PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

Meesterwerk Podcast

Welkom bij de podcast van meesterwerk. Een serie gesprekken met mensen die in het onderwijs op zoek gaan naar avontuur of ondernemerschap. Zij die de kanteling of de versnelling van het onderwijssysteem inzetten. Gesprekken over het meesterwerk dat deze mensen in het onderwijs realiseren. Meer informatie kun je vinden op www.meesterwerkpodcast.nl/

Afleveringen

  • #134 Laurens Knoop

    Dec 05 2021

    In deze aflevering is Laurens Knoop te gast. Laurens is één van de oprichters van de Nederlandse School of Life. Sinds oktober 2020 is Laurens ook voorzitter van de Vereniging van Vrijescholen. In deze serie onderzoeken Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek inclusie en diversiteit binnen het vrijeschoolonderwijs. De pedagogiek van het vrijeschoolonderwijs is eigenlijk heel inclusief, maar hoe komt het dan dat de populatie zo exclusief is? Hoe kunnen vrijescholen zorgen dat zij een ontmoetingsp...more

  • #133 Seksuele Vorming

    Nov 28 2021

    In deze aflevering spreek ik Marianne Cense over seksuele vorming. Ieder kind en elke jongere ontwikkelt zich seksueel. Dat is meer dan alleen leren over seks. Het gaat over ontdekken wie je bent, zijn wie je wilt zijn, leren hoe je lichaam werkt én omgaan met anderen. In die zoektocht kan iedereen wel wat hulp gebruiken. Marianne is onderzoeker bij Rutgers en gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren, in seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag en in culturele...more

  • #132 Diversiteit in het onderwijs

    Nov 17 2021

    "Diversiteit is een feit, inclusie een keuze en verbinden een noodzaak. " In deze aflevering bezoek ik Saniye Çelik. Saniye is lector Diversiteit aan de hogeschool leiden en promoveerde aan de Universiteit Leiden op de business case van diversiteit in publieke organisaties. Het lectoraat van Saniye richt zich op kennisontwikkeling over diversiteit en inclusie. Je hoort veel de wens om meer divers of inclusief te zijn. Maar wat betekent dat nou? En wat vraagt dat van jezelf? Wil jij dat eige...more

  • #131 Christof Wiechert: Toekomstperspectief op het Vrijeschool onderwijs

    Nov 14 2021

    Onlangs verscheen het boek 'In het midden de mens, de bronnen van goed onderwijs' met een kritische beschouwing van Christof Wiechert. Christof Wiechert, nestor van de vrijeschoolbeweging in Nederland, opent deze uitgave met een liefdevol-kritische beschouwing over de actuele praktijk van de vrijescholen in ons land, zo zegt hij: "We hebben in het vrijeschool onderwijs een kleine koerscorrectie nodig. We hebben te veel antroposofie in de verpakking, en te weinig essentie in de pedagogie zelf....more

  • #130 Straatcultuur & Jeugdcriminaliteit

    Nov 06 2021

    “Het gaat niet om hoe je de straat in de school krijgt; maar hoe krijg ik de gemeenschap in de school, en hoe krijg ik die jongere in de gemeenschap?" - Jan Dirk de Jong. Jan Dirk de Jong is Lector Aanpak Jeugdcriminaliteit aan de Hogeschool Leiden. Voor zijn promotieonderzoek ‘Kapot Moeilijk’ liep Jan Dirk lange tijd met straatjongens in Amsterdam-West mee. Jan Dirk pleit voor inclusie: 'Meer weten over de ‘ander’ en zijn groepsverband creëert ruimte om nader tot elkaar te komen.' In deze afl...more

  • #129 NOWSCHOOL

    Nov 02 2021

    Juliëtte Schraauwers is bezig een nieuw onderwijsconcept neer te zetten: NOWSCHOOL. Juliëtte is ondernemer en benadert het onderwijs vanuit een holistische perspectief. Ontwikkeling komt voort uit ondernemend leren en vanuit interactieve projecten met de community. NOWSCHOOL bereidt kinderen niet voor op de echte wereld, vanaf het begin nemen ze ‘deel’ aan de echte wereld. Zoals Juliëtte in de podcast zegt: 'We leven ver buiten de draagkracht van de aarde. Het huidige onderwijs verbreekt de r...more

  • #128 Waldorf Aan De Werf; in gesprek met Myla Kamstra

    Oct 09 2021

    In deze aflevering ben ik te gast bij Myla Kamstra op Waldorf aan de Werf. Myla werkt hier als leerkracht bij de kleuters. Waldorf aan de Werf is een nieuwe interculturele basisschool in Amsterdam Noord. Ze omschrijven zichzelf als een plek waar elk kind zich veilig en gezien voelt en waar inclusief denken centraal staat. Dit onderwijs wordt aangeboden op een fundament van Waldorf (vrijeschool) onderwijs. 'Je kunt pas groeien als je weet waar je wortels vandaan komen', zegt Myla. En dat is ...more

  • #127 Thuiszitters: Agora Underground

    Oct 02 2021

    Thuiszitters. Er zitten heel veel kinderen thuis. Agora Underground is er voor die kinderen die thuiszitten, vanwege het niet beschikbaar zijn van een passend onderwijsaanbod voor deze leerlingen in de eigen regio. In deze aflevering bezoek ik Agora Underground en spreek initiatiefnemer Jan Fasen en Agora Coach Tim Slot.

  • #126 Stichting IMC Weekendschool

    Sep 18 2021

    Stichting IMC Weekendschool verzorgt aanvullend, motivatie-gericht onderwijs voor jongeren van 10-14 jaar oud, op die plekken in Nederland waar dat het hardst nodig is. In deze aflevering is Cadisha Lepelblad te gast. Als kind bezocht zij drie jaar lang de Weekendschool, nu werkt ze er zelf. Wat heeft zij daar geleerd? En waarom draagt zij nu bij om jongeren te helpen bij het vinden van hun interesses en talenten?

  • #125 Spring High

    Sep 04 2021

    In gesprek met Camyre de Adelhart Toorop, directeur van Spring High. Al vijf jaar bestaat deze bijzondere (tiener)school in Amsterdam West. Ruim 250 leerlingen die qua niveau door elkaar zitten en een leerweg aanbiedt waar kinderen vanaf groep 7 kunnen instromen en die opleidt voor elk theoretisch diploma. Ontwikkelingsgericht. ‘We zijn een school waar zelfs basis- en voortgezet onderwijs niet meer door een muur gescheiden wordt.’ Waar staat deze school eigenlijk voor? En wat vraagt deze schoo...more

  • #124 Doen Wat De Bedoeling Is

    Aug 28 2021

    Op 9 december 2019 sluiten 16 basisscholen in Amsterdam Nieuw-West hun deuren. Een week lang. De aanleiding: het nijpende lerarentekort. De ambitie: de tijd nemen om met de leraren na te denken over hoe het anders kan. Steeds helderder blijkt de noodzaak om terug te gaan naar de bedoeling van het onderwijs: ieder kind zien als heel mens. Alleen dan kunnen kinderen echt eerlijke kansen krijgen. Ferd van den Eerenbeemt en Joke Middelbeek wijden zich in hun werkzame leven aan eerlijke kansen. ...more

  • #123 Jeroen Lutters

    Jul 03 2021

    Als jij de komende jaren ons onderwijs mag inrichten? Wat zou jij doen? In deze aflevering krijgt Jeroen Lutters deze vragen? Jeroen Lutters is lector bij Artez in het lectoraat Art education as Critical Tactics. Daarnaast is hij lector didactiek en inhoud van de kunstvakken bij de Hogeschool Windesheim en gastcurator op vele plekken.

  • #122 Marjolijn Van Heemstra

    Jun 26 2021

    Een gesprek over hoe het kosmisch bewustzijn én het overzichtseffect ons onderwijs kan versterken. In deze aflevering is Marjolijn van Heemstra te gast. Onlangs verscheen haar boek 'In lichtjaren heeft niemand haast', een boek over haar zoektocht naar meer ruimte in ons leven. Eva Vesseur en Jan Jaap Hubeek maken in de vroege ochtend een wandeling met Marjolijn van Heemstra door het Amsterdamse Vliegenbos.

  • #121 Marcel Van Herpen

    Jun 05 2021

    Werk voor de reünie. Marcel van Herpen heeft onlangs het boek ‘Werk voor de reünie’ uitgegeven. Dit boek kent de mooie ondertitel: over een duurzaam pedagogisch perspectief als antwoord op de grote zorgen in het onderwijs. Samen met Erwin de Vos bezoek ik Marcel van Herpen en bevraag hem over dit duurzaam pedagogisch perspectief.

  • #120 Durf Te Doen Wat Onbekend Is

    May 30 2021

    Roos van der Voort en Hilde Swets schreven het boek 'Durf te doen wat onbekend is'. Veranderen, vernieuwen en zelfs transformeren, het wordt vaak als vanzelfsprekend van ons verwacht. Het klinkt zo eenvoudig, toch is het niet makkelijk. Hoe doe je dat? Hoe ga je om met dat onbekende? Hoe begeleid je anderen in een nieuwe beweging, terwijl je zelf ook niet weet hoe het nieuwe er precies uit gaat zien? Dat vraagt om durven doen wat onbekend is!

  • #119 Montessori Campus 0 - 18

    May 24 2021

    “Als je het onderwijs wilt aanpassen, dan moet je beginnen bij het allereerste moment dat je onderwijs aanbiedt.” In de nieuwbouwwijk Nobelhorst komt een Montessori Campus voor leerlingen van 0 – 18 jaar. Het is een bijzonder onderwijsconcept dat nergens in Nederland op deze manier wordt toegepast. In een (nog) leeg gebouw spreek ik Benno Breeuwer & Emma Gribling over het ontstaan van deze vernieuwende school. Ik ben benieuwd waarom deze school er moet komen én wat wij ervan kunnen leren.

  • #118 Houd Moed Juf Jos!

    May 06 2021

    De debuutroman van Astrid van Schoonacker-de Groot ‘Houd moed juf Jos!’ Jos, de hoofdpersonage, werkt vijf jaar in het basisonderwijs als zij met een burn-out thuis komt te zitten. Auteur Astrid is docent aan de pabo in Leiden en ziet dit steeds vaker voorkomen bij oud-studenten en zij merkt dat dit onderwerp moeilijk bespreekbaar is. Astrid wil dat hier meer aandacht voor komt en schreef dit boek. Veel leraren vallen in de eerste vijf jaar uit en keren niet terug in het onderwijs. Beluister w...more

  • #117 De relatie tussen vertrouwen en beheersing: Frédérique Six

    Apr 28 2021

    Frédérique is universitair hoofddocent bij de afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Bestuurswetenschap en Politicologie. Als vertrouwensexpert weet Frederique de vertaling van theorie naar praktijk te maken. Frédérique onderzoekt publieke governance vraagstukken met speciale aandacht voor governance die vertrouwen bouwt: de relatie tussen vertrouwen en beheersing. Meer informatie: https://frederiquesix.nl/

  • #116 Academie 1014 in Almere

    Apr 24 2021

    In deze aflevering gaan Marije van den Steenhoven en ik op bezoek bij Marieke Kelder van Academie 1014 in Almere. Op Academie1014 ontmoeten het Basis- en voortgezet onderwijs elkaar. Academie1014 is ontstaat vanuit de visie dat leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus gezamenlijk les krijgen om zo de kansengelijkheid en doorstroom naar het vervolgonderwijs zo optimaal mogelijk te benutten. Academie1014 biedt kinderen de tijd en ruimte om hun talenten en mogelijkheden te ontdekken en ...more

  • #115 Wat telt én vertelt de eindtoets ons?

    Apr 16 2021

    Karen Heij is toetsexpert. Karen heeft de afgelopen vier jaar promotieonderzoek gedaan naar de eindtoets in het basisonderwijs als buitenpromovendus aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. De eindtoets is in de afgelopen vijftig jaar uitgegroeid tot een door de overheid ontwikkeld en door de overheid verplicht gesteld instrument met twee belangrijke functies: toezicht houden op de kwaliteit van onderwijs én als selectie voor vervolgonderwijs. Maar wat telt en vertelt deze eindtoets on...more

  • #114 Sakina Elkayouhi & Dounia Maakor

    Apr 11 2021

    In deze aflevering spreek ik Sakina Elkayouhi & Dounia Maakor. Sakina Elkayouhi is freelance journaliste, columniste en docent-onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze publiceert voornamelijk over, (media) beeldvorming, digitale jongerencultuur en media wijsheid. Dounia is recruiter, en mede dankzij haar openlijke strijd tegen arbeidsmarktdiscriminatie is zij onlangs verkozen tot een van de winnaars van de VIVA400. Zij schreef het e-book ‘Unbiased Recruitment – De strijd tussen rob...more

  • #113 Najiha El Hammouchi

    Apr 10 2021

    Nijiha is docent pedagogiek, en Projectcoördinator diversiteit en inclusie aan het ROC van Twente Ik spreek Najiha op het live event Sociaal vangnet dat zij mede organiseert. In Nederland leven meer dan 250.000 kinderen in armoede. Dit betekent dat 1 op de 13 kinderen te maken heeft met een onstabiele thuissituatie en sociale uitsluiting. Deze groep is groeiende door de pandemie die ons land getroffen heeft. Najiha wil deze cyclus doorbreken en deze jonge generatie ondersteunen in het creëre...more

  • #112 Studenten helpen scholieren

    Apr 04 2021

    In deze aflevering is Sander Bos te gast. Sander is mede-initiatiefnemer van Studenten Helpen Scholieren. Een organisatie die met studenteninzet op school bijdraagt aan de ontwikkeling van scholen. Studenten ontlasten docenten niet alleen, zij kunnen ook van waarde zijn voor de schoolcultuur met hun vernieuwende ideeën. Meer info: https://studentenhelpenscholieren.nl Het Studenten Helpen Scholieren team bestaat ook uit Friso Pietersen, Seline Rudolph, Puck van Tussenbroek Bas Van de Haar en Mi...more

  • #111 De menselijke factor in het onderwijs

    Apr 02 2021

    Wat je niet kunt zien, kun je niet veranderen. In deze aflevering is Koen van Ghyseghem te gast. Koen is Oprichter van de OnderwijsTafel, hij neemt ons mee in de cruciale rol van de mens-factor voor verandering en verbetering van het onderwijs in breedste zin. Met voorbeelden uit zijn werk met teams en leerkrachten/docenten legt hij bloot wat de invloed is van ons persoonlijke rugzakje - zelfbeeld, overtuigingen, oordelen, kwaliteit van relaties, ervaren van veiligheid en vertrouwen - op onze d...more

  • #110 Werkgeluk als basis voor onderwijskwaliteit

    Mar 24 2021

    Werkgeluk is een belangrijk voor leraren. Op scholen met een hoge score op werkgeluk is veelal geen tekort aan personeel. Paul Baan richtte Klassewerkplek op om onderzoek te doen naar de aspecten die aantoonbaar bijdragen aan werkgeluk. Beluister zijn verhaal, en versterk werkgeluk in jouw werk.

  • #109 Expeditie Tienerschool

    Mar 20 2021

    Jildou Dooper en Margreet Kamman hebben drie jaar geleden in tien maanden tijd het concept tienerschool in Sneek neergezet. Vanuit Expeditie Tienerscholen begeleiden zij scholen om uitdagend onderwijs te ontwerpen voor tieners in de leeftijd van 10-14. Hierbij wordt rekening gehouden met de bijzondere ontwikkelingsfase van deze leerlingen. Samen met Haico van Velzen bezoek ik hen om te beluisteren waarom deze school er moest komen en wat wij van hen kunnen leren. Meer informatie over expediti...more

  • #108 Opnieuw kijken naar onderwijs: in gesprek met Judith Wagter

    Mar 14 2021

    Judith Wagter stapte een jaar geleden over naar het onderwijs. Ze begon tegelijkertijd aan de lerarenopleiding als aan de schoolleidersopleiding. Deze bijzondere combinatie hoor je niet vaak, ik ben daarom benieuwd waarom zij vanuit een andere sector overstapt, en waarom zij twee opleidingen nodig heeft om te gaan werken in het onderwijs. Judith starte aan de lerarenopleiding Spring aan de Hogeschool Leiden: https://www.hsleiden.nl/pabo-deeltijd/spring/index.html

  • #107 Wittering.nl; In gesprek met Karin Van Zutphen

    Mar 07 2021

    In deze aflevering spreek ik Schoolleider Karin van Zutphen op Wittering.nl. Karin is niet de oprichter van deze school, maar heeft de oprichter opgevolgd. Ik ben benieuwd wat dat van haar leiderschap vraagt. Het leren is op Wittering.nl anders georganiseerd, de school biedt veel verschillende leerbronnen en vraagt een actieve opstelling van de kinderen (en ouders). De kinderen kunnen vaak zelf kiezen wat ze doen om hun doel te bereiken, hoe ze het doen, met wie ze willen leren en hoe lang ze e...more

  • #106: Nourdin El Ouali

    Feb 27 2021

    In deze aflevering is Nourdin El Ouali te gast. Nourdin is pedagoog en heeft een inclusieve visie op ons onderwijs. Als politiek leider van de partij Nida geeft hij politiek kleur aan deze visie en in dit gesprek legt hij uit wat dat van ons onderwijs vraagt. Eerder werkte Nourdin in het onderwijs, en zat hij in de gemeenteraad in Rotterdam.

  • #105 Partij voor de Dieren: In gesprek met Lammert Van Raan

    Feb 25 2021

    In deze aflevering spreken Eva Vesseur en ik Lammert van Raan. Lammert staat op plek 5 bij de Partij voor de dieren. Lammert studeerde Bedrijfskunde aan de Universiteit Groningen, was docent in het voortgezet onderwijs en werkte in de internet-/telecomindustrie. In de Tweede Kamer houdt Lammert zich bezig met Financiën, Klimaat, Luchtvaart, Sociale Zaken & Werkgelegenheid en Onderwijs. Wij zijn benieuwd naar het verhaal achter het partijprogramma van Partij voor de Dieren, en dan specifiek in r...more

  • #104 Denk: In gesprek met Ahmet Erdogan

    Feb 25 2021

    Ahmet Erdogan van de Partij Denk vertelt het verhaal achter het partijprogramma van Denk. Ahmet staat op nummer 7 van de lijst. Ahmet zet zich in voor ons onderwijs en wil oprechtheid, authenticiteit en transparantie in de tweede kamer brengen. Beluister zijn verhaal.

  • #103 Volt Nederland: In gesprek met Nilufer Gundogan

    Feb 20 2021

    Nilufer Gündogan staat op plek 2 bij Volt Nederland. Nilüfer erkent de waarde van de europese unie en de kernpositie die Nederland daarin moet vervullen. Grensoverschrijdende problemen zoals het falende migratiebeleid, de klimaatcrisis, digitale veiligheid en bedreigingen voor de democratie kunnen volgens Volt alleen met de europese partners worden opgelost.
 Wij zijn benieuwd hoe deze nieuwkomer op de kieslijst naar ons onderwijs kijkt.

  • #102 D66: In gesprek met Paul Van Meenen

    Feb 17 2021

    In deze aflevering spreek ik Paul van Meenen. Paul is onderwijswoordvoerder van D66. Paul wil bouwen aan ruimte en vertrouwen voor de docent en maatwerk voor de leerling. hij strijdt voor echte investeringen in het gehele onderwijs en wil (sluipende) bezuinigingen tegengaan.

  • #101 BIJ1: In gesprek met Sylvana Simons

    Feb 15 2021

    In deze aflevering is Sylvana Simons te gast. Sylvana is lijsttrekker bij BIJ1. BIJ1 is een politieke partij die staat voor een Nederlandse samenleving met gelijke rechten en gelijke kansen voor iedereen. BIJ1 is ontstaan uit een gedeeld verlangen naar verbinding, solidariteit, rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid. Met respect voor onze verschillen, maar met focus op wat ons verbindt.

  • #100 De SP: In gesprek met Peter Kwint

    Feb 07 2021

    Peter Kwint vertelt in deze podcast hoe de SP kijkt naar ons onderwijs, en hoe daar vanuit de politiek beter beleid gemaakt zou kunnen worden.

  • #99 Groen Links: In gesprek met Lisa Westerveld

    Feb 04 2021

    Lisa Westerveld staat voor ons onderwijs. Lisa wil kinderen kansen geven. Kansen door goed onderwijs zonder (financiële) drempels en met voldoende inspraak van leerlingen, studenten en leraren. Lisa wil dat de kennis van de mensen in en voor de klas hierbij een grotere rol krijgt, dat klassen kleiner worden en de werkdruk van het personeel omlaag gaat. Beluister waar Groen Links voor staat in ons onderwijs.

  • #98 PVDA: In gesprek met Songül Mutluer

    Feb 03 2021

    In deze aflevering spreek ik samen met Eva Vesseur politicus Songul Mutluer, Songul is op dit moment wethouder in Zaanstad máár staat tiende op de PvdA kieslijst. Wij zijn benieuwd naar haar verhaal in relatie tot de PvdA Onderwijsparagraaf.

  • #97 LAKS, de stem van de leerling: Nienke Luijckx

    Feb 02 2021

    Nienke Luijckx is voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Een organisatie van, voor en door scholieren. Zij zorgen ervoor dat er niet alleen maar óver, maar ook mét de scholier wordt gepraat. Nienke vertelt waar zij zich hard voor maakt, ze deelt haar onderwijskundige visie én blikt op de komende verkiezingen. Als 17-jarige mag Nienke niet stemmen, maar haar stem telt wel!

  • #96 Zie Je Mij?

    Jan 27 2021

    In deze aflevering spreek ik fotograaf Vera Duivenvoorden samen met haar oud docent Merel Boon. Vera is óók mantelzorger voor haar broer en zus. Vera richt zich op sociaal maatschappelijke onderwerpen. Zij zet de kracht van fotografie in om verhalen zichtbaar te maken. 'Zie je mij?' is een project waarin zij jongeren volgt die een broer of zus met een vorm van autisme hebben. Via foto’s en verhalen wil Vera meer (h)erkenning voor jonge mantelzorgers. Meer info: https://veraduivenvoorden.nl/

  • #95 Overstappen naar het MBO

    Jan 24 2021

    In deze aflevering spreek ik Sascha Haans. Sascha is een hybride overstapper naar het onderwijs. Sascha werkt óók als Sportpsycholoog en is gespecialiseerd in de Paralympische topsport …. Onlangs heeft zij de overstap gemaakt naar een ROC. Beluister haar verhaal, want voor haar was het MBO misschien niet haar eerste idee om te gaan werken. Maar het blijkt bijzonder goed te passen. Dit gesprek is er eentje uit de aparte serie Meesterwerk Overstappen, special over mensen die de overstap naar he...more

  • #94 Aziza Mayo over Autonomie in verbondenheid

    Jan 09 2021

    Aziza Mayo is lector aan de Hogeschool Leiden. Aziza beoogt binnen haar lectoraat de onderliggende waarden en opbrengsten van het vrijeschoolonderwijs inzichtelijk te maken. Gedegen onderzoek kan leerkrachten, bestuurders en lerarenopleiders helpen om het onderwijs nog beter vorm te geven. Maar het kan ook helpen om met elkaar te communiceren en om het 'eigene' van het Vrijeschoolonderwijs, en wat Vrijeschoolonderwijs brengt aan kinderen, leerkrachten, ouders en de samenleving, beter en breder ...more

  • # 93 Sjef Drummen over Ontwikkelingsgericht Onderwijs

    Dec 23 2020

    Sjef Drummen is ex-schoolleider, beeldend kunstenaar en onderwijsvernieuwer. Hij is co-founder van Niekée Roermond en Agora Roermond. Een creatieve out of the box-denker met radicale ideeën. Hij noemt zichzelf onderwijskunstenaar en treedt veel op als inspirerende spreker met een flinke dosis humor. Op 1 augustus 2019 ging Sjef met pensioen maar niet veel later verscheen in oktober 2019 zijn boek Catharsia, waarin hij strijdt tegen de geconditioneerde gedachte dat onderwijs over kennisoverdrach...more

  • #92 Hester IJsseling over ‘Professionaliseren met hart en ziel’

    Nov 29 2020

    Een gesprek met Eva Vesseur en Hester IJsseling over bezield en bezielend onderwijs: Pedagogiek van onderbreking en verbinding. Hester IJsseling, is sinds 2017 verbonden aan de pabo van de Thomas More Hogeschool te Rotterdam als lector ‘Professionaliseren met hart en ziel, samen leren en samenleven in een wereldstad’.

  • #91 Wouter Modderkolk over een waarde(n)volle manier van toetsen

    Nov 20 2020

    Wouter Modderkolk onderzoekt hoe we op een waarde(n)vollere manier kunnen toetsen. Wouter is leraar economie op de Stichtse Vrije School in Zeist. Sinds 2010 werkt hij als decaan, leraar en teamleider op dezelfde bovenbouw als waar hij als leerling op heeft gezeten. Wouter onderzoekt vanuit het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs hoe we op een waarde(n)vollere manier kunnen toetsen binnen het voortgezetonderwijs. In deze aflevering spreek ik naast Wouter ook Ella, een leerling van deze...more

  • #90 Douwe Bob zingt Hold on

    Nov 17 2020

    Douwe Bob lanceerde deze week de single Hold On. Een lied gericht aan ouders, ouders van kinderen die gepest worden. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze paat.

  • #89 Sta op voor onderwijs, schaf het centraal schriftelijk af

    Nov 14 2020

    In deze aflevering spreek ik Fleur de Veth. Fleur zit in haar eindexamenjaar VWO en samen met Jennie fan startte zij de petitie Sta op voor onderwijs, schaf het centraal examen af! Zij zijn van mening dat het Centraal Examen compleet onnodig is. Leerlingen worden nu getraind op het maken van een toets. Om kwalitatief goed onderwijs te bieden, is passend onderwijs nodig. Met het Centraal Examen is dit zo goed als onmogelijk. Het niveau wordt nu namelijk bepaald door het vak waar iemand het sle...more

  • #88 Wat we van Geld kunnen Leren; in gesprek met Rens van Tilburg

    Nov 10 2020

    Rens van Tilburg is lid van het Sustainable Finance Lab. Doel van het Sustainable Finance Lab is een stabiele en robuuste financiële sector die bijdraagt aan een economie die de mens dient zonder daarbij zijn leefmilieu uit te putten. Rens wil een brug zijn tussen de academische wereld en de praktijk; wetenschappers in gesprek brengen met financiële professionals, toezichthouders, beleidsmakers en andere bij een duurzame financiële sector betrokkenen. Wat kunnen wij in het onderwijs leren van zi...more

  • #87 Agora Leiden: Deel 3

    Nov 07 2020

    Agora Leiden startte in augustus 2020. In deze derde aflevering spreken Annet Stegeman en ik met leerlingen die gestart zijn op deze school. De onderwijskundige visie van de school gaat uit van echte uitdagingen in de wereld, zogenaamde challenges, waaraan leerlingen zich verbinden en zo hun ontwikkeling vormgeven. Deze mini-serie is gemaakt voor Radio Lef, het geluid van het Leiden Educational Fieldlab: https://www.leidenkennisstad.nl/hetlef/radio-lef/

  • #86 Agora Leiden: Deel 2

    Nov 07 2020

    Agora Leiden startte in augustus 2020. Annet Stegeman en ik gaan in deze uitzending op zoek naar wat de Agoriaanse Meesters (coaches) drijft om aan dit nieuwe onderwijsinitiatief bij te dragen In deze aflevering spreken wij naast Ilja van Santen de Agroriaanse Meesters: Saskia Rijsbergen én Ruben Boode. En uiteraard hoor je ook een paar leerlingen.

  • #85 Agora Leiden Deel 1

    Nov 07 2020

    Ilja van Santen realiseerde haar onderwijsdroom in Leiden: Een middelbare school dat past bij de behoeftes en nieuwsgierigheid van jongeren. Beluister de start van het vernieuwende onderwijsconcept Agora Leiden. In deze aflevering (gemaakt voor Radio Lef) gaan Annet Stegeman en Jan Jaap Hubeek op bezoek bij de initiatiefneemster Ilja van Santen. We lopen een dag mee op deze school voor VMBO tot VWO en spreken naast Ilja ook coaches en leerlingen. Meer uitzendingen van Radio Lef zijn te vinde...more

  • #84 Terugblik op vijf jaar Practoraat Creatief Vakmanschap

    Oct 25 2020

    Het Practoraat Creatief Vakmanschap startte vijf jaar geleden met een ontwerpend onderzoek naar nieuwe vormen van Leven Lang Ontwikkelen voor MBO-gediplomeerden uit alle creatieve disciplines, zodat zij zich na hun afstuderen makend en wederkerig verder kunnen professionaliseren op een hoger niveau. Zo kunnen zij doorgroeien tot de ondernemende, maatschappelijk betrokken en inspirerende creatieve makers die zij in potentie zijn. In deze aflevering Sonja Hoogendoorn en Marieke Gervers. Sonja is ...more

  • #83 Rob Martens over de beweging 'Leve het Onderwijs'

    Oct 21 2020

    In gesprek met Rob Martens over de beweging “Leve het onderwijs’. “Leren heeft ruimte nodig, een innerlijke gedrevenheid,” zegt Rob in dit gesprek. Als evolutiepsycholoog heeft hij de diepste overtuiging dat kinderen willen leren. Prof. dr. Rob Martens is wetenschappelijk directeur van stichting NIVOZ en tevens hoogleraar bij het Welten-instituut van de Open Universiteit. Meer informatie: https://levehetonderwijs.nl/

  • #82 Op volwassen wijze in de wereld willen zijn

    Oct 11 2020

    Onderwijs richt zich nooit alleen op het nu, maar behelst ook altijd, impliciet of expliciet, een beeld van de toekomst waartoe opgeleid en onderwezen wordt; een beeld van volwassenheid waar het onderwijs aan hoopt bij te dragen. In deze aflevering spreek ik Akke Faling. Akke is werkzaam als onderzoeker binnen het lectoraat Waarde van Vrijeschoolonderwijs en onderzocht de vraag: Hoe geven oud-vrijeschoolleerlingen vorm aan hun volwassen bestaan in de wereld? En wat kan dat ons zeggen voor het ...more

  • #81 De wereld van kleding

    Oct 03 2020

    Wist je dat de gemiddelde kledingkast maar liefst 50 kledingstukken telt die niet gebruikt worden? Wist je dat het produceren van een spijkerbroek 7000 liter water kost? Is dit allemaal nodig of kan dat anders? 9 Oktober is de dag van de duurzaamheid voor het onderwijs. Dit jaar staat het thema kleding centraal. Meer dan 4000 basisscholen krijgen daarom deze week het boek ‘de wereld van kleding’ toegestuurd. Danielle Schouten heeft bijgedragen aan dit thema en de realisatie van het boek. Wat dri...more

  • #80 Leve Het Onderwijs: Robert Viëtor

    Sep 27 2020

    Leve het Onderwijs is een beweging vanuit onderwijsbestuurders die méér vanuit vertrouwen willen werken. Bestuurders die bewegen van ‘doen zoals wij het altijd deden’ naar ‘werken vanuit de bedoeling’. Robert Viëtor, tot voor kort Directeur aan de Faculteit Educatie van de Hogeschool Leiden, tekende dit manifest. Waarom bemoeit een directeur van een lerarenopleiding zich met deze beweging? Als lerarenopleider wil hij graag het manifest van Leve het Onderwijs versterken, om toekomstbestendige lee...more

  • #79 Gender and Sexuality Alliance

    Sep 22 2020

    De GSA is een groep scholieren die vindt dat iedereen op hun school de vrijheid heeft te kunnen zijn wie ze zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of te verantwoorden. Beluister de waarde van deze GSA op het Katholieke Gymnasium in Utrecht. Meer info: https://www.gsanetwerk.nl/ En kom op 14 oktober naar de Conferentie Genderwijs: https://genderwijs.schoolenveiligheid-conferenties.nl/

  • #78 Tegen de wind in

    Sep 12 2020

    Mohamed heeft veel tegenwind gehad op zijn pad. Zijn schoolcarrière ging niet soepel ondanks dat hij hoge scores voor bijv. de Cito haalde. Mohamed gleed weg en heeft lange tijd in de criminaliteit gezeten en is ook voor een aantal jaar achter de tralies verdwenen voor vermogensdelicten.
Vervolgens besloot hij zijn levenspad te wijzigen, heeft hij de studie HBO Social Work afgerond én werkt hij met jongeren in Amsterdam Zuid-Oost die extra aandacht & begeleiding kunnen gebruiken. In deze podcas...more

  • #77 Het effect van genderstereotypering in ons onderwijs

    Sep 09 2020

    Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek? Een gesprek over gendervraagstukken in het onderwijs. In deze aflevering spreek ik met Sylvia Holla. Sylvia is cultureel socioloog en doet onderzoek naar het effect op genderstereotypering in het onderwijs, de arbeidsmarkt en beleidsvorming. Zij is werkzaam bij kenniscentrum Atria en deelt haar kennis tijdens de...more

  • #76 HB - Dolores Leeuwin

    Sep 03 2020

    Dolores Leeuwin kwam er op latere leeftijd achter dat zij hoogbegaafd is. Wat doet dit met je? En hoe kijk je terug op je eigen onderwijs en vorming? Dolores Leeuwin is een veelzijdige presentatrice (oa Het Klokhuis) en actrice die op een fundamentele manier de vraagstukken van deze tijd bespreekbaar weet te maken. Dolores heeft het Youtube kanaal “Wie ben jij dan?” waarin zij hoogbegaafde kinderen aan het woord laat. Dolores beluistert wat deze jongeren drijft, wie ze zijn, wat ze nodig hebbe...more

  • #75 HB - 11 jaar én naar 3 Gymnasium

    Aug 22 2020

    In deze aflevering spreek ik een 11-jarige mét zijn ouders over zijn hinkstapsprongen door ons onderwijs. Hoe is het om op 9-jarige leeftijd naar de brugklas te gaan? Wellicht op je 15e eindexamen te gaan doen? Hoe doe je het in gezamenlijkheid goed als je op 11-jarige leeftijd naar 3 Gymnasium gaat? Beluister dit openhartige en positieve verhaal.

  • #74 HB - Vanuit Wetenschappelijk perspectief

    Aug 12 2020

    In deze aflevering spreken we met Janet van Horsen en Anouke Bakx over (nieuwe) wetenschappelijke inzichten over hoogbegaafdheid. Janet van Horssen is levenslooppsycholoog, auteur van (o.a.) het recent verschenen boekje de kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies en doet promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit naar de ontwikkeling van zelfkennis en zelfbegrip van hoogbegaafden gedurende de levensloop. Meer informatie over Janet: www.janetvanhorssen.nl. Anouke Bakx doet onderzoek naar hoogbega...more

  • #73 HB in relatie tot ons onderwijssysteem

    Aug 08 2020

    Willy de Heer geeft in haar proefschrift een overzicht van de wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan hoogbegaafde of zeer makkelijk lerende kinderen. Ingegaan wordt op de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen. Willy is óók voorzitter van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs. De Taskforce stelt vast dat het huidige systeem kinderen geen gelijke kansen biedt, hierdoor niet voldoet aan de wet- en regelgeving en een duurzame oplossing in de weg staat. Het is de hoogste ...more

  • #72 Hyperhoogbegaafdheid

    Aug 04 2020

    Femke Hovinga is specialist in hoogbegaafdheid, en specifiek hyper hoogbegaafdheid; de zeldzame intelligentie van een IQ van 145+ . Femke is een multitalent, ze heeft ervaring als ondernemer in bedrijfskundige vraagstukken, is wetenschappelijk gefundeerd en is ervaringsspecialist van hoogbegaafdheid van 0-99. In deze aflevering vertelt ze openhartig over haar eigen ontwikkeling, maar ook hoe het onderwijs kan aansluiten bij kinderen met hyperhoogbegaafdheid. Femke houdt zich momenteel bezig met...more

  • #71 HB: De Leerkracht op een basisschool

    Jul 30 2020

    Thijs Thissen is leerkracht in groep 3 en bouwcoördinator op de Jacobaschool in Heemstede. De afgelopen jaren heeft Thijs zich verdiept in het thema Hoogbegaafdheid. Thijs vertelt in deze aflevering over het belang van vroeg signaleren en hoe een school dit kan doen. Vervolgens vertelt Thijs wat het vraagt van een leerkracht én het gehele onderwijsteam in samenspraak met ouders om het goede te doen voor een kind met HB, maar eigenlijk ook voor ieder kind.

  • #70 HB: De specialist

    Jul 21 2020

    In deze aflevering ontmoeten wij Colette van Triest. Vanuit haar praktijk Hart voor Talent adviseert, begeleidt en traint Colette ouders, kinderen én scholen op het gebied van hoogbegaafdheid. Hoogbegaafde kinderen worden niet altijd gezien in de klas. Colette vertelt hoe zij bijdraagt om deze kinderen weer in hun kracht te krijgen.

  • #69 HB: Ouder en Kind op de basisschool

    Jun 27 2020

    Hoogbegaafd horen we vaak in het onderwijs. Er zijn allemaal beelden over deze uitzonderlijke intelligentie. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Ze zijn heel slim máár presteren vaak onder én hebben veelal andere uitdagingen nodig. Hoe is het als kind, ouder of school om om te gaan met een kind met hoogbegaafdheid? In deze serie gaat audiocollectief Meesterwerk op zoek naar de verhalen achter deze term. We willen de wereld van kansen, belemmeringen, ingewikkeldheden en mogelijkheden rondom hoo...more

  • #68: Leve het Onderwijs: Jan Bransen

    Jun 15 2020

    Jan Bransen over de beweging: Leve het Onderwijs! Deze beweging komt van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Van 'moeten' naar 'mogen'. Van 'controleren' naar 'vertrouwen'. Van ‘wat kan niet’ naar ‘wat kan wel’. In deze nieuwe serie interview ik bestuurders en wetenschappers over deze beweging en het Manifest 'Leve het Onderwijs'. Meer informatie: https://levehetonderwijs.nl/

  • #67 Talent In De Bijlmer

    May 24 2020

    Onderwijsjunkie Debbie Dussel werkt al 17 jaar in Amsterdam-Zuidoost. Debbie draagt dagelijks bij aan kansengelijkheid, en haalt hiervoor het beste uit zichzelf en de kinderen in haar klas. Debbie vertelt over wat dit van haar vraagt, hoe zij zichzelf verrijkt met wetenschappelijke inzichten en wat een ongelooflijk moeilijk, mooi, waardevol en betekenisvol beroep leraar is.

  • #66 IJburg College: Jolanda Hogewind

    May 16 2020

    Deze podcast is gemaakt voor het Nivoz: ‘Ik probeer de school weer terug te geven aan de school zelf.’ Jolanda Hogewind, ruim een jaar terug als schoolleider ingestapt bij het IJburg College in Amsterdam, werkt aan de basis. ‘Als dat weer staat, kun je de wereld groter maken, zegt ze in deze NIVOZ-podcast. Wat IJburg betreft is het daar nu weer de tijd voor. https://nivoz.nl/podcast/?name=jolanda.mp3 Hogewind spreekt in deze podcast over haar eigen pedagogische opdracht en refereert ook aan haa...more

  • #65 Illustraties, verhalen én Creativi-teit

    Apr 30 2020

    Karst-Janneke Rogaar is illustrator van kinderboeken. Ze tekende de prenten voor Spinder (Gouden Griffel en Jan Wolkers Prijs) en het Werkstuk, beiden geschreven door Simon van der Geest. Ze won zelf de Zilveren Penseel voor Vriendschap is alles, geschreven door Stine Jensen . Nu heeft ze zelf een boek getekend én geschreven: Keizer Ei. In dit humoristische en fantasierijke verhaal staan bijna alle korte-ei woorden en geen enkele lange-ij. Het is hét ezelsbruggetje voor de dyslecten onder ons, ...more

  • #64 Speelcoach

    Apr 25 2020

    Spelen? We vinden het allemaal waardevol. Anne Bakker praat er niet alleen over, hij zet gewoon de stap om het spel als speelcoach vorm te geven. Beluister deze dappere pionier in het spelen. Door spelen van kinderen te faciliteren bereikt Anne meer dan hij had kunnen dromen.

  • #63 SQuare

    Apr 12 2020

    Na het MBO een passend vervolg? sQuare is een broedplaats voor visual storytellers. Johan van Aalst vertelt in deze podcast over de inrichting en vooral toegevoegde waarde van deze inspirerende plek. sQuare heeft 'levenslang' leren vanuit intrinsieke motivatie vormgegeven: Leren, werken en kennisdelen staan centraal. https://square.amsterdam/

  • #62 Abdelhamid Idrissi

    Apr 08 2020

    Abdelhamid Idrissi startte in 2011 het project Studiezalen. Vanuit 24 locaties in kwetsbare Amsterdamse wijken helpt hij samen met zijn team ruim 700 kinderen. Hij zorgt voor huiswerkbegeleiding, een veilige omgeving en een verbreding van hun leefwereld. Vorig jaar werd Abdelhamid gekozen tot Amsterdammer van het Jaar. Nu laat hij zien waarom dit een goede keuze is. In het Coronatijdperk helpt Abdelhamid, met zijn stichting, honderden gezinnen in moeilijke situaties. https://www.studiezalen.com/...more

  • #61 Leren in je eigen ruimte

    Mar 26 2020

    Toen sloten de basisscholen. Na de drieluik over het ontstaan van Klein Amsterdam ben ik benieuwd hoe het deze school vergaat, anderhalve week na het sluiten van de scholen. Eva Vesseur vertelt openhartig wat er allemaal op haar afkomt en welke kansen zij ziet.

  • #60 Klein Amsterdam - de realisatie

    Mar 18 2020

    Deel 3: Klein Amsterdam opent haar deuren. Het abstracte idee is werkelijkheid geworden. De school staat, de school stroomt vol kinderen, ouders, leerkrachten. Hoe bevalt het hen op school? En is de school geworden zoals bedacht bij de scholenwedstrijd 'Onze nieuwe school'?

  • #59 Klein Amsterdam - de tussenruimte

    Mar 10 2020

    Deel 2: De projectgroep wint de scholenwedstrijd. Maar hoe vertaal je vervolgens dit abstractie idee tot een echte school? In deze aflevering beluister je de tussenruimte tussen idee en realisatie.

  • #58 Klein Amsterdam: de prijsvraag

    Mar 07 2020

    De Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim schreef in 2015 een prijsvraag uit: bedenk een nieuwe school. Eva Vesseur en Berit Mastenbroek nemen je mee van idee tot een nieuw onderwijsconcept in deze podcastserie Klein Amsterdam; Leren in de tussenruimte.

  • #57 Klein Amsterdam - De Trailer

    Mar 03 2020

    Beluister de trailer van de Podcast Documentaire: Klein Amsterdam. Klein Amsterdam is de stad in het klein. Kleine Amsterdammers leren hier samen over het leven en ontwikkelen zich tot de grote Amsterdammers die ze willen zijn. Een plek van leren, ontmoeten en ontdekken. Deze podcastserie vertelt het verhaal van een nieuw onderwijsconcept: leren in de tussenruimte. Het verhaal van een nieuwe school - opvang in Amsterdam Noord, Klein Amsterdam. Binnenkort de hele serie online!

  • #56 Radio Lef

    Feb 21 2020

    Deze Meesterwerk Podcast is een pilot. In het Leiden Educational Field lab wordt flink geïnnoveerd binnen het onderwijs. Deze pilot, vanuit het LEF, gaat over een onderzoek van leerlingen naar het huidige schoolsysteem. Ze vinden dat daar flink wat verbetering mogelijk is. Beluister maar....

  • #55 Leesplezier

    Feb 18 2020

    Nederlandse kinderen lezen steeds minder. In deze podcast vertellen Marieke Deinum en Marja van den Hurk over het belang van lezen en het beluisteren van verhalen voor de brede ontwikkeling van kinderen én volwassenen. Ook vertellen ze over hoe je lezen aantrekkelijk kunt maken binnen je klas of school.

  • #54 Luc Stevens

    Feb 02 2020

    Voor Stichting Nivoz maakt Meesterwerk een aantal portretten. Deze met Luc Stevens is er eentje die óók op de Meesterwerk tijdlijn gedeeld wordt. Luc Stevens is nog altijd betrokken bij de pedagogiek, onderwijs en opvoeding. Meer portretten kun je vinden op: www.nivoz.nl/podcast

  • #53 Zij-instromer in het onderwijs

    Jan 29 2020

    Sabine Streng is een zij-instromer. Zij is via een verkorte route het onderwijs in gegaan. In deze podcast vertelt zij wat haar drijft, hoe het haar bevalt én waarom ze nú in het onderwijs wil blijven werken.

  • #52 Hoofd uit, lijf aan

    Jan 25 2020

    Marja van den Hurk vertelt hoe belangrijk je stem is als leerkracht. Marja werkt met de stem om je te laten ervaren hoe je je voelt. Ben je rustig en heb je ruimte? Of voel je verkramping in je lijf en ben je gespannen? Met je stem kun je de rust of spanning naar buiten brengen, mee laten klinken en in contact brengen met anderen, zonder woorden. Daardoor kun je aanwezig zijn met alles wat je bent, je ruimte in nemen en de ruimte in jezelf voelen. Dat is belangrijk, want je kunt de kinderen pas ...more

  • #51 Gender in het onderwijs

    Jan 19 2020

    Als je dochter al vroeg aangeeft dat ze een jongetje wil worden. Wat doet dat met jou? Hoe beweeg je je dan in het onderwijs? Deze moeder, en onderwijsprofessional, vertelt haar verhaal en beschouwing over het onderwijs in relatie tot haar dochter.

  • #50 Lucasonderwijs en de kunst van het veranderen

    Jan 08 2020

    De Haagse stichting Lucasonderwijs publiceerde het boek 'Lucasonderwijs en de kunst van het veranderen'. Met dit boek willen zij scholen die de ambitie hebben hun onderwijs eigentijds in te richten, concrete voorbeelden en handvatten bieden. In deze podcast vertellen drie (mede)schrijvers Rosa du Pre, Koos Eichhorn en Frans Schouwenberg meer over het boek, de achtergronden en de rest.

  • #49 De Staat Van Het Onderwijs

    Jan 02 2020

    Dorien Zevenbergen draagt bij aan ‘Staat van het Onderwijs’ vanuit de onderwijsinspectie. De laatste 15 jaar is er een enorme groei aan concept- en profielscholen ontstaan. Nederland wordt als een innovatief land gezien. Dorien vraagt zich af: is dat gevarieerde aanbod eigenlijk wel voor iedereen toegankelijk?

  • #48 Agora Niekée Roermond

    Dec 28 2019

    Agora is een leerervaring voor kinderen die hen niet voorbereidt op de toekomst, maar hen in staat stelt de toekomst te creëren. Jan Fasen, mede-oprichter van Agora Niekée - Roermond, vertelt in deze podcast waarom het Agora gestart moest worden en wat het van hem vraagt. Robin vertelt hoe hij het onderwijs ervaart als leerling.

  • #47 Creating Curiosity

    Dec 21 2019

    Nieuwsgierigheid laat kinderen leren, openstaan voor nieuwe dingen én geeft ze een blij gevoel. Als leerkracht heb jij de sleutel voor een nieuwsgierige klas in handen. Een nieuwsgierige, betrokken klas die met plezier de lesstof leert. Jason Fredrick van Eunen vertelt in deze podcast dat je nieuwsgierigheid kunt trainen. Met zijn initiatief Creating Curiosity brengt hij dit in de praktijk.

  • #46 Gevlucht voor een nieuw begin

    Dec 19 2019

    Shaza Mawlawi was leerkracht in Allepo, Syrië. Ze vluchtte met haar gezin naar Nederland. Shaza is bezig aan het voorbereidende jaar om daarna haar Nederlandse diploma leraar basisonderwijs te halen. Nederland geeft haar kansen, en ze wil die positiviteit doorgeven aan onze kinderen. Beluister haar verhaal.

  • #45 Bestuur en Transitie

    Dec 16 2019

    Wat is de rol van een bestuurder bij de transitie binnen een school of schoolteams? Tijdens een opleidingsdag aan de Teammaster Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs (ofwel 3TO)spreek ik twee bestuurders. Cobi van Beek (Stichting de Haagse Scholen) en Frank Tigges (Stichting Klasse) geven een inkijkje vanuit hun bestuurlijk perspectief.

  • #44 Extreme Learning: How to learn 3 times faster

    Dec 11 2019

    Drie keer sneller leren? Het kan! Florian Rooz vertelt over extreme learning. Zijn boek 'How to learn 3 times faster' is de opmaat voor dit gesprek, máár hierbij neemt Florian de luisteraar ook mee in ondernemen en innovatie.

  • #43 Actieve werkvormen in het onderwijs

    Dec 08 2019

    Hoe zorg je ervoor dat leerlingen betrokken blijven bij je les? Hoe ontwerp je positieve lessen met meer effect? Hoe haal je het beste uit jezelf en de leerling? Actieve werkvormen zorgen ervoor dat elke ontmoeting een leermoment kan zijn. Stefan Stoeken en Sasja Dirkse vertellen in deze podcast hoe zij scholen helpen om deze vragen in energieke leermomenten om te zetten.

  • #42 Onze Amsterdamse School

    Nov 30 2019

    Het idee voor Onze Amsterdamse School is geboren uit de volgende vraag : Als scholen kinderen moeten voorbereiden op het echte leven, waarom lijken ze er dan zo weinig op? Elize Jong vertelt in deze podcast hoe zij van dit idee een bestaande school in transitie bracht.

  • #41 Van Radicaal Naar Amicaal

    Nov 25 2019

    Polarisatie en radicalisering bespreekbaar maken in wijk en klas. Karim Amghar vertelt hierover in deze Podcast. Het boek 'Van radicaal naar amicaal' biedt hulp, verdieping en tools om te kunnen omgaan met polarisatie en radicalisering in de klas en in de wijk.

  • #40 Samen Opleiden van Leraren

    Nov 23 2019

    Een leraar word je niet vanuit een boek. Een goede leraar heeft naast vakkennis ook ruime ervaring in de praktijk. Samen Opleiden biedt studenten de mogelijkheid om meer in de praktijk te leren. Projectleider Sanne van der Linden en student Isa Schumacher vertellen over de kracht van deze manier van opleiden.

  • #39 Het breken van paradigma’s

    Nov 20 2019

    Het lerarentekort vraagt een andere vorm van onderwijs. Haico van Velzen, Trainee bestuurder Stichting Westelijke Tuinsteden te Amsterdam, vertelt hoe hij wil breken met huidige paradigma's binnen het onderwijs. Tijdens de opening van het Leidse Education Fieldlab (LEF) vertelt hij wat hem drijft.

  • #38 We moeten spelen

    Nov 16 2019

    In gesprek met Rob Martens, psycholoog en motivatie-onderzoeker, over zijn nieuwste boek ’We moeten spelen’. Het boek is een vurig pleidooi om in ons onderwijs ruimte en tijd te scheppen voor de verwondering, voor het speelse, voor het onvoorspelbare. Niet om het leren op te leuken, maar om in volle aandacht en engagement als lerend mens te verschijnen.

  • #37 Cocaïnekoning of opleiding?

    Nov 09 2019

    Als je carrière kunt maken in de cocaïneoorlog, waarom zou je dan naar school gaan? Docent Youssef Aamarou vertelt hoe hij vanuit het onderwijs oplossingen ziet voor jongeren die opgroeien binnen deze grootstedelijke problematiek.

  • #36 Terug naar Westerbork

    Oct 13 2019

    Deze drie studenten aan Pabo Leiden gaan fietsen van Auschwitz, via Bergen-Belsen, terug naar Westerbork. Het doel is om '75 jaar Vrijheid' te markeren. Vrede en vrijheid vergt inspanning. Beluister wat deze aankomende meesters bezielt.

  • #35 Als je leerlingen zich ontwikkelen tot klimaatbewakers....

    Oct 10 2019

    Katrien van de Gevel vertelt vol trots over haar leerlingen die de klimaatstakingen hebben aangewakkerd in Nederland. Hoe ga je daarmee om als rector van de Haagse Daltonschool? Hoe verhoud je je tot hun boodschap en de wijze waarop zij dat doen? Katrien geeft inzicht hoe zij de leerlingen de ruimte geeft om hiermee hun eigen weg te bewandelen.

  • #34 Merlijn Twaalfhoven over "in ieder schuilt een kunstenaar"

    Oct 08 2019

    Met verbeeldingskracht, schoonheid, en creativiteit wereldproblemen te lijf. Doe je mee? Dat is de oproep van Merlijn Twaalfhoven. Zijn motto? In ieder schuilt een kunstenaar. Als we onze krachten bundelen, kunnen we het verschil maken. In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” aflevering 6.

  • #33 Hoe architect Thomas Rau geïnspireerd werd door Euritmie

    Oct 05 2019

    Na zijn opleiding in de architectuur studeerde Thomas Rau drie jaar euritmie om gebouw en mens nog veel beter op elkaar af te kunnen stemmen. Van eurtimie tot het ontwerp van de Triodosbank in Driebergen, het komt allemaal langs in deze podcast. In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” aflevering 5.

  • #32 Lector Aziza Mayo over de Waarde(n) van de Vrijeschool

    Oct 01 2019

    In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 4. Lector Aziza Mayo vertelt over het doen van onderzoek en het bijdragen aan schoolontwikkeling. En uiteraard de vraag welke droom Aziza heeft voor de komende 100 jaar. In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” aflevering 4.

  • #31 Floortje Dessing over de kracht van Vrijescholen

    Sep 28 2019

    In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 3. Floortje Dessing vertelt op het Waldorf100 festival over de kracht van het Vrijeschool onderwijs. In dit gesprek vertelt zij hoe dit haar gevormd heeft tot wie zij nu is.

  • #30 Gert Biesta over de waarde(n) van Vrijeschool pedagogiek

    Sep 24 2019

    In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 2. Een korte introductie over Gert Biesta om daarna in gesprek te gaan over de kracht van pedagogiek én specifiek de Vrijeschool pedagogiek. Gert Biesta vertelt wat 100 jaar Vrijeschool hem heeft gebracht. Ook deelt hij wat hij het onderwijs, en de Vrijeschool, de komende honderd jaar toewenst.

  • #29 Jan Bransen over Vorming in het onderwijs

    Sep 22 2019

    In de zesdelige serie “Waldorf100 Festival” vandaag aflevering 1. Zijn boek is een bestseller. Zijn boodschap slaat in als een bom: Volgens Jan Bransen vervormt het huidige onderwijs. In deze Podcast vertelt hij over zijn drijfveren en zijn pleidooi voor ander onderwijs. Op het festival Waldorf 100 jaar vragen wij eerst wat hij daar eigenlijk doet.

  • #28 De Academische Leerkracht

    Sep 15 2019

    De academisch geschoolde leraar is een toevoeging aan elk schoolteam. Afgestudeerd student Ruben Dingemanse en docent Marije Groos vertellen over de meerwaarde van de combinatie tussen wetenschap en praktijk. Wat is de meerwaarde van een academische juf of meester voor de leerling?

  • #27 Specialist Sportieve en Gezonde School

    Sep 07 2019

    Pabo student Daan Wassens heeft voor de Sportklas in Leiden gekozen en vertelt waarom hij het onderwijs in wil met de specialisatie Sportieve en Gezonde School. Monique van Ark legt uit waarom en hoe zij dit traject ontwikkeld heeft. Samen vertellen ze over de meerwaarde van een leerkracht met deze sportieve en gezonde specialisatie.

  • #26 MASTR: een interactieve E-learing voor de middelbare school

    Aug 24 2019

    Mastr is een nieuwe online leeromgeving die interactief en passend studiemateriaal voor alle leerlingen uit het voortgezet onderwijs aanbiedt. In deze podcast hoor je hoe Teun de Wit met behulp van Mastr wél zijn eindexamen behaalde, en wat Anna van Thiel drijft om deze omgeving te ontwikkelen.

  • #25 Mindfulness op de basisschool

    Jul 06 2019

    Vier jaar geleden is een aantal leerkrachten aan basisschool De Willibrord gestart met mindfulness trainingen. Aanleiding hiervoor was de ervaren werkdruk. Vanwege de positieve resultaten is een aantal leerkrachten aandachttrainingen aan de kinderen gaan geven. Nu hebben de aandachtstrainingen een vaste plek in het curriculum gekregen en is deze school de tweede mindfulness school in Amsterdam. Zo wordt op De Willibrord een plek gecreëerd voor iedereen die met aandacht wil leren, werken en opvo...more

  • #24 Teammaster Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs (3TO)

    Jun 29 2019

    Een masteropleiding die de transitie van het onderwijs op een school helpt vormgeven. Jerry Knotter vertelt zijn perspectief als deelnemer aan deze opleiding waarom hij met zijn school wilde deelnemen en wat het hem én de school heeft gebracht. Roos van der Voort vertelt over de aanleiding van de teammaster en hoe deze met een half-open programma is vormgegeven. Voor meer info:http://www.onderwijsmakers.nl

  • #23 Radicalisering & Polarisatie bespreekbaar maken in het onderwijs

    Jun 23 2019

    Karim Amghar maakt radicalisering en polarisatie bespreekbaar. Karim doet dit als MBO-docent, lerarenopleider, moderator, gespreksleider en columnist. Zijn boek ‘Van Radicaal naar Amicaal’ komt komend jaar uit en zal hij te zien zijn in een TV-programma over dit onderwerp. In deze podcast vertelt Karim wat hem drijft en hoe hij radicalisering en polarisatie bespreekbaar weet te maken.

  • #22 We Own The School

    Jun 16 2019

    In deze podcast vertelt Freek Wevers over het bordspel ‘We Own The School’. Het doel van dit spel is een gesprek op gang brengen over ‘eigenaarschap van leren’ en hoe de school dat kan bevorderen. Leerlingen en docenten zijn meer gemotiveerd als zij eigenaarschap ervaren. Het spel is dus een instrument om het eigenaarschap binnen de school in gang te zetten en te vergroten. Freek Wevers vertelt wat dit spel inhoudt en hoe je het op jouw eigen school kan spelen.

  • #21 Groep 3: Leren lezen en schrijven zonder methode

    Jun 09 2019

    Iris Akkerman vertelt gepassioneerd hoe je in groep 3 kunt leren lezen en schrijven vanuit de belevingswereld van kinderen. Op basisschool de Achthoek wordt geen methode gebruikt. Hoe daagt Iris haar leerlingen uit? Hoe houdt zij overzicht? Hoe doet zij dit eigenlijk allemaal? Luister gauw naar deze podcast van Meesterwerk.

  • #20 Amsterdam Agora Now

    May 26 2019

    Freek Wevers, Alexandra Broussard en Werner Wijsman willen een Agoraschool starten in Amsterdam. Een vernieuwende VO-school volgens het Agoramodel. Beluister in dit gesprek wat hen drijft en hoe zij dit voor zich zien. Naast dit verhaal, is meer informatie ook te vinden op: www.agoranow.nl.

  • #19 Iedereen is leraar

    May 19 2019

    In gesprek met Maarten Stuifbergen. Maarten is leraar, directeur/bestuurder, onderwijshart, lerarenopleider, en nog zoveel meer. Twee jaar geleden heeft hij de succesvolle docu “Iedereen is leraar” gelanceerd. Tijd om hem te bevragen wat hem, en het onderwijs, al deze perspectieven oplevert.

  • #18 Het Schoolbureau

    May 12 2019

    Het schoolbureau begeleidt kandidaten die zich willen laten omscholen tot leraar in het basis- of voortgezet onderwijs. In Amsterdam is dit een groot succes: er komen veel potentiële leerkrachten op deze zogenaamde crash-course af. Tijd om met Vivianne Spruit in gesprek te gaan over haar bedrijf dat door deze aanpak bijdraagt aan het verkleinen van het lerarentekort.

  • #17 Experience Design als voorbeeld voor het onderwijs

    May 01 2019

    “Als het we het onderwijs nou eens als een beleving ontwerpen?”Tovenaarsleerling Victor van Doorn is een Experience Designer. Beluister hoe hij ervaringen ontwerpt. Want hoe leuk wordt leren wanneer je een pad vol avonturen bewandelt?

  • #16 Serious Play

    Apr 22 2019

    Spelen inzetten om op andere wijze naar vraagstukken te kijken. Wiro Kuipers vertelt in deze podcast over de kracht van spelen. Serious Play is een werkvorm die steeds meer ingezet wordt om ingewikkelde vraagstukken te overzien, analyseren en opnieuw in te richten. Wiro vertelt er op speelse wijze over.

  • #15 Het Cabral Instituut

    Apr 19 2019

    Het Cabral Instituut is een kleinschalige, particuliere opleiding met vernieuwend onderwijs. Marijke Voerman laat in deze podcast horen dat leren beter en leuker kan. Ze sluit aan op de leerstijl van de leerling. Marijke combineert op bijzondere wijze persoonsvorming aan socialisatie en kwalificatie.

  • #14 Kiem Mavo Amsterdam

    Apr 13 2019

    In maart 2015 lanceerde Amsterdam het project ‘Onze nieuwe school': een oproep om nieuwe onderwijsinitiatieven te realiseren. Via een publieksstemming en een expertjury is de KIEM Mavo geselecteerd. KIEM ziet school als een plek om je te ontwikkelen en waar je naast het volgen van de lessen, leert hoe jij zelf je toekomst kunt vormgeven. Het is nu maart 2019 en tijd om Kimo Steenaart te vragen hoe het haar initiatief vergaat.

  • #13 Vindingrijkheid in de vrijeschool pedagogiek

    Apr 06 2019

    In augustus 2019 bestaan de vrijescholen honderd jaar. Reden om met Merel Boon in gesprek te gaan over het succes van de vrijeschool pedagogiek. Merel verrast omdat ze niet alleen naar het verleden kijkt maar juist haar visie richt op de komende honderd jaar. Een inhoudelijk gesprek over haar persoonlijke bijdrage aan mooi onderwijs.

  • #12 De kracht van kunst, theater én drama

    Apr 03 2019

    Jeroen van der Heijden geeft les over én met Theater. Door kunst, theater en drama centraal te stellen gaat Jeroen op zoek naar manieren om de wereld om ons heen in perspectief te plaatsen. Met theatervoorstellingen creëert hij een moment om met kinderen, leerlingen en studenten in te kunnen zoomen en stil te staan. Hiermee laat Jeroen de betrokkenen zoeken én niet per se te vinden.

  • #11 Ondernemerschap in het onderwijs

    Mar 31 2019

    Jan-Willem Duim ziet wél mogelijkheden. Op flexibele wijze voegt hij iets extra's toe aan het onderwijs. Jan Willem heeft heel veel ideeën, ziet veel ideeën en brengt deze op ondernemende wijze bij elkaar.

  • #10 Easycratie in het onderwijs

    Mar 24 2019

    'Easycratie in het Onderwijs' is een boek van Annette Dölle en Martijn Aslander. In deze podcast vertelt Annette Dölle op inspirerende wijze over haar manier om anders naar regel- en wetgeving binnen het onderwijs te kijken. Deze podcast is tot stand gekomen zoals de eerste spreuk in hun boek aangeeft: Voortdurend ontwikkelen met tijdelijke oplossingen!

  • #9 Uit De Kast in het onderwijs

    Mar 17 2019

    Uit de kast in het onderwijs? Is dat anno 2019 nog een issue? Twee ervaringsdeskundigen vertellen openhartig over hoe het hen verging en waar zij nu nog tegenaan lopen. Tjeerd Dijkstra en Sara van Duijn nemen je mee in hun ervaringen en roepen op tot bewustwording.

  • #8 Sofie van den Enk

    Mar 09 2019

    In gesprek met Sofie van den Enk over het onderwijs. Tijdens een wandeling door de Amelisweerd vertelt Sofie over haar blik op het onderwijs en haar bijdrage daar aan. Sofie vertelt onder andere over haar rol voor The Missing Chapter Foundation, Edukans en de PO-raad. Maar vooral vertelt zij over haar persoonlijke beschouwingen en ervaringen. En uiteraard de leraar die het verschil voor Sofie heeft gemaakt. Loop en luister maar met ons mee.

  • #7 Ontwikkelingsgericht onderwijs

    Mar 02 2019

    OntwikkelingsGericht Onderwijs (OGO), is een onderwijsvisie. Deze visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen. Bij OGO staat de brede persoonsontwikkeling van leerlingen centraal. Het belangrijkste principe hierbij is de zone van naaste ontwikkeling. Het kind ontdekt vanuit zijn eigen ontwikkeling wat op het randje van zijn kunnen en nog niet kunnen ligt. Daarbij is de gedachte dat de leerkracht in het contact met de kinderen niet enkel specifieke kennis en vaardigheden overdraagt...more

  • #6 Werken op een Steve Jobsschool, hoe was dat?

    Feb 23 2019

    Leonie van Noorden vertelt in deze podcast openhartig over haar onderwijsavontuur op de Steve Jobsschool ‘de Ontplooiing’ in Amsterdam. Hoe verging het haar als pionier van het eerste uur? Wat trok haar in dit onderwijsconcept? Wat viel tegen?

  • #5 Jan Jaap Hubeek; een gesprek over wat hem beweegt.

    Feb 16 2019

    Jan Jaap Hubeek wordt geïnterviewd door Sara van Duijn. Wat zijn de achtergronden van waaruit Jan Jaap zijn blik op het onderwijs gevormd heeft. Welke ideeën spelen er achter bepaalde uitspraken of uitingen?

  • #4 Iederwijs

    Feb 08 2019

    In gesprek met Bas Rosenbrand over zijn boek 'A new morning'. Hij vertelt over de ontwikkeling, de opkomst en de geleerde lessen van een vernieuwend onderwijsconcept in aan het begin van deze eeuw: Iederwijs.

  • #3 Beeldcoach Annet Stegeman

    Feb 03 2019

    In gesprek met Annet Stegeman over transitie vanuit het onderwijs zelf. De kracht van beelden en beeldcoaching en hoe ruimte geven kan leiden tot een versnelling in een schoolteam. Annet is van mening dat veel leraren betrokken zijn en hun onderwijs (en het systeem) willen transformeren. Dat hoeft niet van bovenaf opgelegd te worden.

  • #2 De educatieve kas van Hortus Amsterdam

    Feb 02 2019

    Hortus Botanicus Amsterdam Een podcast in één van de oudste botanische tuinen van Nederland. Van oudsher is een botanische tuin ten dienste van de wetenschap. Chirurgijns en apothekers leerden hier planten herkennen die gebruikt werden ten behoeve van medicijnen. Vier eeuwen later heeft de tuin vooral een museale en educatieve functie. Freek heeft mede vorm gegeven aan een educatieve kas in de Hortus Amsterdam. Sara van Duijn en Jan Jaap Hubeek vragen naar de ontwikkeling van een educatieve func...more

  • #1 Klein Amsterdam; van visie naar gebouw

    Jan 27 2019

    Klein Amsterdam, een nieuwe innovatieve basisschool in Amsterdam. Een gesprek met Rick Amado, één van de initiatiefnemers van Klein Amsterdam en de Stichting 'Leren in de Tussenruimte'. Rick Amado is de vormgever van dit gebouw dat congruent aan de onderwijskundige visie van de school ontworpen is.