnellen, personeel uit de fabriek dat aan Al Jazeera zelf aangaf voor geen goud in de kist te stappen, de Dreamliner is ook geen Boeing zonder problemen. We maakten een special over deze droom van een vliegtuig.
Wanneer de vliegtuigbanden de startbaan verlaten, zijn passagiers en crew voor de duur van de vlucht volledig op elkaar aangewezen. In een afgesloten buis, op tien kilometer hoogte gaan honderden mensen met verschillende achtergronden, religies en culturen met elkaar op reis. In dit schouwspel van diversiteit gaat de stewardess het gesprek en de confrontatie met passagiers en haar collega’s aan. En komt daarbij tot boeiende inzichten. Verschillen mensen nu werkelijk zo veel van elkaar? Daar spre...more
Der Autobahn-Behelfsflugsplatz, een noodlandingsbaan/snelweg. Wat is het? Waar worden ze voor gebruikt? En waar liggen ze? Wij zochten het uit naar aanleiding van een correctie van luisteraar Theo! En we konden niet om het coronavirus heen, Boeing komt met een toverstaf en in Helsinki hebben ze Corona-snuffelhonden.
Hans Nordsiek, De piloot met de vijf strepen; Luchtvaart-ingenieur en piloot na 28 jaar dienst bij KLM besloot hij zijn tijd te wijden aan het vertellen van spannende, komische en leerzame verhalen. In zijn Boeing Stearman dubbeldekker is hij al jaren een vertrouwd gezicht op veel vliegshows. We bespreken de luchtvaart, vliegen, KLM en hun relevantie en toekomst in de wereld van de luchtvaart.
Hoe lang de intercontinentale vlucht ook duurt, het liefst kijk je de hele tijd uit het raampje. Maar na een aantal uur naar buiten kijken begin je toch echt een beetje slaperig te worden. Tijd om even een dutje te doen. Terwijl jij enigszins comfortabel in je stoel zit, vraag je jezelf misschien af hoe de crew aan boord slaapt. Dáár gaan we deze week een ‘kijkje’ nemen. Dus pyjama aan en ga met ons mee.
Een nieuw seizoen van onze luchtvaartpodcast. Na zes weken vakantie zijn we terug voor een nieuw seizoen met nieuws, achtergronden, en interviews op luchtvaartgebied. We nemen de afgelopen tijd door en vertellen je wat er allemaal aankomt. (behalve kilo’s).
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Het Holland Heineken House in Vancouver, Canada.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Vancouver, Canada. De Olympische Spelen.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je (weer) mee naar: Willemstad, Curaçao.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je (weer) mee naar: Dubai.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Paramaribo, Suriname.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Curaçao
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Halifax, Nova Scotia, Canada.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: De Verenigde Arabische Emiraten, Wild Wadi en The Mall.
Aflevering nummer veertig, onze seizoensafsluiter! Wat is de black-box? De zwarte doos. Waarom wordt hij altijd gevonden? En is hij wel zwart? Wie vond hem uit en waarom is het zo belangrijk. Soner is net terug uit Lima en we hebben weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Papa AFB en Budapest, Hongarije
Welke beschermingsmaatregelen nemen luchtvaartmaatschappijen, we kijken naar de verschillen en overeenkomsten. Hoe gaat KLM er bijvoorbeeld mee om? Wat heeft Lufthansa bedacht? en hoe is het om met een mondkapje op te vliegen? Ik vraag het Soner! En natuurlijk kunnen we niet om de wekelijkse nieuwtjes heen.
Deze week; Heel veel nieuws. De luchtvaart is altijd in beweging, ook nu. Misschien juist nu. Dus deze keer een echte dikke vette nieuwsaflevering met het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart. KLM-Air France topman Smith gaat met zeven ton aan bonus lopen, Soner gaat weer vliegen, Transavia en Brussels Airlines starten het netwerk weer aangepast op.
Deze week AIRIMP Codes en speciale passagiers; Wat zijn PRM passagiers en wat kunnen we op de grond en in de lucht voor ze doen? En natuurlijk het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart; PIA A320 stort op woonwijk, de Airbussen A380 van Air France gaan eruit en de Buitenveldertbaan gaat in onderhoud, 26.000 kilo asfalt wordt vervangen.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Kiev, Ukraïne.
Biomimetica is de wetenschap en de kunst van het imiteren van de beste biologische ideeën in de natuur om menselijke toepassingen uit te vinden, te verbeteren en duurzamer te maken. Wat heeft de luchtvaart daarvan geleerd? En wat kan het nog leren? En natuurlijk het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart; Pieter Elbers vloog een dag mee, Delta gooit er alle Boeing 777's uit en Nolinor gaat met 737-400's vliegen...!!?
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: New York en Washington DC, USA.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: St. Petersburg, Rusland.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Istanbul, Turkije
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Dubai, again.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Nairobi, Kenia
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Kandahar en Dubai
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen, @take_ready op Twitter en Readyfortakeoffpod op Insta. Vandaag neem ik je mee naar: Bahrein en Qatar
Een special over Schiphol, onze nationale luchthaven. Waarom ligt Schiphol waar het nu ligt, wat betekent SCHIP-HOL eigenlijk? Wat is een tangentieel banenstelsel en waarom verplaatsen we Schiphol niet gewoon naar zee? Natuurlijk hebben we de meest opvallende nieuwtjes uit de wereld van de luchtvaart ook weer voor je paraat, en we hebben een oud-nieuwtje..
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem ik je mee naar: Washington DC, USA, Deel II.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem ik je mee naar: Washington DC, USA, Deel I
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem ik je mee naar: Pristina, Kosovo.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem ik je mee naar: Chania, Kreta, Griekenland.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem ik je mee naar: Dublin, Ierland.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Deze keer neem ik je mee naar: Paramaribo.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Vandaag neem ik je mee naar: Trinidad & Tobago.
Nederlandse luchtvaartpioniers. We nemen deze podcast zo’n beetje aan het einde van de Anthony Fokkerweg in Eindhoven op. Maar wie was Anthony Fokker? Wat betekende hij voor de Nederlandse luchtvaart? En, was hij fout in de oorlog? Je hoort het in dè Nederlandse Luchtvaartonderwijs podcast, naast het laatste nieuws uit de Wereld van de luchtvaart.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen. Deze keer neem ik je mee naar: Venetië, Italië.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen. Vandaag neem ik je mee naar: Banja Luka, Bosnië en Herzegovina.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen. Vandaag neem ik je mee naar: Sarajevo, Bosnië-Herzegovina.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen. Vandaag neem ik je mee naar: Reno, USA.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Laat me weten wat je er van vindt en of je meer wilt horen. Vandaag neem ik je mee naar: Winnipeg, Canada.
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen transfer van Ready for Take-off. Vandaag neem ik je mee naar: Londen
Vanaf 2007 t/m 2013 was ik werkzaam als cabin-attendant en purser bij de Koninklijke Luchtmacht en heb er bijna de hele wereld gezien. Ik heb daar destijds een dagboek en weblog van bijgehouden en dat wil ik graag met je delen in deze, laten we zeggen 'transfer' van Ready for Take-off. Vandaag neem ik je mee naar: Dubai
We kunnen nog even niet instappen, toch gaan we het er over hebben, het instapproces. Welke instapmethoden zijn er? Welke methoden zijn het snelst? En welke zijn juist heel erg langzaam? En natuurlijk hebben weer heel veel nieuws uit de Wereld van de luchtvaart; Er zijn weer luchtvaartmaatschappijen failliet, er worden weer kisten uit de vloot gehaald en volgens de IATA voorzitter gaat low-cost vliegen 'on the other side' van Corona voor goed veranderen.
We zijn weer even bij elkaar! Aankomende mei worden de KDC-10 tankertoestellen van de Koninklijke luchtmacht vervangen. Wat zijn het voor kisten? Wat kun je ermee? Wat krijgen ze ervoor terug? Mark verteld over zijn vliegervaringen op deze kist. Verder werd er geschoten op een Airbus van Air France en gaat China Airlines veranderen van naam. En natuurlijk hebben nog meer nieuws uit de wereld van de luchtvaart.
We spreken een vliegtuiginterieurverzorgster, leg dat maar eens op het Scrabblebord! Wat is de smerigste plaats van het vliegtuig? Worden die vliegtuigen nu eigenlijk wel fatsoenlijk schoongemaakt en wat is het verschil tussen een; touch-up cleaning, een overnight-cleaning en een deep-cleaning? Je hoort het naast weer veel luchtvaartnieuws in deze aflevering van Ready for Take-off. Meteen een dikke disclaimer voor de kwaliteit van de audio, we wilden toch graag een interview doen dus moest...more
Deze week; Willen we eens kijken naar het heden en de toekomst van vliegvelden/luchthavens volgens het airport city concept en de Aerotropolis. Dus attentie aan alle stadsplanologen en visionairs. We hebben ook weer heel veel nieuws uit de wereld van de luchtvaart en we hebben wat follow-up van onze luisteraars en een volgtip.
Natuurlijk, we kunnen allemaal niet om het Coronavirus heen maar we willen het er niet hele dagen over hebben. Vandaar een 'eerbetoon' aan de luchtvaartmaatschappijen van de Wereld. Wat zijn de grootste maatschappijen van de Wereld? Hoeveel vliegtuigen hebben ze? Hoeveel passagiers vervoeren ze per jaar? Hoeveel vluchten voeren ze per dag uit? We hebben filmtips voor het binnen zitten en we moeten jou, de luisteraar bedanken.
Nog steeds niet bij elkaar kunnen komen ingegeven door de situatie, maar dat betekent niet dat we er ziet gewoon zijn met een aflevering. Deze keer; 'Frequent Flyers'. Wie zijn ze? Wat doen ze? Waarom doen ze dat? Hoe wordt je het? Wat zijn hun voordelen? Maar wat is dat nou helemaal, frequente vliegers. Deze week een uitleg..
Wel dezelfde samenstelling, niet op dezelfde plaats. Mark zit ziek thuis maar we kunnen wel gewoon podcast opnemen. Het komt gelukkig niet veel meer voor dat vliegtuigen worden gekaapt. Maar hoe wordt het voorkomen en welke wetgeving is er daarvoor? We bespreken naast veel nieuws de meest recente kapingen en "kun je een vliegtuig hacken?".
Heel veel nieuws deze keer. Afgelopen week hadden we een special over de Boeing 747, daarvoor ons verslag vanuit Amerika dus nu is het tijd om het e.e.a. in te halen, we hebben een dikke nieuwsaflevering voor je. En...komt de boeing 757 terug?!
Er is iets magisch aan dat prachtige vliegtuig met twee verdiepingen, er is iets magisch aan de esthetisch prachtige bult op de Boeing 747. Het vliegtuig was origineel bedoeld als vrachtvliegtuig voor de Amerikaanse luchtmacht, inmiddels vliegt het al sinds de zeventiger jaren rond met passagiers maar langzaamaan moet ze het veld ruimen voor andere, zuinigere vliegtuigen. Hoe kwam de bouw tot stand? Wie vliegt er nog met de kist en wanneer verdwijnt dit bijzondere vliegtuig uit ons luchtruim? Da...more
We vlogen met de Boeing 777-200 en de Boeing 787-9 Dreamliner van KLM naar Washington DC. Deze aflevering delen we onze (vlieg)ervaringen aan boord en wat we hebben gedaan in . En natuurlijk hebben we weer het laatste nieuws uit de Wereld van de luchtvaart; Boeing heeft opnieuw problemen met de stilstaande 737MAX en er waren nog wat kleine ongelukjes. Dat en meer in Coming to America and "Squirrel".
Snel en zo voordelig mogelijk vliegen naar je bestemming. Dat willen we allemaal. Het snelst waren we in de tijd van de Concorde. Het toestel was eigenlijk niet winstgevend, tickets waren duur maar het vliegtuig tankte flink en vloog hard, dat kostte brandstof. Ondanks dat deze kist (daar is ie weer) niet meer vliegt heeft die tijd wel grotendeels bepaald in hoe we nu vliegen en vooral en met name betalen. We nemen je mee in de Wereld van de ticketprijzen en we hebben volop nieuws uit de luchtva...more
Voor internationale reizigers en vliegtuigbemanningen zijn de symptomen van jetlag maar al te bekend; verstoorde slaap, overdag vermoeidheid, concentratiestoornissen en minder functioneren, en zelfs maagproblemen zijn een feit van het vliegende leven. Maar wat is het precies en kun je het voorkomen of moet je er gewoon mee dealen? Daarnaast hebben we natuurlijk weer het laatste nieuws uit de Wereld van de luchtvaart; Een Saudi Boeing 747 maakte een flinke 'tailstrike', 68.000 Amerikaanse steward...more
Onweer en vliegen? Daarvan gaan je haren recht overeind staan. Wist je dat onweer wereldwijd zo’n 50 keer per dag inslaat in een vliegtuig en deze perfect in staat zijn dit te doorstaan? KLM schreef een blog, in het Engels. Daarom nu een Nederlandstalige aflevering van onze podcast over onweer en bliksem. En natuurlijk weer het laatste nieuws uit de wereld van de luchtvaart.
Deze aflevering verbannen we een aantal luchtvaart opvattingen en weetjes naar het land der fabelen en we lossen een aantal mysteries op. Waarom zit er een gaatje in je raam? Waarom hebben veel vliegtuigen nog steeds asbakjes? Kun je op één motor de oceaan over? Heb je jezelf wel eens afgevraagd waar je plasje blijft aan boord? Kun je uit het vliegtuig gezogen worden? En er is weer genoeg te melden rondom de 737MAX en natuurlijk bespreken we ook weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied.
Deze week is het tijd voor een special over het ontstaan en de geschiedenis van dè low-cost Airline van Nederland; Transavia. Waar zijn ze begonnen? Hoe zijn ze begonnen? Welke vliegtuigen vlogen en vliegen ze mee? Wat was BasiqAir? En welke toekomstplannen heeft de ' groenste' en vrolijkste luchtvaartmaatschappij van ons land. En natuurlijk het laatste nieuws op luchtvaartgebied.
Gelukkig nieuwjaar! Het is 2 januari en deze week; Een kijkje achter de schermen op het platform. Waar moet je allemaal rekening mee houden als het regent, sneeuwt en vriest? En waarom je met bevroren vleugels niet kunt vliegen? We gaan het bespreken met Joey Dogge, hij werkt bij de afdeling 'operations' bij afhandelaar Viggo op Eindhoven Airport.
Hoe is het om te werken voor een grote maatschappij uit Abu Dhabi en om daar ook te wonen? We spreken oud-studente Claudia die na haar opleiding luchtvaartdienstverlening ging vliegen voor EasyJet en daarna naar het Midden-Oosten vertrok. We vragen haar het hemd van het lijf over de selectie in Amsterdam, de opleiding in de Emiraten en het werk aan boord. We vragen haar ook hoe het is om in de oliestaat te wonen en wat ze in haar vrije tijd doet. En...het is Kerst! Je kunt deze aflevering dus lu...more
Deze week; Een dikke nieuwsaflevering. We bespreken het laatste nieuws van deze week en we kijken terug op 2019 met de leukste, slechtste en meest opmerkelijkste nieuwtjes van ons eerste jaar als luchtvaartpodcast.
De luchtvaart is de sterkst vervuilende manier van transport en blijft maar groeien. We bespreken we hoe schoon de luchtvaart is en wordt, leggen we je uit wat vliegschaamte is en of jij je al moet schamen. En natuurlijk hebben we weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied.
Deze aflevering bespreken we luchthavens van de Wereld aan de hand van 'lijstjes', het is het einde van het jaar dus dat past prima. Lijstjes met de drukste luchthavens, de mooiste, de meest luxe, de gevaarlijkste en de beste. Natuurlijk bespreken we ook weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied en we hebben heel veel reacties, vragen en reviews. Al met een al een bomvolle aflevering van Ready for take-off.
Deze aflevering staan we stil bij de geschiedenis van ons werk. Wanneer zijn we aan boord gestapt? Uit welke werkzaamheden bestond en bestaat ons werk? Waarom waren het in het begin alleen maar mannen? En, huwelijkscontracten...niet trouwen zolang je stewardess wilt blijven?!
Deze week; Een hele bijzondere Brabantse cross-over, we nemen het laatste nieuws met je door en we gaan aan de hand van stellingen, ervaringen en de regels discussiëren of je wel moet vliegen met kinderen..en hoe je als stewardess mensen met kinderen kunt helpen.
De flight-safety demonstratie, ook wel ‘het dansje’ genoemd. Waarom wordt hij gegeven? Waarom kijkt er meestal niemand? En wat is de laatste trend op dat gebied? We nemen je mee in de Wereld van de vliegveiligheidsdemonstratie. En natuurlijk weer het laatste nieuws op luchtvaartgebied!
Het is vandaag 3 november 2019 de jaarlijkse grote open dag van onze school. We bespreken natuurlijk nog even kort het laatste nieuws op luchtvaartgebied maar we spreken ook eerstejaars studenten Sanne en Indy. Zij vertellen met name hoe ze de opleiding ervaren tot nu toe. Ook vertellen ze wat de sfeer was van de open dag en ze doen een boekje open over onze opleiding, de medestudenten, de docenten, de inschrijving en hoe het dagelijks op school gaat. Mocht je de open dag hebben gemist!? Op 28 j...more
WARNING: NERDCONTENT!! Deze keer nemen we je mee in de Wereld van de gewilde en serieus verzamelde Delfts Blauwe huisjes uit de World Business Class van KLM. Wat zijn het? Wanneer krijg je ze? Waarom krijg je ze? Welke heeft Mark nog nodig?! We doen een shout-out naar collega podcast 'D-Tales' en we bespreken de link tussen The Walt Disney Company en huisje nummer 2 van KLM. En natuurlijk weer het laatste luchtvaartnieuws van deze week.
Feit of fabel; We gaan het hebben over turbulentie, wat is het? Kun je het herkennen? Welke soorten zijn er? En kan een vliegtuig neerstorten door turbulentie? Aan de hand van ervaringen en het nieuws van september en oktober gaan we starten. We bespreken de soorten turbulentie, de categorieën, of het te voorkomen valt en of het erger wordt door klimaatverandering. Riemen vast, we’re ready for take-off!
Deze week bespreken we alle perikelen rondom de grounding van de nieuwe Boeing 737-MAX en inmiddels ook de de Boeing 737NG. Waarom staan ze aan de grond? Wat zijn de gevolgen voor Boeing en de luchtvaart? Hoe lang gaat het nog duren? En wat gaan ze er aan doen? Wat heeft President Trump ermee te maken? En natuurlijk hebben we weer de laatste nieuwtjes op luchtvaartgebied.
Deze aflevering bespreken we weer de laatste nieuwtjes op luchtvaartgebied en hebben we een echte purser op bezoek. Met haar bespreken we hoe het is om purser te zijn. Ze vertelt wat je moet doen om purser te kunnen worden, wanneer je dat wordt en ze gaat in op haar werk aan boord. Daarnaast neemt ze ons achter de schermen mee en vertelt ze hoe de purserbriefing vóór de vlucht verloopt.
Een speciale aflevering rondom het 100 jarig bestaan van KLM. Op 7 oktober 1919 werd KLM opgericht, nu 100 jaar later is het de oudste luchtvaartmaatschappij ter Wereld. We nemen je mee door de geschiedenis van KLM, de cijfers, de weetjes, de feestjes en de minder leuke dingen en we delen onze blauwe passie met je. Daarnaast leren we je hoe KLM-vliegtuigen aan hun naam komen.
Een bomvolle uitzending! Deze week moeten we wat zaken rechtzetten van vorige week, en zeker vandaag want hebben we een echte piloot te gast. We gaan praten over zijn werk in de cockpit de opleiding tot vlieger en hoe hij het vliegen voor een low-cost airline ervaart. En natuurlijk weer het laatste luchtvaartnieuws van deze week.
We hebben de lat deze week wederom hoog gelegd. Hadden we vorige week onze eerste gast, gaan we deze week iets pogen beeldend te maken zonder beelden! In deze nieuwe aflevering proberen we je uit te leggen hoe een vliegtuig vliegt, we hebben het laatste nieuws uit de luchtvaartwereld en verbannen een aantal opvattingen naar het land der fabelen. Pak er vast een A4'tje bij, je hoort zometeen waarom!
De eerste echte aflevering van Ready for Take-off! We hebben Britt van Avendonk te gast en vragen haar het hemd van het lijf over haar selectieproces, haar interne opleiding en het werk aan boord.
De allereerste aflevering van onze eigen podcast. De start van onze podcast….. Wat kun je verwachten? Wie zijn we, wat doen we, waarom? We vertellen je waar je ons kunt vinden en hoe je onderdeel kunt zijn van onze podcast. www.summacollege.nl/readyfortakeoff