PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

Onder Mediadoctoren

Onder Mediadoctoren is een tweewekelijkse podcast waarin inhoudelijke en wetenschappelijk-geïnformeerde discussies worden gevoerd over de media. Twee mediawetenschappers – Vincent Crone en Linda Duits – bevragen iedere uitzending een mediakwestie. Ze laten daarbij andere experts, programmamakers of wetenschappers aan het woord en kijken welke antwoorden er bestaan op de centrale vraag. Onder Mediadoctoren is bedoeld voor luisteraars die een sterke interesse hebben of werkzaam zijn in media, comm...more

Afleveringen

  • 143: Mens, dier en media

    Jun 08 2021

    Biologie bestudeert dieren en hun onderlinge relaties, maar heeft geen aandacht voor de relaties tussen mens en dier. Die is er wel in het relatief nieuwe, interdisciplinaire vakgebied human animal studies. Daaraan leveren ook mediawetenschappers bijdrages. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich voor de tweede keer over mens, dier en media. Dat doen we met Maarten Reesink, docent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam en auteur van Dier en Mens: de band tussen ons en andere...more

  • 142: Ecomodernisme

    May 19 2021

    Frames over het milieu zijn duidelijk: windenergie is groen, bij een kernramp gaan we allemaal dood. Onze kennis over het milieu wordt gekleurd door deze dominante kaders, terwijl de wetenschap verder raast. Is er ruimte in de media voor andere inzichten, inzichten die wellicht meer up-to-date zijn? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over ecomodernisme. Dat doen we met Hidde Boersma, microbioloog en wetenschapsjournalist. Hij schreef onder andere Ecomodernisme - Het nieuwe denk...more

  • 141: Statistiekgeletterdheid

    May 11 2021

    Een gebrek aan geletterdheid wordt gezien als een gênant gemis, terwijl mensen aan talkshowtafels en op andere plekken koketteren met hun gebrek aan gecijferdheid. Cijfers worden gezien als moeilijk, formules als ingewikkeld. Tegelijkertijd zijn data en de statistiek die ermee bedreven wordt relevant om de wereld mee te begrijpen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over statistiekgeletterdheid. Dat doen we Casper Albers, adjunct hoogleraar Toegepaste Statistiek en Datavisualisa...more

  • 140: Kleur bekennen in de journalistiek

    Apr 22 2021

    Eerder constateerden we in aflevering 41 dat objectieve journalistiek een recent ideaal is, dat onhaalbaar en onjuist is. Wat gebeurt er als je dat als verslaggever loslaat? Communicatiewetenschapper en publicist Chris Aalberts werd tijdens zijn onderzoek naar Forum voor Democratie geïntimideerd omdat hij partijdig zou zijn. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich met hun verloren derde Mediadoctor over kleur bekennen in de journalistiek.  We staan uitgebreid stil bij Aalberts' wer...more

  • 139: Oost/west-denken

    Apr 08 2021

    De Zuid-Koreaanse cultuur staat haaks op die van Nederland, krijgen we sinds het begin van de coronacrisis te horen. Zuid-Koreanen zouden een collectivistische cultuur hebben, een fundamenteel andere volksaard van de onze, waardoor zij zaken anders aanpakken dan wij. De Mediadoctoren herkennen in zulke uitspraken direct ongepast en ongeïnformeerd wij/zij-denken. In deze aflevering verwonderen wij ons daarom over oost/west-denken. Dat doen we met Remco Breuker, hoogleraar Koreastudies aan de Univ...more

  • 138: Mediabeleid en de macht van platformen

    Apr 01 2021

    Lange tijd waren mediamarkten overzichtelijk: deze kranten van die uitgevers, deze zenders van die omroepen. Dat landschap veranderde eind vorige eeuw en internet heeft die verandering verder gestuwd. We hebben nu te maken met grote platformen die niet makkelijk in één categorie te vangen zijn. Hoe kan je hen reguleren? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over mediabeleid en de macht van platformen. Dat doen we met Matthijs Leendertse, docent bij de afdeling Media & Communicatie...more

  • 137: Economisch nieuws

    Mar 09 2021

    Kennis is macht: wie weet wat er gebeurt, kan daar op inspelen. Waar vroeger zakelijke contacten elkaar brieven doorgaven met nieuws over militaire kwesties, diplomatie en het hof, heeft nu iedereen toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de staat en haar handelsbetrekkingen. Zulk nieuws beïnvloedt de publieke opinie en bij economie draait het allemaal om vertrouwen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de effecten van economisch nieuws. Dat doen we met Mark Bou...more

  • 136: Weerstand tegen waarheid

    Feb 25 2021

    De waarheid is een terrein van strijd. Complotdenkers en antivaxxers vinden elkaar in viruswaanzin. Hun ogenschijnlijke aversie tegen wetenschap kan een gevaar vormen voor de volksgezondheid. Kunnen we met kennis terugvechten? Wat zijn de criteria van waarheid? En hebben we na de Verlichting niet het oude geloofssysteem ingewisseld voor een te groot vertrouwen in de Rede? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over weerstand tegen waarheid. Dat doen we met Bas Haring, hoogleraar Pu...more

  • 135: Het vak Nederlands

    Feb 12 2021

    Als we de media moeten geloven gaat het niet goed met het Nederlands. Taalverloedering, ontlezing, niet te maken eindexamens en gebrekkige animo voor de studie. Ondertussen blijft de interesse voor massastudies als media & cultuur maar groeien. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over het vak Nederlands in relatie tot de media. Dat doen we met Marc van Oostendorp, hoogleraar Nederlands en Academische communicatie aan de Radboud Universiteit.  We bespreken waartoe het vak Nederl...more

  • 134: Data, digitalisering en dataficatie

    Jan 27 2021

    Elke dag horen we de laatste cijfers over besmettingen, IC-opnames en coronadoden. Leidt meer weten ook tot betere beslissingen? Wie is de auteur van data? En kun je a-politiek data verzamelenen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over data, digitalisering en dataficatie. We doen dat met Mirko Schaefer, Universitair Hoofddocent aan de Universiteit Utrecht, oprichter van de Utrecht Data School en co-auteur van The Datafied Society. We praten over het verschil tussen digitaliser...more

  • 133: Mediageschiedenis en de De Mol-dynastie

    Jan 13 2021

    Het Nederlands medialandschap had er anders uitgezien zonder de familie de De Mol. Zo zei de vader van Linda en John reeds in de jaren 60: “De nieuwe tijd vraagt om opportunisme”. Dat is keer op keer een verstandige strategie gebleken. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over mediageschiedenis en de De Mol-dynastie. Dat doen we samen met Mark Koster, freelance journalist en auteur van De Mol: De machtigste mediafamilie van Nederland. Dr. Crone is met verlof en wordt voor deze ke...more

  • 132: Moderne manieren

    Dec 18 2020

    Etiquette ging vroeger over welke japon je op welk moment droeg en welke vork je bij welk gerecht gebruikte. In de de huidige, geïndividualiseerde samenleving zoeken mensen in veel meer situaties naar houvast. Omgangsvormen zijn complex, welke rol kunnen media daarin spelen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over moderne manieren. Dat doen we met Beatrijs Ritsema, die sinds 2002 de vaste etiquetterubriek in Trouw verzorgt.  We hebben het over de aard van etiquette, trends in ...more

  • 131: De dode nacht

    Dec 03 2020

    De coronacrisis bracht een dansverbod dat al bijna negen maanden duurt. Politici zagen het nachtleven altijd al als duistere bron van verdoemenis en negeren nu de noodkreten van clubs en festivals. Ook het publiek lijkt weinig betrokken: een demonstratie in september trok slechts 2000 deelnemers. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de dode nacht. We doen dat met Mirik Milan, dé pleitbezorger van het nachtleven. Hij was van 2012 tot 2018 Nachtburgemeester van Amsterdam. Nu a...more

  • 130: AI in het journalistieke proces

    Nov 23 2020

    Tegenwoordig lijkt iedereen iets met AI te moeten en dat geldt ook voor de vertegenwoordigers van de pers. Zo gebruiken journalisten AI in hun proces van informatie zoeken. Hoe doen ze dat? En is dit goed of slecht voor de kwaliteit van de journalistiek? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de inzet van AI in het journalistieke proces. Dat doen we met Yael de Haan, lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht. We bespreken hoe digitaal vaar...more

  • 129: Links van links

    Nov 02 2020

    Aflevering 103 ging over uiterst rechts, met Sarah de Lange. Daar hoort ook een uitzending over links bij. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over De Theorie van de Kraal. Dat doen we met auteurs Willem Schinkel, hoogleraar Sociale Theorie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en Rogier van Reekum, universitair docent aan dezelfde universiteit. Met politicoloog Sarah de Lange spraken we vooral over het rechts-politieke spectrum, met sociologen Willem en Rogier praten we inhou...more

  • 128: Eindelijk weten wat seks is

    Oct 28 2020

    Ter gelegenheid van het verschijnen van dr. Duits' nieuwe boek Eindelijk Weten Wat Seks Is voeren de Mediadoctoren een pittig gesprek over de noodzaak van nog een boek over seks. We praten over de relatie tussen seks en televisie, de eeuwige vraag of mensen seksueel bevrijd moeten worden (nee!) en onze eerste keer. Het tweede deel van de uitzending is een registratie van de boeklancering in Club Church, met een verhandeling van Mattias Duyves over seks, een een-tweetje op het podium tussen de Me...more

  • 127: Merken met een mening

    Oct 08 2020

    Op sociale media haken bedrijven niet alleen in op de actualiteit (denk WK Voetbal of corona), maar sluiten zich ook aan bij maatschappelijke en politieke bewegingen, zoals Black Lives Matter en feminisme. Hebben we bedrijven meegesleurd in ons meningenklimaat? Wat zijn de risico's voor bedrijven? En zitten consumenten hier eigenlijk wel op te wachten? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over merken met een mening. Dat doen we Suzanne de Bakker, Hogeschoolhoofddocent Behavioural...more

  • 126: Dissonante stemmen

    Jun 23 2020

    'Racisme is geen mening', 'je mag tegenwoordig niets meer zeggen'. Links en rechts bevechten elkaars ruimte om te spreken. Heeft dit gevolgen voor de stemmen die we horen? Welke opinies zijn werkelijk onwelgevallig? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over dissonante stemmen aan de universiteit en in de media. Dat doen we met Meindert Fennema, emeritus hoogleraar Politieke Theorie en fervent verdediger van democratische grondrechten. We praten over grenzen aan de vrijheid van m...more

  • 125: Het internet is stuk

    Jun 10 2020

    Soms lijkt het alsof technologie helemaal niet de oplossing is, maar het probleem. Het wereld wijde web beloofde in de jaren 90 democratisering en vooruitgang, het bracht surveillance en uitbuiting. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over het internet. Dat doen we met Marleen Stikker, directeur van Waag en auteur van het boek Het internet is stuk, maar we kunnen het repareren. We praten over verantwoordelijkheid: wie is er schuldig aan dat kapotte internet? Wat kunnen we gebru...more

  • 124: Aantekeningen uit het ondergrondse 20

    Jun 06 2020

    In deze laatste aflevering van de speciale coronareeks kijken de Mediadoctoren terug. Het lijkt alsof de bevolking heeft besloten dat per '1 juno' de crisis ten einde is gekomen. Maar hoe sluiten we het verhaal af zonder catharsis? En hebben we nu juist heel veel of heel weinig meegemaakt? Corona eindigde ook met onaanvaardbaar racisme en seksisme: het politiek inhouden was duidelijk ook voorbij. We praten over grondrechten en wit ongemak. We blikken terug op en kijken vooruit naar de stand van ...more

  • 123: Aantekeningen uit het ondergrondse 19

    May 30 2020

    De Mediadoctoren hebben vakantieplannen. Ze verwonderen zich over de waarde van de zomervakantie voor de Europeaan. En waarom zou je nu op vakantie willen als er zoveel opmerkelijks en unieks gebeurt in eigen land? Klaas de Zwaan, docent Mediastudies aan de Universiteit Utrecht, bepleit het belang van historische afstand. Hij vergelijkt fake news in WWI met nepnieuws tijdens Corona. Martijn de Koning, als onderzoeker verbonden aan de Radboud Universiteit, reflecteert op de aandacht voor religie ...more

  • 123: Aantekeningen uit het ondergrondse 19

    May 30 2020

    De Mediadoctoren hebben vakantieplannen. Ze verwonderen zich over de waarde van de zomervakantie voor de Europeaan. En waarom zou je nu op vakantie willen als er zoveel opmerkelijks en unieks gebeurt in eigen land? Klaas de Zwaan, docent Mediastudies aan de Universiteit Utrecht, bepleit het belang van historische afstand. Hij vergelijkt fake news in WWI met nepnieuws tijdens Corona. Martijn de Koning, als onderzoeker verbonden aan de Radboud Universiteit, reflecteert op de aandacht voor religie ...more

  • 122: Aantekeningen uit het ondergrondse 18

    May 24 2020

    Series en films kunnen nooit over 2020 gaan tenzij het thema coronagerelateerd is. De Mediadoctoren bespreken vriendschappen met recent gedumpten of dumpers. De eerste gast is Yvon van der Pijl, universitair hoofddocent antropologie aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in de dood. Ze reflecteert op onze zucht controle te willen hebben op de dood en over de onzichtbaarheid van de dood in de wetenschap. Het bruggetje naar nalatenschap is makkelijk gemaakt: de tweede bijdrage is van Kees...more

  • 121: Aantekeningen uit het ondergrondse 17

    May 20 2020

    De Mediadoctoren hebben een vriendin van de podcast in de thuisstudio: Laura Copier, Universitair Docent Mediastudies aan de beste universiteit van Nederland, praat met ons mee. Ze legt uit hoe je de bezorgboodschappendienstgame wint. We bespreken de relatie tussen onderzoek en de eigen ervaring. Daarnaast vragen we ons af of geesteswetenschappers, die boeken gebruiken, op achterstand worden gezet omdat de bibliotheek dicht is. Jaap Bos, Universitair Hoofddocent Algemene Sociale Wetenschappen a...more

  • 120: Aantekeningen uit het ondergrondse 16

    May 15 2020

    Om onduidelijke redenen belanden de Mediadoctoren in een gesprek over voornamen. Gelukkig is er wetenschap: Alexander Pleijter, universitair docent Journalistiek aan de Universiteit Leiden én ooit de vierde Mediadoctor, denkt na over hoe we mensen kunnen beschermen tegen desinformatie en complottheorieën. We kregen een brief van een luisteraar die wil weten of we bewust corona zo luchtig benaderen (spoiler: nee). Luisteraar van het eerste uur Lieven Heeremans reageert op feitelijke onjuistheden ...more

  • 119: Aantekeningen uit het ondergrondse 15

    May 11 2020

    Wat houden de nieuwe regels eigenlijk in? En hoe komt het dat mensen zich er niet aanhouden? En willen we het antwoord op die laatste vraag wel weten, of willen we liever gretig zondebokken aanwijzen en gelijk krijgen als er een tweede piek komt? De eerste gast is Thijs Bol, universitair hoofddocent Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in onderwijs. Hij kreeg een beurs om tijdens corona onderzoek te doen naar kansenongelijkheid. Daarnaast hebben we twee bijdrages over...more

  • 118: Aantekeningen uit het ondergrondse 14

    May 07 2020

    We krijgen geen Bevrijdingsdag waarop we elkaar in de armen vallen, tongen en dansen. Naar welke musea moeten dr. Crone en dr. Duits nu museumbezoek per 1 juni weer is toegestaan en de toeristen dan hopelijk nog niet terug zijn? Onze gast Yael de Haan, lector Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie aan de Hogeschool Utrecht, verwondert zich over nieuwsconsumptie tijdens corona. We consumeren meer, vooral online en hechten belang aan betrouwbaarheid. Anderzijds zijn er ook mensen die nu ju...more

  • 117: Aantekeningen uit het ondergrondse 13

    May 03 2020

    Zijn we solidair met ouderen, of laten we ze gewoon wegkwijnen? De Mediadoctoren bespreken ook Amerika, waar het motto 'werk is vrijheid' zonder enig historisch besef in omloop is. Dr. Crone voelt zich geprivilegieerd, maar welke verplichting heeft hij ten aanzien van de zwakkeren in deze verzorgingsstaat? Onze eerste gast is Jan Teurlings, Universitair Docent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft voor ons drie observaties, dus de komende afleveringen hoort u hem nog vaker. ...more

  • 116: Aantekeningen uit het ondergrondse 12

    Apr 26 2020

    Dr. Crone heeft een biertje gekocht in de horeca. Dr. Duits zal niet klagen over haar gemis aan Koningsdag. Onze eerste gast deze keer is Rens Vliegenthart, hoogleraar Media en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verwondert zich over de rol van experts tijdens de coronacrisis. Daarna luisteren we naar Anne Helmond, universitair docent Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan dezelfde universiteit. Ze doet onderzoek naar apps en platforms, en reflecteert op corona-apps. Redacteur Mariu...more

  • 115: Aantekeningen uit het ondergrondse 11

    Apr 22 2020

    De Mediadoctoren zijn niet alleen elkaars vaste medemediadoctor en coronabuddy, maar ook klusmaatjes. Net als de hele horeca. Wat gaat het land doen als we uitgeklust zijn? Het kameraanbod voor studenten was nog nooit zo ruim. We bespreken het lot van bestaande en aankomende studenten: zou je nu op kamers gaan in een nieuwe stad, ook als colleges alleen online zijn en de kroegen dicht? Onze gast is Suzanne de Bakker, Hogeschoolhoofddocent Behavioural Communication aan de Hogeschool Utrecht en g...more

  • 114: Aantekeningen uit het ondergrondse 10

    Apr 16 2020

    In de vijfde week van de intelligente lockdown zit dr. Duits stuk vanwege zorgen over de economie. Dr. Crone ziet een tweedeling tussen de gerieflijke vastebaners en de broze zzp’ers. De Mediadoctoren zijn het eens over de saamhorigheid die nog steeds geldt. We bespreken de luisteraarsvraag wat het met ons doet dat we onszelf steeds zien in het Skype/Zoom/Teams-videobelvenster. De eerste gast is Laura Copier van de Universiteit Utrecht, gespecialiseerd in representaties van de apocalyps. Zij is...more

  • 113: Aantekeningen uit het ondergrondse 9

    Apr 11 2020

    Het wordt nooit meer normaal, verzucht dr. Crone. De anderhalvemetermaatschappij is een horrorbeeld voor beide mediadoctoren. Deze keer twee uiteenlopende wetenschappers, waar toch een lijn in blijkt te zitten. Frank Brandsma, senior docent/onderzoeker vergelijkende Literatuurwetenschap, is gespecialiseerd in de middeleeuwse Arthurliteratuur maar ook hij kijkt met interesse naar de huidige tijd. Brandsma deelt lessen over de zwarte dood, zoals de mentaliteitsverandering die erop volgde. Er kwam ...more

  • 112: Aantekeningen uit het ondergrondse 8

    Apr 08 2020

    Buiten is het lente en het lijkt alsof niemand lijdt. Dat is natuurlijk niet zo. De Mediadoctoren verwonderen zich over coronabuddies en vertrouwen. Gast Maarten Reesink, docent bij Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, ziet twee aandachtspunten vanuit zijn specialisme Animal Studies: allereerst natuurlijk zoonose, de ziekte-overdracht van dier op mens, en daarnaast onze relatie met huisdieren tijdens de crisis. Mirko Schaefer, Universitair Hoofddocent Nieuwe Media en Digitale Cultu...more

  • 111: Aantekeningen uit het ondergrondse 7

    Apr 05 2020

    De crisis maakt dingen zichtbaar die voorheen onzichtbaar waren. Dr. Duits draagt een stukje voor uit haar Folia-column waarin ze betoogt dat dankzij corona duidelijk wordt hoe weinig digitaal ons alledaags leven eigenlijk is. Dr. Crone kijkt deze dagen graag naar Robert Jensen. Onze gast is Jaron Harambam, als postdoc verbonden aan het Instituut voor Informatierecht van de UvA en gespecialiseerd in complottheorieën. Nederlandse complotdenkers zien in corona een mediapaniek die het mogelijk maa...more

  • 110: Aantekeningen uit het ondergrondse 6

    Apr 01 2020

    De berichten over de eerste coronadoden in onze omgeving beginnen te komen. Gaan we een nieuwe fase in? De Mediadoctoren merken dat ze nog steeds geen grip hebben op het leven onder het virus. Te gast is Liza Mugge, universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze legt uit welke genderkwesties er spelen tijdens corona. Zowaar maakt dr. Crone zich sterk voor meer aandacht voor zulke onderwerpen tijdens crises. Redacteur Marijn Joop maakte een reportage bij RTV Focus. R...more

  • 109: Aantekeningen uit het ondergrondse 5

    Mar 29 2020

    In de vijfde aflevering van de speciale coronareeks verwonderen de Mediadoctoren zich over mogelijke erfenissen. Zullen we aan corona een collectieve smetvrees overhouden of gaan we een tijd van hedonisme in? Dr. Duits mijmert over een hete zomer vol feesten, terwijl dr. Crone nu al opziet tegen alle mensen die post-corona zijn hand willen schudden. Te gast is Irene Stengs, hoogleraar antropologie van ritueel en populaire cultuur aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze legt uit hoe corona nu al...more

  • 108: Aantekeningen uit het ondergrondse 4

    Mar 25 2020

    Onbekendheid met de eigen grafische ongeletterdheid', of gewoon: statistische onkunde. De afgelopen dagen waande menigeen zich hoogleraar Toegepaste Statistiek en Datavisualisatie. De daadwerkelijke hoogleraar in dat specialisme, Casper Albers van de Rijksuniversiteit Groningen, kijkt met interesse naar de manier waarop leken grafieken interpreteren. Hij is onze gast in deze vierde speciale aflevering. Wij als mediadoctoren blijven ons verwonderen over de omgang met onzekerheid. Er is een histo...more

  • 107: Aantekeningen uit het ondergrondse 3

    Mar 21 2020

    "Humor is eerder een aspirine dan een geneesmiddel", zegt Giselinde Kuipers in onze derde speciale aflevering over 'corona'. Deze keer verwonderen we ons met drie wetenschappers over verschillende aspecten. Kuipers is hoogleraar Sociologie aan de KU Leuven en is daadwerkelijk al gestart met corona-onderzoek. Ze verzamelt grappen en memes van over de hele wereld en heeft voor ons al wat inzichten over de inhoud, betekenis en functies van zulke humor. Hoogleraar Politicologie Tom van der Meer (UvA...more

  • 106: Aantekeningen uit het ondergrondse 2

    Mar 18 2020

    In de tweede aflevering van onze speciale reeks over het coronavirus is dr. Crone pessimistisch gestemd, terwijl dr. Duits vrolijk wordt van de energie waarmee andere wetenschappers in de coronacrisis staan. We verwonderen ons samen met ReintJan Renes, lector gedragspsychologie aan de Hogeschool van Amsterdam, over de snelheid waarmee mensen complexe informatie verwerken. Marc van Oostendorp, onder andere hoogleraar wetenschapscommunicatie, ziet in de verschuiving van fysiek naar online onderwi...more

  • 105: Aantekeningen uit het ondergrondse 1

    Mar 16 2020

    Nood breekt wetten, ook de regel van de Mediadoctoren om niet aan te sluiten bij de actualiteit. We schorten onze reguliere programmering op en komen we met een serie kortere afleveringen waarin we ons verwonderen over de (media)wereld in tijden van de coronacrisis. In deze eerste bijzondere aflevering bespreken we staatmanschap, universitaire communicatie, de culturele sector, ritueel mediagebruik, en dociliteit versus verantwoordelijkheid. De komende afleveringen nodigen we wetenschappers uit...more

  • 104: Persveiligheid

    Mar 05 2020

    Persvrijheid maakt deel uit van de vrijheid van meningsuiting en ligt daarmee aan de basis van een democratische samenleving. Nederland staat op plek 4 van de World Press Freedom Index, maar dat betekent niet dat Nederlandse journalisten niet te maken hebben met bedreigingen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over persveiligheid. Dat doen we met Chris Klomp, freelance journalist gespecialiseerd in rechtspraak. We praten over de bedreigingen die hij krijgt, waarvan er onlangs ...more

  • 103: Uiterst Rechts

    Feb 20 2020

    Uiterst rechts is een relatief nieuwe benaming voor het cluster van radicaalrechts en extreemrechts. De grenzen tussen die twee groepen vervagen en dat bedreigt de liberale democratie. In dit eerste deel van een tweeluik over de buitenste kanten van het politieke spectrum, verwonderen de Mediadoctoren zich over het nieuwe rechtsradicalisme in Europa, en in Nederland in het bijzonder. Dat doen we met Sarah de Lange, hoogleraar Politicologie aan de UvA. We praten over aard, opkomst en doelstellin...more

  • 102: Influencers en ethiek

    Feb 06 2020

    In korte tijd zijn influencers een belangrijke speler op de advertentiemarkt geworden. Aan wat voor content worden reclames geplakt, wie zijn die nieuwe reclamemakers en welke grip heeft de maatschappij op hen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over influencers en ethiek. Dat doen we met programmamaker en columnist Cesar Majorana. We nemen influencers als cultureel verschijnsel onder de loep aan de hand van het Circuit of Culture van Stuart Hall. We hebben het daarom over pro...more

  • 101: Vlucht van de aarde

    Jan 23 2020

    Onze planeet lijkt een eindige plek om te wonen. Rijke miljardairs nemen geen risico en zijn allang bezig met Plan B: weg van de aarde, op naar een nieuwe planeet! Maar waar kunnen we heen? Wie mogen er allemaal mee? En vooral: wie bepaalt dat? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over alternatieven voor de aarde. Dat doen we met Laura Copier, universitair docent Media & Cultuur aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in de Apocalyps. We hebben het over bijbelse metaforen...more

  • 100: Jubilea

    Dec 10 2019

    De honderdste aflevering van Onder Mediadoctoren was voor ons reden voor een feestje. Maar waarom eigenlijk? Wat is het nut van jubilea vieren? En hoe zijn we zo ver gekomen? Tijd voor reflectie, met fans, vrienden en drie bijzondere gasten: hoogleraar Rituele en Populaire Cultuur Irene Stengs, podcastkoning Botte Jellema en de verdwenen derde mediadoctor Chris Aalberts. Live vanuit Sexyland.

  • 99: Praten met computers

    Dec 02 2019

    Als je een vraag hebt voor bol.com, kun je terecht bij chatbot Billie. Pas als hij je niet kan helpen, word je doorgestuurd naar een ‘echte’ medewerker. Vinden we dat eigenlijk wel fijn? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over praten met computers. Dat doen we met Theo Araujo, universitair docent Communicatiewetenschap aan de UvA. We hebben het over de effecten van personalisering, de inzet van bots tegen eenzaamheid en zorgen zoals onderdanige vrouwelijke bots. In het intervie...more

  • 98: The fake

    Nov 18 2019

    Nepnieuws staat dankzij Trump volop in de belangstelling, maar desinformatie en misleidende media zijn niet nieuw. Het hoorspel The War of the Worlds zorgde in 1938 voor grote paniek omdat luisteraars dachten dat de marsmannetjes echt aanvielen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over nep. Dat doen we met Jaap Kooijman, hoofddocent Media en Cultuur aan de UvA en auteur van Fabricating the absolute Fake. We hebben het over hyperrealiteit en representatie, over de aard van de wer...more

  • 97: Hollandmarketing

    Nov 04 2019

    Nederland is een land van tulpenvelden en grachten, maar ook van verjaardagskringetjes en algemene kneuterigheid. Dat laatste zie je niet snel in promoties voor ons kikkerlandje. Maar met welk verhaal wordt Nederland dan wel verkocht? De marketing van Nederland is met de loop van de tijd veranderd, gaat die nu alleen over bloemen en zuivel? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over Hollandmarketing. Dat doen we met Toine Minnaert, docent aan Universiteit Utrecht en gepromoveerd o...more

  • 96: Terroristenmedia

    Oct 21 2019

    Iedereen gebruikt sociale media, zo ook terroristen en organisaties zoals IS. Video’s van onthoofdingen hebben een tijd op media als Facebook en Twitter gecirculeerd en video’s van live massamoorden zijn gestreamd. Maar wat maken IS, FARC of de ETA nou precies voor media? Wat voor geweld tonen die? Hoe worden media ingezet voor propaganda, het zaaien van angst of als middel tot politieke verandering? Of zijn er ook positieve dingen die aan bod komen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoct...more

  • 95: Kindertelevisie

    Oct 07 2019

    Televisie voor kinderen komt in allerlei soorten en maten. Gedurfde programma's bij de VPRO, massaproductie bij de commerciëlen. De educatieve waarde van televisie voor kinderen wordt onderkend als het bijvoorbeeld gaat om Sesamstraat, maar tegelijkertijd zijn er ook veel zorgen over schadelijke effecten van tv op de jonge doelgroep. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over kindertelevisie. Dat doen we met Joke Hermes, lector Media & Burgerschap aan de Hogeschool INHolland en un...more

  • 94: E-Sports

    Sep 25 2019

    Als je echt goed bent in CounterStrike, League of Legends of Fortnite, kan je een gouden toekomst tegemoet gaan. Competitief gamen is big business en de sector is allang volwassen. Toch onttrekt deze zich nog steeds aan de blik van mainstream media. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over eSports. Dat doen we met René Glas, docent en onderzoeker bij Media & Cultuur aan de Universiteit Utrecht, en gepromoveerd op onderzoek naar World of Warcraft. We hebben het over de geschiede...more

  • 93: Seksvoorlichting

    Sep 09 2019

    Soa's, anticonceptie, masturbatie: onderwerpen die aan bod komen bij seksvoorlichting. Jongeren zijn benieuwd, maar wat leren we ze eigenlijk precies over seks? En op welke manier? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over seksvoorlichting en wat media ons daar over leren. Dat doen we met genderstudies-wetenschapper Marijke Naezer, vorig jaar gepromoveerd op een onderzoek naar jongeren, seksualiteit en sociale media. We hebben het over voorlichting op scholen, de betrouwbaarheid...more

  • 92: Uitvaarttrends

    Jul 08 2019

    De maatschappij verandert en daarmee verandert ook de uitvaartbranche. Vroeger bepaalden de rituelen van de kerk hoe begrafenissen verliepen, maar tegenwoordig kan je ook gecremeerd worden en lijkt niets te gek, van miniquiches in plaats van cake tot een lijkwagen in panterprint. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over trends in uitvaartland. Dat doen we met Yvon van der Pijl, Universitair Hoofddocent Antropologie aan Universiteit Utrecht. We hebben het over de definitie van r...more

  • 91: De zin en onzin van leeftijdskwalificatie

    Jun 17 2019

    Drank, drugs, films: het lijkt wel alsof tegenwoordig overal een minumumleeftijd aan vast zit. Maar wat is het doel van zulke leeftijdkwalificaties? En hoe zit dat met media? Kinderen willen vroeg beginnen met Snapchat, YouTube en horrorfilms. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de zin en onzin van leeftijdskwalificatie. Dat doen ze met Maarten Reesink, docent Mediastudies aan de UvA. We hebben het over de Kijkwijzer, televisie en mediaopvoeding. Is er een beter alternatie...more

  • 90: De verheerlijking van misdaad in de media

    Jun 03 2019

    Misdaad is aantrekkelijk. In de negentiende eeuw bezochten mensen massaal het lijkenhuis in Parijs, tegenwoordig genieten we van true crime via podcasts. Het zijn niet alleen brave burgers die zich via media verlustigen aan misdaad, ook maffiosi zelf halen inspiratie uit maffiafilms. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de romantisering van misdaad. Dit doen we met Martijn Oosterbaan, Universitair Hoofddocent Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht en co-auteur v...more

  • 89: Natuur en media

    May 20 2019

    Het gaat niet goed met de natuur. Zo neemt de biodiversiteit al decennialang drastisch af. Welke actoren moeten en kunnen hier eigenlijk iets aan doen, en kunnen media de samenwerking tussen hen bevorderen? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de rol die media kunnen spelen in het redden van de natuur. Dat doen we met Wim Bosschaart, promovendus aan de Radboud Universiteit op het gebied van Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning. We hebben het over de representatie ...more

  • 88: Populaire cultuur en de oudheid

    May 06 2019

    De Romeinse tijd staat zowel heel ver als heel dichtbij ons. We roepen dit verleden vaak op als bakermat van onze beschaving, maar tegelijkertijd was de oudheid een periode die fundamenteel van onze tijd verschilt. Een voorbeeld van zo'n cruciaal verschil met moderniteit is het gebrek aan media: er waren geen kranten, geen brieven en geen boeken. Aan de andere kant was er wel graffiti en natuurlijk de bekende gladiatorenspelen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over populaire ...more

  • 87: Het taboe op ontrouw

    Apr 22 2019

    "We were on a break!", is het zinnetje dat Ross Geller vaak zegt in de populaire serie Friends. Volgens hem waren hij en Rachel niet samen toen hij met iemand anders naar bed ging. Het is een gevleugelde uitspraak in de rest van de serie, en wordt nog steeds regelmatig daarbuiten gebruikt. Was het nou ontrouw of niet? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de rol van de media in het bestendigen van het taboe op vreemdgaan. Aan de hand van voorbeelden uit populaire cultuur zoa...more

  • 86: Lezersonderzoek

    Apr 08 2019

    Alles wat je doet met media, wordt gemeten. Als je niet betaalt voor een mediaproduct, ‘betaal’ je waarschijnlijk met je gegevens. Bijna alle kwantificeerbare data wordt gemeten, maar wat kunnen we daar precies mee? Zeker in de journalistiek wordt veel leesonderzoek gedaan, maar wat voor invloed heeft dat? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over data-onderzoek in de journalistiek. Dat doen ze met Thomas Boeschoten, een digitaal strateeg bij het AD en een onderzoeker binnen de U...more

  • 85: Queer media

    Mar 25 2019

    In het rijtje LBTQIA+ staat de Q voor queer; een term die lang werd gezien als scheldwoord. De betekenis van queer is ambivalent. Tegenwoordig wordt het vaak gebruikt als parapluterm voor mensen die niet cisgender en/of heteroseksueel zijn, maar aanhangers van zogeheten queertheorie wilden juist niet dat het een aparte categorie zou worden. Hoe zien we dit in de media? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de term queer in de media. Dat doen we met Sudeep Dasgupta, universita...more

  • 84: Gekte en media

    Mar 11 2019

    Met de opkomst van ieder nieuw medium kwamen er ook nieuwe geestesziekten. Sowieso horen media en gekte bij elkaar: gekkenhuizen en mensen met een stoornis zijn geliefde onderwerpen. Maar wat leren we precies over gekte van de media? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over media & madness. Dat doen we met Patricia Pisters, hoogleraar Filmstudies aan de UvA. We hebben het over de definitie van waanzin, de filmgenres waarin het voorkomt en media als beïnvloedingsmachines. In het...more

  • 83: Tv en moraliteit

    Feb 25 2019

    Bijna niets is zo lekker als ongebreideld oordelen als je voor de televisie zit. Of je nou Temptation Island of First Dates kijkt, televisieprogramma's laten complexe morele situaties zien en hoe mensen daarmee omgaan. Hoe beïnvloedt televisie ons moreel kompas? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de televisie als moreel venster op de wereld. Dat doen ze met Tonny Krijnen, universitair docent bij de afdeling Media & Communicatie van de Erasmus University Rotterdam. We hebb...more

  • Heb je ons gemist?

    Jan 29 2019

    Heb je ons gemist? Wij jullie wel! Vanaf 25 februari zijn wij er weer elke 2 weken met een nieuwe Onder Mediadoctoren podcast.

  • 82: Statistiek in de journalistiek

    Dec 17 2018

    Journalisten maken al te graag gebruik van cijfers. Statistieken, waar ze ook vandaan komen, lijken goede aanleidingen en argumenten om een dergelijk punt te bewijzen. Maar waarom zijn die cijfers zo aantrekkelijk? Wat zeggen ‘peilingen’ precies en hoeveel effect heeft dat belang daarvoor? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over journalistiek en statistiek. Dat doen ze met met Tom van de Meer, Hoogleraar Politicologie aan UvA en Co-directeur Nationaal Kiezersonderzoek. Hij is g...more

  • 81: Games en strafrecht

    Dec 03 2018

    Massively multiplayer online game zijn enorm populair: mensen spelen online massaal samen in fictieve werelden. Dat gaat niet altijd even eerlijk en gezellig: in zo'n game kan je mensen uitschelden, dingen stelen of vals spelen. In hoeverre heeft zulk gedrag consequenties in de 'echte' wereld? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over games en strafrecht. Dat doen we met Toni Pape, universitair docent Media & Cultuur aan de UvA en gespecialiseerd in participatieculturen. We hebb...more

  • 80 Kopieercultuur

    Nov 19 2018

    Kunst, kleding en consumentengoederen worden massaal geproduceerd, ver weg van de gebruiker. Het is daarbij lastig om te onderscheiden wat 'echt' is en wat nep. China is meester in het kopiëren van producten: het lijkt wel of creativiteit en originaliteit daar anders worden ingevuld. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over kopieercultuur. Dat doen we met Jeroen de Kloet, hoogleraar Globalisation Studies aan de UvA. We hebben het over ambachtelijkheid, klasse en authenticiteit. ...more

  • 79: Hiphop

    Nov 05 2018

    Hiphop heeft sinds het ontstaan in de jaren '70 een complexe relatie met mainstreamcultuur gehad. Het genre is onlosmakelijk verbonden met verzet en gemarginaliseerde groepen. Ook al domineert Nederlandse hiphop de hitlijsten, op radiozenders als 3FM zijn er nog steeds weinig zwarte hiphop-artiesten te horen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over hiphop in Nederland. Dit doen ze met musicoloog Wouter Capitain, die momenteel bezig is met zijn proefschrift over Eduard Said en l...more

  • 78 Universiteitsmedia

    Oct 22 2018

    Hoger onderwijsinstellingen hebben een eigen pers, zoals Folia van de UvA en Univers in Nijmegen. De afgelopen jaren zijn die bladen veranderd. Sommigen verschijnen niet meer op papier, bij anderen is de onafhankelijke redactie vervangen door communicatiemedewerkers. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over universiteitsmedia. Dit doen ze met Mirjam Prenger, coördinator van de masteropleiding journalistiek en media van de Universiteit van Amsterdam. We hebben het over de d...more

  • 77: Internetarchieven

    Oct 08 2018

    Elke dag gaan er ontelbaar veel stukjes cultuur verloren omdat het internet niet onthoudt wat toekomstige historici waardevol vinden. Er zijn meerdere initiatieven die wel proberen webpagina's op te slaan voor later, maar zij lopen tegen meerdere problemen aan. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de archivering van het internet. Dat doen ze met dr. Anne Helmond, universitair docent Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. We bespreken de definiti...more

  • 76: Het vrouwelijk orgasme

    Sep 24 2018

    Als een vrouw klaarkomt is dat minder zichtbaar dan wanneer een man dat doet. Media verbeelden het vrouwelijk orgasmen op verschillende manieren: een hoofd dat naar achter wordt gegooid, een hand die de lakens vast knijpt. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de verbeelding van het vrouwelijk orgasme. Dat doen ze met Yvette Luhrs, pornomaker en activist. We bespreken verschillen tussen representatie in de mainstream en in porno, en de clichés die je daarbij vaak ziet. Het g...more

  • Stem op ons!

    Aug 10 2018

    We zijn zeer vereerd dat we genomineerd zijn voor de Dutch Podcast Awards, in de categorie Media & Journalistiek. Dat vraagt om een promo, waar je nu naar kan luisteren. En vergeet niet te stemmen via http://fdmg.nl/dpa

  • 75: Het einde van de televisie

    Jul 02 2018

    Vroeger was de televisie hét medium voor vrijetijdsbesteding. Alle meubels in de woonkamer waren er op gericht. Maar met de komst van sociale media, streamingdiensten en mobiele apparaten lijkt het oude medium te verbrokkelen. Nadert televisie zijn einde? Op welke manier zal het voortbestaan? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de definitie en huidig gebruik van televisie. Dat doen ze met Maarten Reesink, universitair docent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. ...more

  • 74: Uitbuiting van fans

    Jun 18 2018

    Artiesten zijn afhankelijk van hun fans, maar maken ook misbruik van hun loyaliteit. Fandom heeft altijd op gespannen voet gestaan met producenten. Zijn fans behalve de ultieme consument ook slachtoffer van de kapitalistische samenleving? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de uitbuiting van fans. Dat doen ze met prof. dr. Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. We bespreken zowel de rol van sociale media, de emotie die bij het fan-zijn komt k...more

  • 73: Disco

    Jun 04 2018

    De discotheek was vroeger een plek voor gemarginaliseerde groepen: mensen van kleur en homo's. Toen disco eenmaal doorbrak, kreeg het genre een negatief karakter. Waarom is er zo neergekeken op disco, terwijl het het genre tegelijkertijd onverwoestbaar lijkt? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de reputatie en ontstaan van disco. Dat doen ze met Jaap Kooijman, discofan en Universitair Hoofddocent Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. We bespreken onder andere ...more

  • 72: Verantwoord eten

    May 22 2018

    Nieuws over voedsel is verwarrend. Berichten spreken elkaar regelmatig tegen: zijn suiker, vet en zout nou goed of slecht voor je? Er is in de media veel aandacht voor de herkomst van ons eten maar verantwoord eten blijft lastig als je alle elementen meeweegt: het milieu, arbeidsomstandigheden en gezondheid. Kunnen media consumenten helpen betere keuzes te maken? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de rol die media spelen bij verantwoord eten. Dat doen ze samen met televi...more

  • 71: Klasse en Consumptie

    May 07 2018

    Nederlandse journalisten spreken niet graag over klasse, terwijl de effecten van klasseverschil overal zichtbaar zijn. Met wat we consumeren, laten we een identiteit zien en verraden we uit welk milieu we komen. Over smaak valt flink te twisten. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over klasse en consumptie. Dat doen ze samen met socioloog-in-ruste Bart van Heerikhuizen. Onderwerpen als cultureel kapitaal, opleidingsniveau, duurzaamheid en politiek komen naar voren in het gespre...more

  • Herhaling: Reality TV

    Apr 23 2018

    Sinds reality-TV in de jaren ’90 zijn intrede maakte, is het genre alomtegenwoordig op televisie. De formats verschillen – van spelshow tot docusoap – maar het genre kenmerkt zich door een relatie met de werkelijkheid. Het zou gaan om echte mensen met echte emoties. Toch is niet alles wat je ziet echt: reality-TV kent scripts. In de tiende aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de echtheid van reality-TV. Reality is zo leuk om te kijken omdat de kijker zich steeds afvraagt wat er ech...more

  • 70: Tracking in de publieke ruimte

    Apr 09 2018

    Alles wordt slimmer, via technologie die we zelf gebruiken maar ook door ontwikkelingen in de stad. In de publieke ruimte wordt de mogelijkheid om ons te tracken steeds groter. In deze aflevering verwondert mediadoctor Vincent zich over hoe tracking zich manifesteert in de stad, dit doet hij samen met hoogleraar Michiel de Lange, werkzaam bij de Universiteit Utrecht bij het departement Media- en Cultuurwetenschappen, en ook schuift Onder Mediadoctoren-student Frederique Teillers aan. We hebben ...more

  • 69: Collectieve Rouw

    Mar 26 2018

    De dood van sommige publieke figuren zet aan tot een massale emoties die soms lang voortduren. De weduwe van Van der Laan heeft een column in Het Parool over zijn dood en ieder jaar zijn er nog herdenkingsconcerten voor André Hazes. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de uiting van collectieve rouw in de media. Dat doen we samen met Irene Stengs, hoogleraar antropologie en verbonden aan het Meertens instituut. We hebben het onder andere over hoe rouw 'onsmakelijk' kan zijn...more

  • 68: Nieuws als Handel

    Mar 12 2018

    Nieuws is een consumptiegoed dat tegenwoordig alomtegenwoordig is en waarvoor wordt betaald met aandacht. De nieuwe vormen van commodificatie van nieuws hebben gevolgen: voor makers en voor gebruikers, maar ook voor de maatschappij. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over nieuws als handel. Dat doen we samen met Piet Bakker, emeritus lector Massamedia en Digitalisering. We spreken onder andere over de historische ontwikkeling van nieuws als handelsgoed, over de goedkoopheid va...more

  • 67: Seksrobots

    Feb 26 2018

    De ontwikkelingen in robotica gaan razendsnel en leiden tot vragen over de rol van die technologie in de wereld van porno en seks. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over seksrobots. Dat doen we met dr. Dan Hassler-Forest, Universitair Docent Mediastudies aan de Universiteit Utrecht. We praten onder andere over de verbeelding van menselijke relaties met machines in populaire cultuur. Welke zorgen zijn gepast en welke niet? Redacteuren Thom en Narin maakten een item over wat e...more

  • 66 Drugs in de media

    Feb 12 2018

    Media hebben de neiging activiteiten van jongeren, waar drugsgebruik vaak bijhoort, te beschrijven als rebelse activiteiten waar niets goeds van komt. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over sensationele berichtgeving over drugs. Dat doen we samen met dr. Ton Nabben, criminoloog van het Bonger Instituut. Redacteuren Pim, Iris en Narin maakten een item over de bijnamen van verschillende drugs. Frederique en Thom interviewden Floor van Bakkum, persvoorlichter bij de Jellinek-kli...more

  • 65: Schoonheidsidealen

    Jan 29 2018

    Over smaak valt veel te twisten, en dat geldt ook voor schoonheid. Wat mooi wordt gevonden verschilt per persoon. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over schoonheidsidealen. Dat doen we samen met Giselinde Kuipers, hoogleraar sociologie en leider van een groot Europees vergelijkend onderzoek naar schoonheid. We praten onder andere over het verschil tussen mooi en aantrekkelijk. Tussen Westerse landen blijkt er weinig verschil te zijn, maar tussen klassen juist wel. Hoe maakbaa...more

  • 64: Achter de schermen

    Jan 16 2018

    Onze podcast namen we altijd op bij Salto Studio’s. In 2018 gaan we op eigen benen staan en met eigen apparatuur aan de slag. Dit is een testuitzending, waarin we daarmee oefenen. Niet alles is helemaal goed gegaan (er heeft maar één microfoon opgenomen) maar zonder falen is er geen vooruitgang. We gebruiken deze gelegenheid om ons te verwonderen over het ontstaan van Onder Mediadoctoren. Redactieleden vertellen over waarom zij zich bij ons aansloten en over onze werkwijze. In de zin is deze afl...more

  • 63: Koloniaal Verleden

    Dec 21 2017

    Nederland worstelt nog steeds met haar koloniaal verleden. De meeste geschiedenisboeken vertellen daar vooral over vanuit het perspectief van witte Nederlanders, waarbij er makkelijk over zwarte bladzijden heen gestapt wordt. Dat geldt ook voor de media, zowel fictie als journalistiek. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de verbeelding van ons koloniaal verleden. Dat doen we samen met Pamela Pattynama, emeritus hoogleraar Koloniale en Postkoloniale Literatuur- en Cultuurges...more

  • 62: De Creatieve Industrie

    Dec 04 2017

    "De samenleving is het speelveld van de creatieve professional", zo stelt ClickNL - een speciaal overheidsorgaan ter bevordering van de creatieve industrie. In een tijd vol transities, verandert de manier waarop de professional werkt en samenwerkt. De creatieve industrie is de sector die allemaal hippe termen samenbrengt en waar veel vertrouwen in wordt geplaatst. Maar wat houdt dat eigenlijk in en hebben we er iets aan? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over creatieve indus...more

  • 61 - K-pop

    Nov 20 2017

    Het is alweer vijf jaar geleden dat PSY de wereld veroverde met zijn hit Gangnam Style. Door deze nummer 1 hit maakten Europa en Amerika op grote schaal kennis met Koreaanse popmuziek, afgekort: K-pop. Maar wat verklaart de populariteit van K-pop? En is dit een voorteken dat onze populaire cultuur niet meer zo gedomineerd zal worden door het Westen? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over K-pop. Dit doen zij samen met Reza Kartosen-Wong, docent mediastudies aan de Universiteit...more

  • 60 - Popularisering van wetenschap

    Nov 06 2017

    Wetenschap moet uit de ivoren toren. 'Moeilijke' onderwerpen worden op 'simpele' manieren uitgelegd aan het grote publiek: in vlogs, op festivals en via podcasts. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over popularisering van de wetenschap. Wij doen dit samen met Marc van Oostendorp, taalwetenschapper verbonden aan het Meertens Instituut. We bespreken wat popularisering omvat, wat je kwijt raakt door popularisering en wat het nut ervan is. Folkert en Thom spraken met Jim Jansen, ho...more

  • 59 - Het publiek van podcasts

    Oct 23 2017

    Om de zoveel tijd verschijnt er een reguliere media een bericht dat dit jaar echt het jaar van de podcast gaat worden. Die doorbraak komt steeds maar niet: podcasts zijn een nicheverschijnsel. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de vraag waarom niemand naar podcasts luistert. Dit doen wij samen met Folkert Coehoorn, die zijn masteropleiding Film- en televisiewetenschap afrondde met een onderzoek naar podcasts. In het item gaat Narin in op wat een podcast inhoudt. Daarna bes...more

  • 58 - Rechtse media

    Jun 12 2017

    2009 was het jaar van de initiatieven die tegenwicht moesten bieden aan de vermeende overheersing van links in de media. Uit GeenStijl kwam de omroep Powned voort; de Telegraaf startte WNL en ook De Dagelijkse Standaard - nu wel eens de Nederlandse Breitbart genoemd - kwam online. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over rechtse journalistiek. We doen dat met Nico Kussendrager, voormalig docent aan de School voor Journalistiek. Linda en Folkert interviewden Mark Koster, werkzaam...more

  • 57 - Mannelijkheid

    May 29 2017

    Als we de media mogen geloven is mannelijkheid in crisis. Wat is een echte man en hoe zijn verwachtingen rondom mannelijkheid veranderd? De Mediadoctoren verwonderen zich deze aflevering over mannelijkheid. Dit doen we samen met socioloog Mattias Duyves. We bespreken het concept ‘hegemonische mannelijkheid’ en achterstelling van mannen. In het item duikt redacteur Thom Aalmoes in de wereld van The Red Pill. In deze community wordt geloofd dat mannen in opstand moeten komen tegen de onderdruk...more

  • 56 - Online persoonstargeting

    May 15 2017

    Online kunnen doelgroepen heel specifiek gedefinieerd worden en worden reclames ‘gepersonaliseerd’. Schuilt hierin een privacy gevaar of is zulke persoonstargeting juist een uitkomst omdat je zo niks geschoteld krijgt waar je niet op zit te wachten? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over online persoonstargeting. Dit doen we samen met dr. Sophie Boerman, universitair docent Persuasieve Communicatie. We bespreken in welke mate adverteerders kunnen inzoomen op jou als consument...more

  • 55 - Wijsheid

    May 01 2017

    Van het orakel tot Yoda, van Maya Angelou tot Galdalf: de media staan bol van de wijze personen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de constructie van wijsheid. Ze doen dit samen met prof. dr. Mieke Bal, oud-hoogleraar theoretische literatuurwetenschap en film- en videokunstenaar. We bespreken voorbeelden uit populaire cultuur en journalistiek, en bevragen wat het maakt dat deze als wijs gekenmerkt worden. In het item tonen redacteuren Folkert Coehoorn en Pim Prins een se...more

  • 54 - Apocalyps

    Apr 17 2017

    Niets lijkt zo vaak voorspeld als het einde van de wereld. De Apocalyps spreekt tot de verbeelding en biedt vaak inspiratie voor films en series. Daarnaast wordt dit narratief ook binnen de journalistiek genoemd, bijvoorbeeld wanneer het gaat over opwarming van de aarde. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over wat de Apocalyps zo aansprekend maakt. Dit doen we samen met Laura Copier, universitair docent aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd in de uitwisseling tussen ...more

  • 53 - Uit de kast

    Apr 03 2017

    Televisie biedt graag een helpende hand. Je kunt er terecht wanneer je man een slechte klusser is of wanneer je ruzie hebt met je familie. Televisie geeft ook scripts door over hoe je aan je familie en vrienden vertelt dat je lesbisch, homo, bi of transgender bent. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over uit de kast kom-verhalen en de rol die televisie daarbij speelt. Dit doen wij samen met Balázs Boross, antropoloog, die voor zijn promotieonderzoek met tien deelnemers van het ...more

  • 52 - Het heelal

    Mar 23 2017

    Het heelal fascineert bijna iedereen, omdat het zo awesome is! Maar hoe komt het eigenlijk dat we de ruimte zo ontzettend cool vinden? In deze 52e aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen wij ons over het verhaal van het heelal, hoe breng je dat over wanneer het heelal zo groot, abstract en complex is? Te gast is Marieke Baan, hoofd communicatie van de Nederlandse universitaire sterrenkunde-instituten en naamgever van planetoïde 12631. We bespreken de verslaggeving van de sterrenkunde waa...more

  • 51 - Dood van de popster

    Mar 06 2017

    51 - Dood van de popster by Onder Mediadoctoren

  • 50 - Filterbubbel

    Feb 20 2017

    In deze 50e aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen de Mediadoctoren zich over filterbubbels: de informatieluchtbel die ervoor zou zorgen dat we intellectueel geïsoleerd raken en niet meer in aanraking komen met andersdenkenden. Te gast is Sanne Kruikemeier, universitair docent Politieke Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. We bespreken of filterbubbels daadwerkelijk bestaan, hoe zij zich al dan niet uiten en welk effect zij hebben op ons denken. Daarnaast bespreken we nepnieu...more

  • 49 - Benoemen van afkomst

    Feb 06 2017

    Al ruim vijftien jaar hoor je overal in de media het belang van benoemen. Het gaat daarbij vooral om het vermelden van etnische afkomst bij negatieve nieuwsberichten. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over het nut van het benoemen van afkomst. We bespreken wat de multiculturele samenleving betekent en hoe allochtoon als term vooral mensen in een categorie duwt, die conceptueel uitermate vaag is. Redacteuren Iris Verhulsdonk en Thom Aalmoes maakten een item met drie jongere...more

  • 48 - Bioscoopcultuur

    Dec 19 2016

    Films komen tegenwoordig in verschillende bioscoopversies uit, zoals 3D, terwijl mensen ook thuis steeds meer geavanceerde thuisbioscopen hebben. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over bioscoopcultuur: waarom gaan mensen in hemelsnaam nog naar buiten om een film te zien als je alles thuis op je eigen bank kunt bekijken? Dat doen zij samen met  Clara Pafort-Overduin, Universitair Docent bij Media & Cultuur aan de Universiteit Utrecht. In Nederland gaan relatief weinig mensen ...more

  • 47 - Religie en populaire cultuur

    Dec 05 2016

    Christenen gaan steeds minder naar de kerk, jonge moslims komen steeds minder vaak in de moskee en veel Nederlanders geloven niet in God, maar wel in iets. Welke rol hebben de media hierin? In de 47e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over religie en populaire cultuur. Dat doen zij met theoloog Mirella Klomp, verbonden aan de Protestantse Theologische Universiteit Een religie zit vol liturgische rituelen. Liturgische rituelen zijn (voornamelijk Christelijke) handelingen die teruggevoe...more

  • 46 - Internettaal

    Nov 21 2016

    Online vind je allerlei woorden en afkortingen die je niet in de krant leest. Hoe ontstaat deze taal en heeft deze taal ook invloed op de standaardtaal? In deze 46e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over internettaal. Dit doen we met taalkundige professor dr. Marc van Oostendorp. Om internettaal te begrijpen, definiëren we eerst wat taal is. Van Oostendorp haalt daarbij Aristoteles aan: taal zijn gedachten die je vorm hebt gegeven. Taal gebeurt dan ook veel in je hoofd. Maar wat is ...more

  • 45 - Complottheorieën

    Nov 07 2016

    Vertellen de media ons wel het hele verhaal? Zijn we echt zo naïef om te denken dat de samenleving niet wordt geregeerd door enkele machthebbers in de wereld? Die sporen van vliegtuigen in de lucht, duiden die er niet op dat we besproeid worden met chemicaliën? En de maanlading heeft toch nooit plaatsgevonden: Stanley Kubrick heeft dat gefilmd in een studio. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over complottheorieën. We doen dat met Stef Aupers, hoogleraar Mediacultuur aan de KU....more

  • 44 - Datecultuur

    Oct 24 2016

    Een date hoef je allang niet meer te regelen via een avondje uitgaan. Datingsites – en apps als Tinder of Happen worden veel gebruikt. Media schrijven graag over de invloed van technologie op daten, maar heeft de technologie onze afspraakjes wel zo veranderd? In de 44e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over datecultuur, traditionele genderrollen en technologie. 

Dat doen we met antropoloog Jitse Schuurmans. Hij schreef zijn masterscriptie over de verleidingsgemeenschap in Californië...more

  • 43 - Genres en Drugs

    Jun 20 2016

    Het lijkt wel alsof ieder muziekgenre zijn eigen drugs heeft. Reggae klinkt extra lekker met een jointje en menig festivalganger slikt graag een pilletje om de techno extra te waarderen. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de relatie tussen muziekgenres en drugs. Dit doen wij in de studio met criminoloog Ton Nabben, verbonden aan Bonger instituut van de Universiteit van Amsterdam. Nabben maakte in zijn proefschrift onderscheid tussen de set, de setting en drug zelf. De set...more

  • 42 - Walging

    Jun 06 2016

    We kijken vaak naar films of video's die eigenlijk heel vies of eng zijn. Waarom is het lekker om te gruwelen? Heeft wansmaak ook een functie? En waarom walgen wij eigenlijk? In de 42e aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over walging en de media. Te gast is Jan Doense, ook bekend als Mr Horror. Hij is oprichter van het tijdschrift Schokkend Nieuws, een filmtijdschrift voor liefhebbers van horror, fantasy en science fiction. Daarnaast is hij voormalig directeur van het Amsterda...more

  • 41 - Subjectieve Journalistiek

    May 23 2016

    Een goede journalist hoort zijn mening voor zich te houden. Sterker nog: het zou beter zijn als de journalist helemaal geen mening zou hebben. In de geestes- en sociale wetenschap zijn we echter heel kritisch op het idee van objectiviteit. We kunnen niet meten zoals natuurwetenschappers dat doen en een groot deel van wetenschapsfilosofie bestaat uit kritiek op het idee van waardevrije of objectieve wetenschap. Daarom vragen we ons in aflevering 41 af: is het mogelijk om objectieve journalistiek ...more

  • 40 - Diversiteit

    May 09 2016

    De Mediadoctoren zijn nooit te beroerd geweest om anderen de maat te nemen. Deze keer gaat het over diversiteit en moeten zij ook bij zichzelf te rade gaan: waarom hebben ze in 39 afleveringen nog nooit een niet-witte gast gehad? Waarom zijn de media zo overweldigend wit? En wat kunnen we daar aan doen? In de 40e aflevering bespreken de Mediadoctoren diversiteit (en vooral het gebrek daaraan) in de media. Te gast is Reza Kartosen-Wong. Hij promoveert binnenkort op de consumptie van Aziatisch-Ne...more

  • 39 - Populaire cultuur in de regio

    Apr 24 2016

    Het is een bekende klacht die je al jaren hoort: de televisie- en radiostudio’s zijn gevestigd in Hilversum en mediamakers wonen bijna allemaal in de grachtengordel. Maar hoe zit het daarbuiten? Hoe ziet populaire cultuur in de regio eruit en wat is het belang van lokale populaire cultuur? In deze 39e aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over populaire cultuur in de regio. Te gast is de uitgelezen expert op dit gebied: doctor Irene Stengs, cultureel antropoloog verbonden aan het ber...more

  • 38 - Terminale ziektes

    Apr 11 2016

    Lijden en sterven zijn niet de meest gemakkelijke onderwerpen, maar toch zijn deze onderwerpen niet weg te denken uit de media. In programma’s als ‘Over mijn lijk’ gaat het zelfs over de terminale ziektes van vaak jonge mensen. Hoe vertel je een verhaal over sterven? Waarom is het belangrijk dat we dit zien op tv? En, worden we banger of minder bang voor de dood door de verhalen in de media over ons eigen sterfelijkheid? In de 38e aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen we ons over termin...more

  • 37 - Broodje aap

    Mar 27 2016

    In de 37e aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over broodje aap-verhalen. De media, en vooral ook sociale media, spelen een belangrijke rol in het doorvertellen, herhalen en in leven houden van deze verhalen. Maar waarom trappen we er iedere keer in? Te gast in de studio is dr. Peter Burger, docent journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden en het brein achter de website Gestolen Grootmoeder, waar hij broodje aap-verhalen bijhoudt. Peter vertelt waar de naam broodje-aap v...more

  • 36 - Rechtspraak

    Mar 14 2016

    36 - Rechtspraak by Onder Mediadoctoren

  • 35 - Biseksualiteit

    Feb 29 2016

    Biseksualiteit wordt vaak genegeerd in de media en wanneer een personage in een serie biseksueel is, is dat meestal slecht nieuws. In de 35e aflevering vragen de mediadoctoren zich af hoe het staat met biseksualiteit in de media. Hoe komt het dat hier zo weinig onderzoek naar is gedaan en is dat erg? Linda en Vincent praten hierover in de studio met dr. Jaap Kooijman, universitair docent bij Mediastudies aan de UvA. Vincent, Linda en Jaap bespreken waar de letters LHBTQI voor staan en komen al ...more

  • 34 - De Nieuwswaarde van Dieren

    Feb 15 2016

    Een nieuw jong dier in Artis, gestrande potvissen op Texel of een hond die ontvoerd is: dieren komen veelvuldig voor het in het nieuws. Maar waarom eigenlijk? In deze 34e aflevering van Onder Mediadoctoren buigen wij ons over het onderwerp van dieren en hun nieuwswaarde.
Dit doen wij in de studio met Maarten Reesink, werkzaam bij de UvA bij Media en Cultuur en op oprichter van Animal Studies netwerk Nederland. 

Volgens de traditionele eisen van nieuwswaardigheid: mensen, hoe dichtbij iets is ...more

  • 33 - Beeldradio

    Feb 01 2016

    Vanaf deze aflevering kunt u live meekijken hoe onze podcast wordt opgenomen. Dat roept meteen de vraag op of we dan nog wel een podcast zijn. Is dit nu een televisietalkshow? Doen we aan beeldradio? De Mediadoctoren verwonderen zich over die vervagende grenzen. Dat doen we samen met internetjournalist Erwin Blom, gespecialiseerd in technologische media-innovaties. Blom maakt vanuit zijn bedrijf Fast Moving Targets het programma Top Names. Hij vertelt dat hij graag televisie wilde maken met de ...more

  • 32 - Bewustwordingscampagnes

    Nov 23 2015

    Ben je je wel bewust van [bent u zich…] de desastreuse gevaren van regen en de toenemende stroom toeristen? Mediastudent Iris Verhulsdonk begint de uitzending met een item van twee voorbeelden van bewustwordingscampagnes. In de 32e aflevering buigen de mediadoctoren zich over dit soort campagnes waarin mensen worden opgeroepen zich bewust te worden van een bepaald onderwerp of probleem. Samen met Wouter Oomen (hij onderzoekt campagnes aan de Universiteit Utrecht onderzoek) en Jeroen Weghs, (hij...more

  • 31 - Wetenschapsjournalistiek

    Nov 03 2015

    31 - Wetenschapsjournalistiek by Onder Mediadoctoren

  • 30 - Freakshow

    Oct 12 2015

    Levenslang met Dwang, The Undateables, Je zal het maar hebben en Bizarre Etters: een kleine greep uit een groot aanbod van reality programma’s waarin het overkomen van psychologische problemen centraal staat. In deze aflevering buigen de Mediadoctoren zich over stoornissen in de media en dan specifiek op TV. Wat brengen dit soort programma’s op voor de kijkers, de makers en de deelnemers? Het aan een groot publiek tonen van afwijkingen en stoornissen is geen nieuw fenomeen. In vorige eeuwen beke...more

  • 29 - Grappen

    Apr 20 2015

    Grappen gaan vaak over onderwerpen die gevoelig liggen, en eigenlijk werkt humor ook alleen als het een beetje ongepast is. Maar wanneer kan een grap echt niet door de beugel? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over humor. Dit doen we met Giselinde Kuipers, Hoogleraar Culturele Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam, en met Jeroen Weghs, tekstschrijver en hoofdredacteur van het satirische Tijm Magazine. We bespreken waarom een grap soms te ver kan gaan. Dit heeft te make...more

  • 28 - Remakes

    Mar 23 2015

    Kunst komt voort uit de unieke verbeelding van een individu. Althans, dat denken we graag. Maar als we kijken naar de fictieproducten van onze tijd, of het nu gaat om superheldenfilms of Fifty Shades of Grey, zien we dat media helemaal niet zo creatief zijn. We worden overspoeld door herbewerkingen. Hier zijn verschillende termen voor zoals remake of re-imagening. Er bestaat zelfs een apart vakgebied dat zich hiermee bezig houdt: adaptatiestudies. In deze aflevering duiken de Mediadoctoren in de...more

  • 27 - liveblogs

    Feb 16 2015

    27 - liveblogs by Onder Mediadoctoren

  • 26 - YouTubesterren

    Feb 02 2015

    We horen succesverhalen van mensen die beroemd zijn geworden via YouTube, zoals de Nederlandse Enzo Knol en de Britse Alfie Deyes. Ze verdienen bakken met geld. Maar hoe gaat dat in zijn werk: wat moet je doen om beroemd op YouTube te worden? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over YouTube-sterren. Dit doen we met Koos Zwaan, Associate Lector bij het lectoraat Media, Cultuur en Burgerschap van de Hogeschool Inholland. Koos promoveerde op de carrières van popmuzikanten en heeft ...more

  • 25 - Europese correspondenten

    Jan 19 2015

    In Europa wordt steeds meer bepaald voor de lidstaten. Europees beleid is dus ook Nederlands beleid. Maar met de verslaggeving is iets vreemds aan de hand . Als journalisten de Nederlandse politiek verslaan, noemen we ze parlementaire journalisten. Maar wanneer journalisten in Brussel hetzelfde doen, noemen we ze Europese correspondenten. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de verschillen in verslaggeving tussen Den Haag en Brussel. Dit doen we met Sophie Lecheler, Universi...more

  • 24 - Vrouwenporno

    Dec 29 2014

    Porno was voorheen het terrein van mannen, maar daar lijkt verandering in te komen. Meer vrouwen vertellen openlijk over hun voorkeuren. Er is zelfs sprake van vrouwvriendelijke of feministische porno. In deze aflevering verwonderen we ons over vrouwen en porno: wat houdt dat eigenlijk in? Is dat wel iets anders dan de 'gewone' pornografie die we met twee klikken op het internet vinden? We reflecteren op gebruikers en producenten en gaan in op vrouwenporno als marketingtruc. Zo problematiseren...more

  • 23 - Reclame

    Dec 15 2014

    Tegenwoordig is overal reclame te vinden. Branded content en product placement zijn woorden geworden die iedereen wel kent. Maar wat mag er nou eigenlijk wel en niet als je reclame maakt voor een product? En wie bepaalt dat eigenlijk? In deze aflevering van Onder Mediadoctoren verwonderen we ons over reclame. We doen dat voor het eerst niet samen met een andere Mediadoctor, maar met mediaconsultant en internetfenomeen Gyurka Jansen. Hij werkt onder anderen bij Fabmagazine en The Post Online. F...more

  • 22 - Woordvoerders

    Dec 01 2014

    Groepen willen graag gehoord worden in de media en bij maatschappelijke debatten staat vaak een woordvoerder op. Woordvoerders kunnen ingehuurd zijn of verkozen in de politiek, maar vaak zijn het ook mensen die uitgenodigd worden om te spreken namens de groep waar zij zelf onderdeel van uitmaken. Maar wie bepaalt eigenlijk wie de woordvoerder van een groep is en op welke basis? In deze afleveringen verwonderen wij ons over woordvoerderschap. We bespreken het probleem van de verschillende stemme...more

  • 21 - Hoge aantallen media- en communicatiestudenten

    Nov 17 2014

    De richtingen media en communicatie trekken heel veel studenten. Universitair zijn er opleidingen Media & Cultuur, Communicatiewetenschap en Journalistiek. Aan hbo's is de waaier nog groter, van game design tot entertainmentmanagement. Dat roept de vraag op of de maatschappij deze aantallen wel kan accommoderen. In deze aflevering verwonderen wij ons over de hoge aantallen media- en communicatiestudenten. We doen dat samen met hoogleraar Mediastudies . Linda interviewde Thomas van Aalten,...more

  • Onder Mediadoctoren 20: Copycatgedrag

    Nov 03 2014

    Berichten over familiemoord en zelfmoord zijn vaak hevig emotioneel. Er bestaan daarbij ook angsten dat mensen dit gedrag gaan kopiëren en zich laten inspireren door incidenten. In deze aflevering verwonderen wij ons over zogeheten copycatgedrag. We doen dat met Peter Vasterman, universitair docent journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Eerder deed hij onderzoek naar dit fenomeen. We bespreken welke gedragingen onder copycatgedrag vallen en waarom juist zelfmoord er zo uitgelicht word...more

  • Bonusmateriaal afl 19: Wie is schuldig aan de Oekraïne?

    Oct 20 2014

    Journalist Olaf Koens vertelt over een krijgsgevangenruil in de Oekraïne. Die ging er onverwacht gemoedelijk aan toe. Dat was niet het geval voor mediamakers: hij legt de schuld voor de escalatie van het conflict bij hen.

  • 19 Oorlogspropaganda

    Oct 20 2014

    Er zijn veel complexe conflicten in de wereld waar media over rapporteren. We hebben bovendien toegang tot veel verschillende media: buitenlandse kranten zijn online te lezen en journalisten zijn op sociale media te volgen. Maar hoe weten we welke berichten we kunnen vertrouwen? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich samen met Cees Hamelink, emeritus hoogleraar Internationale Communicatie, over oorlogspropaganda. Dat klinkt een beetje als een woord uit de Koude Oorlog. Wat is oorlo...more

  • Onder Mediadoctoren 18 - Het nieuwe televisiekijken

    Apr 13 2014

    Televisieseries zijn ongekend populair. Vroeger moesten we wachten tot Amerikaanse series in Nederland werden uitgezonden op tv. Nu kijken mensen naar gedownloade of gestreamde series wanneer zij maar willen. Dit betekent vaak meerdere afleveringen achter elkaar. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over het nieuwe televisiekijken. Verandert deze manier van kijken ook de manier waarop verhalen worden verteld? Wij doen dat samen met Dan Hassler-Forest, Universitair Docent op het g...more

  • Onder Mediadoctoren 17 - Sport, politiek en media

    Mar 08 2014

    Zo'n beetje alles in onze wereld wordt politiek geframed, maar sport en politiek blijft een lastige combinatie. Organisaties als het IOC benadrukken sterk dat zij vinden dat sport a-politiek moet zijn. Aan de andere kant zijn er verschillende positieve boodschappen, zoals tegen racisme en homofobie, die wel aan sport worden gekoppeld. In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over sport en politiek. Aan bod komen bijvoorbeeld media-evenementen en verslaggeving van politiek als vorm va...more

  • Onder Mediadoctoren 16 - Eetmedia

    Jan 26 2014

    Er zijn kookboeken, receptenbladen, romans en films waarin eten centraal staat, tvprogramma's met kookwedstrijden en zelfs complete kookzenders. Facebook en Instagram staan vol foto's van eten. Dat is best raar: eten is een zintuiglijke ervaring. Waarom willen mensen dat eten dan toch graag gemedieerd beleven, zonder dat ze kunnen ruiken en proeven? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de populariteit van 'eetmedia'. Onze mediastudent Folkert Coehoorn maakte een item over...more

  • Onder Mediadoctoren 15 - De leeservaring van tijdschriften

    Jan 05 2014

    Het is spannend in tijdschriftenland. Bij Sanoma, de grootste uitgever van tijdschriften in Nederland, vielen massa-ontslagen. Veel ogen zijn gericht op nieuwe digitale initiatieven zoals Blendle, TPO Magazine en Tone. Maar geeft een digitaal tijdschrift niet een heel andere leeservaring dan een papieren blad? In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen verwonderen de mediadoctoren zich over de rituele functies van het tijdschrift. We gaan te rade bij Piet Bakker, lector Massamedia en Digi...more

  • Onder Mediadoctoren 14: Muzieksmaak en maatschappelijke veranderingen

    May 25 2013

    In een recente reclamecampagne legt het tijdschrift Guitar Player de schuld voor de economische crisis bij ‘foute muziek’. In de reclames zie je een grafiekje met een correlatie tussen de stijgende populariteit van Carly Rae Jepsen, One Direction en Justin Bieber in 2012 en de economische neergang in dat jaar. Tagline: “nothing goes right when music is wrong”. Dit is natuurlijk grappig bedoeld, maar misschien klopt het wel? Is er een verband tussen muzieksmaak en bredere sociaaleconomische of te...more

  • Onder Mediadoctoren 13 Roddel

    May 05 2013

    Roddelbladen bestaan in Nederland sinds de jaren ’60. Lange tijd lag er een taboe op roddelen, maar showbizznieuws vind je tegenwoordig overal. Ook serieuze kranten en actualiteitenprogramma’s berichten nu over de minnaars van een presentatrice of de scheiding van een voetballer. Samen met studiogast Maarten Reesink buigen de mediadoctoren zich over de toegenomen media-aandacht voor roddel. Beroemdheden vormen een groep mensen die we allemaal kennen, waardoor het makkelijk is om over hen te s...more

  • Onder Mediadoctoren 12

    Apr 21 2013

    Branded content, customer media, product placement zijn termen voor de vervagende grens tussen journalistiek en commercie. Bedrijven, organisaties en overheden maken zelf media, zoals de Kampioen. Televisieprogramma’s als Life & Cooking worden gesponsord of staan zelfs helemaal in dienst van een merk. In de krant staan berichten die geschreven zijn door PR-bureaus, in Nederland is dat ongeveer dertig procent. In de twaalfde aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over deze grensvervagin...more

  • Onder Mediadoctoren 11

    Apr 07 2013

    Games en de mainstream Er bestaat een hardnekkig stereotype over ‘de gamer’, hoewel statistieken dat beeld allang tegenspreken. Heeft dit misschien iets te maken met de tegenstelling bestaan tussen ‘casual’ en ‘hardcore’ games? Tegenwoordig zijn er naast games ter ontspanning ook serieuze games, waarmee chirurgen bijvoorbeeld leren opereren. Is het tijdperk nabij dat we het medium als meer zien dan puzzelspelletjes of gewelddadige shooters? Samen met studiogast David Nieborg (journalist, cons...more

  • Onder Mediadoctoren 10

    Mar 24 2013

    Reality-TV en echtheid Sinds reality-TV in de jaren ’90 zijn intrede maakte, is het genre alomtegenwoordig op televisie. De formats verschillen – van spelshow tot docusoap – maar het genre kenmerkt zich door een relatie met de werkelijkheid. Het zou gaan om echte mensen met echte emoties. Toch is niet alles wat je ziet echt: reality-TV kent scripts. In de tiende aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de echtheid van reality-TV. Reality is zo leuk om te kijken omdat de kijker zic...more

  • Onder Mediadoctoren 9

    Mar 11 2013

    Online en offline nieuws Tegenwoordig hoef je niet meer te wachten tot de krant in de bus valt om het nieuws te volgen. Kranten hebben ook websites, maar heel veel stukken uit de papieren krant staan niet online. Op de sites van verschillende kranten vind je dezelfde nieuwsberichten, afkomstig van het ANP. De papieren krant biedt daarentegen een bepaalde eigen autoriteit. Voor de lezer zijn deze verschillen vaak niet zichtbaar. In de negende aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over d...more

  • Onder Mediadoctoren 8

    Feb 24 2013

    BNH’ers worden ze genoemd: Bekende Nederlandse Homo’s. André van Duin, Marc-Marie Huijbregts, Jamai. Er bestaan zelfs lijstjes waarop dit wordt aangeven. Waar is het goed voor dat we weten wat de seksuele oriëntatie is van mensen op televisie? Draagt dit bij aan homoacceptatie? En maakt het daarbij uit of die representatie stereotype is, zoals bij Albert Verlinde en Geer & Goor? In de achtste aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over homoseksualiteit in de media. In het tafelgesprek...more

  • Onder Mediadoctoren 7

    Feb 10 2013

    Twintigers van nu zijn nostalgisch naar Pokémon en games uit de jaren ’90, ouderen van nu kunnen bij Omroep Max allerlei programma’s uit hun verleden kijken. Hipsters drijven op nostalgie en nostalgische producten. Waar komt die zucht naar een verloren verleden vandaan? In de zesde aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over nostalgie. In het tafelgesprek bespreken we de verschillen tussen nostalgie, melancholie en retro. Nostalgie gaat om een constructie nu van een verleden toen, en da...more

  • Onder Mediadoctoren 6

    Jan 25 2013

    Media staan bol van recensies van allerlei cultuuruitingen. Aristoteles deed het al in zijn Poetica; tegenwoordig vertelt menig blogger wat hij vindt van muziek, film, boek of feest. Waarom zijn mensen geïnteresseerd in de mening van een ander? In de zesde aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de recensie. In het tafelgesprek definiëren we de recensie en gaan we kort in op de geschiedenis en ontwikkeling. Ook het economisch aspect komt aan bod: is de recensie niet een marketingmid...more

  • Onder Mediadoctoren 5

    Jan 12 2013

    Zonder media is er geen pornografie, maar in de mediawereld neemt porno een vreemde plek in. Reguliere media doen er wat besmuikt over en consumenten van porno zeggen niet vaak dat ze er graag naar kijken. In deze vijfde aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over porno als drijvende kracht achter media-innovaties. In het tafelgesprek vertellen de mediadoctoren hoe (en waarover!) je aan eerstejaars-studenten college geeft over porno zonder dat iedereen moet giechelen en hoe bepaalde techn...more

  • Onder Mediadoctoren 4

    Dec 16 2012

    Vroeger werd in de aankondiging van The Cosby Show gezegd dat het ‘live opgenomen’ was. Allerlei dingen worden live genoemd maar zijn dat niet echt, zoals live in een voetbalstadion op scherm naar een wedstrijd kijken of radio die al eerder opgenomen is. En waarom wordt steeds benadrukt dat iets live is? De mediadoctoren verwonderen zich over de meerwaarde van ‘live’. In het tafelgesprek bespreken we verschillende vormen van live en proberen we onze vinger te leggen op de kenmerken van live. V...more

  • Onder Mediadoctoren 3

    Nov 27 2012

    Zelfhulpboeken zijn populair. Ze staan vol met tips om een beter mens te worden, op allerlei terreinen: van afvallen en gelukkiger worden tot je liefdesleven verbeteren. Ook op televisie zijn er veel programma’s die je laten zien hoe je een beter leven kunt leiden – zoals de dr. Phil-show. De mediadoctoren verwonderen zich in de derde aflevering over de sterke relatie tussen media en zelfhulp. In het tafelgesprek proberen we te kenschetsen wat zelfhulp eigenlijk is. Er is een duidelijk economis...more

  • Onder Mediadoctoren 2

    Nov 21 2012

    Op televisie zie je veel programma’s die op elkaar lijken, zoals Popstars en The Voice of Holland. In het buitenland zijn hier ook versies van, zoals Idols in de VS en Asian Idol. Hoe komt het dat je overal op de wereld min of meer dezelfde programma’s ziet? In de tweede aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over formats. In het tafelgesprek proberen we duidelijk te krijgen wat een format is en wat de verschillen zijn met genres. Formats gaan niet alleen over zangwedstrijden, maar ook pr...more

  • Onder Mediadoctoren 1

    Nov 04 2012

    Afl 1: De deskundige