Podcast

CMOtalk

CMOtalk is dé maandelijkse inspiratie boost voor marketing- en communicatieprofessionals. Klaas Weima van reclamebureau Energize interviewt Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO) over actuele marketingthema’s. Laat je informeren en inspireren met onderwerpen als omnichannel, consumer experiences, e-commerce of content marketing en werp een blik in de toekomst van big data, technologie en innovatie. Iedere aflevering staat de visie op marketingcommunicatie in het digitale tijdperk centraal. ...more

Afleveringen

  • E39 | Dorkas Koenen (Rabobank) over purpose marketing, financiële zelfredzaamheid en innovatie.

    Nov 14 2018

    Met thema’s als voedsel, zelfredzaamheid, ondernemerschap en een lokale vitale woon- en leefomgeving wil Rabobank zich wereldwijd inzetten om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Dorkas Koenen vertelt je in deze CMOtalk over hoe ze dat gaan waarmaken en over het verschil tussen klantbehoefte en klantbelang. -- De podcast van minuut tot minuut: [00:53] Wie is Dorkas Koenen? Ontdek de gast van deze CMOtalk vanaf 00:53. [02:07] Heeft Rabobank met “Growing a better world together” een ...more

  • E38 | Jan Willem Förch (KWF) over het werven en activeren van donateurs in de goede doelenmarkt.

    Oct 18 2018

    KWF Kankerbestrijding is marktleider in de goede doelenmarkt, maar hoe activeer je mensen om te doneren? En hoe zorg je ervoor dat je ze aan je bindt als vaste donateur? Jan Willem Förch vertelt je er in deze CMOtalk alles over én hoe ze samen strijden om kanker de wereld uit te helpen.

  • E37 | Ine Stultjens (Auping) over circulair ondernemen en hoe we in de toekomst nog beter slapen.

    Sep 20 2018

    Koninklijke Auping bestaat 130 jaar, maar hoe blijf je als merk relevant? Ine Stultjens heeft daar zo haar ideeën over. In deze CMOtalk hoor je alles over hoe dit oer-Hollandse merk uit Deventer werd wakker geschud door de concurrentie, over circulair ondernemen en hoe we in de toekomst nog beter kunnen slapen. De podcast van minuut tot minuut: [00:44] Wie is Ine Stultjens? Ontdek de gast van deze CMOtalk vanaf 00:44. [02:21] Heeft Auping na 130 jaar nog wel bestaansrecht? Luister vanaf 02:21...more

  • E36 | Jan Willem Koch (Hallmark) over hoe je de overstap maakt van CMO naar CEO.

    Aug 23 2018

    Hoe maakt je de overstap van CMO naar CEO? Jan Willem Koch van Hallmark deelt zijn geheime tips in deze gloednieuwe CMOtalk. Luister en ontdek ook hoe je als merk kunt groeien in een krimpende markt, over verbreding binnen het vak én of er nog toekomst zit in de wenskaart. Podcast soundbytes van minuut tot minuut: [00:43] Wie is Jan Willem Koch? Ontdek de gast van deze CMOtalk vanaf 00:43. [02:11] De geschiedenis van Hallmark Card. Luister vanaf 02:11. [02:44] Is er nog wel toekomst voor de ...more

  • E35 | Theo van Uffelen (Aegon) over de transitie naar een klantgerichte organisatie.

    Jul 13 2018

    Sinds vier jaar is Theo van Uffelen marketingdirecteur Particulier bij Aegon. In deze podcast vertelt hij over zijn persoonlijke overstap naar de financiële dienstverlening en de zakelijke transformatie van een klassieke organisatie naar een meer klantgerichte. [04:22] Theo van Uffelen trof Aegon in een behoorlijk turbulente staat aan toen hij daar begon. Ontdek zijn verhaal vanaf 04:22. [09:59] De stap van fast moving naar financiële dienstverlening was voor Theo echt een haakse bocht. Je hoo...more

  • E34 | Ard Bossema (Koninklijke Grolsch) over creativiteit in marketing, de nieuwe pay-off en bier.

    Jun 15 2018

    In 2013 startte Ard Bossema bij Koninklijke Grolsch en het Britse SABMiller en keerde in 2016 terug als CMO en boardmember. In deze podcast legt hij uit wat het belang is van creativiteit in marketing, de nieuwe pay-off ‘Proef karakter’, innovatie en natuurlijk bier. --- Podcast soundbites van minuut tot minuut: > De voorliefde voor marketing is bij Ard Bossema niet aangeboren. Ontdek zijn verhaal vanaf 02:26. > Het belang van creativiteit in marketing volgens Ard Bossema. Luister vanaf 04:1...more

  • E33 | Adriana Hoppenbrouwer over HEMA; een merk waar je verliefd op wordt.

    May 11 2018

    Ruim tien jaar geleden verhuisde ze naar Nederland om aan haar grootste uitdaging ooit te beginnen: het oer-Hollandse merk HEMA weer op de kaart zetten. In deze aflevering vertelt Adriana Hoppenbrouwer, CMO van HEMA, digital marketing, klantentrouw en de internationalisatie van het Nederlandse iconische merk.

  • E32 | Joris Aperghis (WE Fashion) over fysieke winkels vs machine learning.

    Apr 03 2018

    Hoe zorg je ervoor dat klanten je niet alleen online, maar ook nog in de winkelstraat kunnen vinden? In deze aflevering van CMOtalk Joris Aperghis, CEO van WE Fashion. Hij vertelt je alles over hoe hun fysieke winkels dienen als wervingsplatform en machine learning kan helpen om de klantrelatie nog persoonlijker te maken. En hoe WE branded content inzet om hun doelgroep te bereiken.

  • E31 | Kees van den Heuvel (GGN) over datasegmentatie, blockchain en de nieuwe privacywetgeving.

    Feb 27 2018

    GGN zit met 3,6 miljoen debiteuren in haar database op een schat aan data. Kees van den Heuvel, commercieel directeur bij de grootste creditmanagementorganisatie van Nederland, vertelt in het gesprek met Klaas Weima over datasegmentatie, blockchain en de impact van de nieuwe privacywetgeving.

  • E30 | Alfred Levi (Ahold Delhaize) over customer profiling, marketing en media.

    Jan 23 2018

    Alfred Levi richtte in 1999 het adviesbureau 3MO op en is nu SVP Global Marketing & Media Sales bij Ahold Delhaize. Klaas Weima sprak met hem over slim datagebruik, klantprofielen en het bieden van de juiste boodschap in de snel veranderende wereld van retail.

  • E29 | Roy van Keulen (Jumbo Supermarkten) over het belang en toekomst van digital voor retailers.

    Dec 21 2017

    Roy van Keulen startte dit jaar als directeur Online bij Jumbo Supermarkten. Klaas Weima en Elsbeth Eilander – chef van Tijdschrift voor Marketing spraken hem op het Adobe Symposium over de geheimen van retail, digitale transformaties en over het favoriete seizoen van iedere supermarkt: Kerst.

  • E28 | Arthur Simonetti (DSM) over de staat van B2B marketing.

    Dec 12 2017

    Arthur Simonetti is al vanaf 1982 werkzaam bij DSM, het wetenschappelijk bedrijf dat wereldwijd actief is op het gebied van gezondheid, voeding en materialen. In dit interview voelen Elsbeth Eilander en Klaas Weima de Marketing Director aan de tand over de status van B2B marketing in Nederland en daarbuiten.

  • E27 | Patrick Stal (Uber) over disruptie en vliegende taxi’s.

    Nov 07 2017

    Patrick Stal is sinds kort Head of Marketing EMEA bij Uber in Amsterdam, en werkte voorheen bij Interbrand en TomTom. Klaas Weima sprak met de jongste gast van CMOtalk ooit over zijn team, disruptie en de toekomst. En natuurlijk over vliegende taxi’s. Elke maand interviewt Klaas Weima van reclamebureau Energize een marketeer over zijn of haar visie op marketingcommunicatie in het ‘post-digital tijdperk’. In de talks komen prominente marketeers aan het woord die bij uiteenlopende, grote Nederlan...more

  • E26 | Maureen Baas (Nespresso) over het belang van research en natuurlijk George Clooney.

    Oct 06 2017

    Maureen Baas is Marketing Directeur bij Nespresso en is in haar werk groot voorstander van onderzoek doen. Al deze informatie past ze dan ook graag toe, om zo de consument beter te begrijpen en om stakeholders te overtuigen. Klaas Weima sprak –onder het genot van een espressootje– met Maureen over data, koffie en natuurlijk George Clooney.

  • E25 | Marcel Aalders (Prominent) over herpositioneren en customer centricity.

    Sep 05 2017

    Marcel Aalders is marketingdirecteur bij stoelenmaker Prominent en nummer vier op Marketeer of the Year-lijst. Klaas Weima van Energize interviewde hem voor CMOtalk over de nieuwe merkpositionering en het succes achter de aanhoudende omzetgroei van de meubelmaker uit Nunspeet. Een gesprek over een nuchtere kijk op marketing en customer centricity.

  • E24 | Arno de Jong (Nederlandse Loterij) over leiderschap na een fusie.

    Jul 11 2017

    Arno is Directeur Brands en Portfolio Management bij de Nederlandse Loterij. Omdat Arno in zijn carrière al vele fusies meemaakte, was hij de juiste man op de juist juiste plek om aan de slag te gaan bij het fusiebedrijf. Klaas Weima sprak met de meester van de veranderingsprocessen en staat samen met hem stil over bij kenteringen in zowel zijn carrière als privéleven.

  • E23 | Willem-Jan Lems (Bol.com) over het belang van programmatic marketing binnen e-commerce.

    Jun 08 2017

    Voor CMOtalk sprak Klaas Weima van Energize met Willem-Jan Lems, hij is al 8 jaar Director Marketing bij bol.com. Daarnaast is Willem-Jan bestuurslid van SWOCC en jurylid bij de Effie en Esprix. Een inspirerend gesprek over programmatic marketing met o.a. de toekomstvisie van bol.com.

  • E22 | Marcel de Groot (VodafoneZiggo) over leiderschap en het toepassen van big data.

    May 08 2017

    Voor CMOtalk sprak Klaas Weima van Energize met Marcel de Groot, Directeur Consumentenmarkt van VodafoneZiggo. Een openhartig gesprek over de implicaties van de fusie, leiderschap en waarom het fusiebedrijf voorlopig heeft gekozen voor een tweemerkenbeleid.

  • E21 | Marteyn Roose (Centraal Beheer) over de kracht van fact-based marketing.

    Apr 04 2017

    Marteyn Roose is Manager Marketing bij Centraal Beheer Achmea. Hij is een fact based man die eerder gelooft in een holistische benadering dan alles maar te segmenteren en in hokjes te plaatsen. In deze CMOtalk legt Marteyn het verschil in bedrijfscultuur uit en deelt hij zijn visie op de toekomst van marketing.

  • E20 | Fleur Dujardin (Inshared) over het leiden van een start-up binnen een corporate.

    Feb 28 2017

    Fleur Dujardin is CEO bij InShared. De snelst groeiende online verzekeraar van Nederland. Ze zit relatief nog maar kort op haar positie, maar bouwt desalniettemin voortvarend aan het merk. In deze CMOtalk een openhartig gesprek over leiderschap, cultuur, fouten maken en ambitie.

  • E19 | Ruud Hendriks (Startupbootcamp) over het media, innovatie en ondernemerschap.

    Jan 25 2017

    Ruud Hendriks is mede-oprichter van Startupbootcamp, Innoleaps & The Talent Institute. Hij groeide uit tot radio- en tv goeroe van RTL en is mede-oprichter van Startupbootcamp, Innoleaps & The Talent Institute. In deze CMOtalk alle insights over zijn rol als start-up accelerator.

  • E18 | Koen Cluistra (KPN) over VR, onderscheidende proposities en competitief blijven.

    Dec 06 2016

    Koen Cluistra is EVP Brands & Marketing bij KPN. Na diverse functies opgeklommen en dichter op het vuur dan ooit. In deze CMOtalk een gesprek over de veranderlijke telecommarkt en dreigende overnames. En over hoe Koen vol vertrouwen en met een open blik naar de toekomst kijkt.

  • E17 | Janine Bos (Randstad) over innovatie en besmuikte pitches.

    Oct 10 2016

    Janine Bos is Directeur Marketing & Communicatie bij Randstad. ‘Dream it, believe it, achieve it!’ De topvrouw uit het Nederlandse bedrijfsleven is duidelijk uit het positieve hout gesneden. In deze CMOtalk een gesprek over innovatie, toekomst en ook nog één keertje over de besmuikte pitch van Tempo Team.

  • E16 | Elske Vugts (La Trappe) over anti-trends en stilte in marketing.

    Sep 07 2016

    Elske Vugts is Marketing & Communicatie Manager bij Bierbrouwerij De Koningshoeven. Als eindverantwoordelijke voor de merkpositionering van La Trappe Trappist, zorgt ze voor de terugkeer van de slogan ‘Proef de stilte’. In deze CMOtalk o.a. haar visie over gedurfde strategieën die verder gaan dan prijs.

  • E15 | Tex Gunning (TNT Express) over de kunst van marketing en dienstbaarheid.

    Jul 07 2016

    Tex Gunning is CEO bij TNT Express. Hij is een sociaal en spiritueel geëngageerd marketeer en heeft ervaring met grote bedrijfsveranderingen. In deze CMOtalk een inkijkje in waarom hij door sommigen relatief onorthodox wordt bevonden en over zijn holistische benadering van het vak.

  • E14 | Peter Dorr (Ziggo) over de valkuilen van fusies en overnames.

    Jun 14 2016

    Peter Dorr is Chief Commercial Officer bij Ziggo. Hij vindt het betrekken van medewerkers bij de dagelijkse bedrijfsvoering één van de belangrijkste succesfactoren. In deze CMOtalk verteld hij alles over zijn eigen kijkgedrag en wat de toekomst volgens hem nog allemaal gaat brengen.

  • E12 | Kim Potters (AkzoNobel) over innovatie en relevantie binnen een verfmultinational.

    Apr 04 2016

    Kim Potters is marketing director bij AkzoNobel. Ze meent dat verhalen het beste kunnen worden ondersteund met afbeeldingen. 'Dat is veel makkelijker te onthouden.' Ze praat openhartig over het zogenaamde glazen plafond, verantwoord ondernemen en haar hekel aan ellenlange marketingplannen.

  • E13 | Erik van Engelen (Eneco) over hoe corporates zich als start-ups kunnen gedragen.

    Mar 31 2016

    Erik van Engelen is Directeur Consumenten van Eneco en was eerder al Marketeer of the Year. Hij kijkt niet uit naar een droombaan, omdat hij die al heeft. In deze CMOtalk zijn verhaal over innovatie, passie, leiderschap en de slagkracht van een grote corporate.

  • E11 | Frenkel Denie (FrieslandCampina) over waarom Powerpoint verboden zou moeten worden.

    Mar 08 2016

    Frenkel Denie is Category Director Diary Bases Beverages Bij Friesland Campina. Voorheen werkte hij bij Bavaria, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor het beroemde Bavaria-jurkje. In deze CMOtalk vertelt hij over innovatie, durf hebben en hoe hij Friesland Campina naar een hoger digitaal vlak gaat tillen.

  • E10 | Maarten Vernooij (Philips Lighting) over herpositionering en omnichannel marketing.

    Jan 20 2016

    Maarten Vernooij is Marketing Director Benelux Philips Lighting. Een belangrijke drijfveer voor zijn overstap van Unilever was de aanstaande transitie van conventionele naar LED verlichting. In deze CMOtalk zijn verhaal over verandering, werken in het buitenland en hoe hij zijn marketingteam tot een van de beste van Nederland maakte.

  • E09 | Peter Zijlstra (Mercedes-Benz) over digital marketing & de toekomst van elektrisch rijden

    Nov 12 2015

    Peter Zijlstra is Manager Marketing & Brand Communication Mercedes – Benz en speelt van jongs af aan met autootjes. Nu houd hij, en zijn team van 10 marketeers, zich bezig met advertising, sponsoring, CRM, media, online (search, social media , display, content, digital signage) en retail marketing.

  • E08 | Tisha van Lammeren (T-Mobile) over overleven in de telco-branche.

    Nov 10 2015

    Tisha van Lammeren is Directeur Consumer Marketing T-Mobile. Ze bekleedde verschillende managementfuncties, met name in het domein marketing en customer operations. In deze CMOtalk deelt ze haar visie over propositie- en productmarketing, innovatie en customer experience.

  • E07 | Marieke van Balen (PepsiCo) over merkactivatie en contentmarketing voor fastmovers.

    Oct 01 2015

    Marieke van Balen is Marketing Directeur Benelux van PepsiCo. Ze heeft de afgelopen jaren veel introducties van diverse sub-merken succesvol neergezet. In CMOtalk praat ze over haar doel om de shopper te bereiken, te engageren met relevante campagnes en daarbij te accelereren op digital.

  • E06 | Koen Brakenhoff (Mauritshuis) over bezoekerservaring en innovatie in de culturele sector.

    Aug 31 2015

    Koen Brakenhoff is Chief Marketing Officer bij Het Mauritshuis. Hij richt zich op zowel de marketing als de horeca-functie van het museum. De heropening in 2014 was gelijk zijn eerste grote project. In deze CMOtalk vertelt hij over de heropening, zijn ervaringen uit eerdere functies en wat hem inspireert.

  • E05 | Tim de Groot (Miele) over impact op de winkelvloer en experience marketing.

    May 28 2015

    Tim de groot is marketing directeur Miele Nederland. Begonnen als verkoopleider werkte hij zichzelf op tot marketing directeur. In deze CMOtalk doet hij uit de doeken wat hij verstaat onder experience marketing en over vaker naar buiten gaan om je doelgroep echt te leren kennen.

  • E04 | Frank Houben (KLM) over de kracht van emotie in marketingcommunicatie.

    Apr 20 2015

    Frank Houben is Director Communications & Corporate Identity bij KLM. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor het merk. In deze CMOtalk praat hij over blijven innoveren en pakkende campagnes maken. Campagnes die emoties losmaken en zo zorgen voor engagement.

  • E03 | Patrick Kuijsters (SNS Bank) over digitale dienstverlening en betekenisvol bankieren.

    Feb 13 2015

    Patrick Kuijsters is Director Marketing & Online bij SNS Bank. Hij heeft ruime ervaring in fast moving consumer goods, telecommunicatie en financiële dienstverlening. In 2013 volgt de overstap naar SNS waar hij na een roerige periode meebouwde aan de nieuwe koers van de bank. In deze CMOtalk deelt hij zijn visie en ervaringen.

  • E02 | Erik-Jan Gelink (Sanoma) over contentmarketing, trends en innovatie in de uitgeefbranche.

    Feb 13 2015

    Erik-Jan Gelink is CCO van Sanoma Nederland en de man die verder bouwt aan een ‘Champions League Sales afdeling’, zoals hij het zelf noemt. Hij verdiende zijn strepen bij diverse toonaangevende bedrijven en in deze CMOtalk vertelt hij onder andere over de reorganisatie van Sanoma in het bewogen jaar 2014.

  • E01 | Roel Welsing (Triodos Bank) over storytelling en maatschappelijk bankieren.

    Feb 03 2015

    Roel Welsing is hoofd marketing van Triodos Bank en medeverantwoordelijk voor een verzesvoudiging van het aantal klanten waaraan hij de titel Marketeer of the year 2013 dankt. In deze CMOtalk praat hij over zijn boek ‘Verbinden is het nieuwe verkopen’, verantwoord ondernemen en maximalisatie.