PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...
Podcast by Debeteredocentenkamer
Drie studenten praten on the record over alles wat Bob en Rinus willen weten: hoe is het om nu student te zijn, wat motiveert een student, en zijn er grote verschillen met vroeger? Maar ook onze hosts moeten zelf een aantal spannende vragen beantwoorden. Zelfs het salaris van een docent wordt besproken in deze 27ste aflevering van De Betere Docentenkamer.
In deze tijd van het jaar (april-juni) is er haast geen normale week: altijd is er wel deze of gene werkdag die wegvalt. Leuk, toch? Niet per sé volgens Rinus. Vakantieproblemen: Bob en Simon denken hierover mee.
Het valt Bob, Rinus en Simon op dat er de laatste tijd veel lege plekken in het klaslokaal zijn. Sommige studenten lijken systematisch niet naar de lessen te komen. Ze skippen niet enkel de lessen van Rinus, maar ook die van Simon en Bob! Dan weet je dat er iets mis is. Alle gekheid op een stokje: er zijn wel oplossingen, maar is het probleem niet veel groter dan wat onze docenten aankunnen? Het weerhoudt de podcasters niet om verder te brainstormen én interventies te plannen voor de komende m...more
Ah, zo! Nu snap ik het! Het moment waar je het allemaal voor doet als docent. Het kwartje valt, Eureka, een aha-erlebnis. Een student die vol zelfvertouwen aan de slag kan. Hoe krijg je dit voor elkaar? En wanneer lukt het helemaal niet?
Onze gast Chloé wil het hebben over jezelf profileren als docent. Hoe zorg je ervoor dat studenten en collega's weten wat je allemaal doet? Wat je talenten zijn? Een uitzending over USP's, elevator pitches en LinkedInupdates.
Een aflevering waarin we de vraag stellen of gamification de oplossing is, dan wel de doos van Pandora als we studenten willen geboeid houden. Bob is heel openhartig over de relatie met zijn sporthorloge. Simon legt uit wanneer hij niet tegen zijn verlies kan. Rinus is helemaal in de wolken van Echoes, een geolocation app. Maar wat leert de sitcom Community ons over de donkere kant van gamification: MeowMeowBeenz?!
Rinus, Bob en Simon onderzoeken of ze wat hebben met het onderwerp van de maand: inclusie. Bob heeft een zekere allergie voor zulke buzzwords. Maar na een shout-out op de podcast van Geuze & Gorgels moeten we ons afvragen: is hij eigenlijk de meest inclusieve docent van de drie?
En we zijn weer vertrokken. Rinus, Bob en Simon kijken het nieuwe schooljaar tegemoet, waarbij ze vooral naar de verschillen kijken met vorige jaren qua lesgeven. Ze nemen in stijl afscheid van Sofie, de columniste van de afgelopen negentien uitzendingen. Wat zijn de onderwijsplannen voor het komende jaar? Marathons lopen met studenten, horen we dat goed?
Waarom zou je in hemelsnaam manager willen worden? We vragen het Jeroen, nog niet zo heel lang geleden een bevlogen docent, nu dus bevlogen manager. En dat vindt hij best leuk. Ook Sofie wou vroeger leidinggevende worden, nu niet meer, ondertussen heeft ze iets anders gevonden. Laatste column van Sofie! Laatste DBDK van het schooljaar.
Een vreemde vis. Verloren voorwerpen. Verdachte telefoontjes. Het komt allemaal weer boven water in de seizoensfinale van Bermuda.
Net als Bob besluit het hele zaakje te laten rusten, gaat Rinus er zich mee moeien. Want waarom krijgt Bob plots die promotie? Of heeft dat er niks mee te maken? Maar opeens krijgt Bob een geniale ingeving.
Hoezee, steeds meer fysiek onderwijs! Maar is dat eigenlijk nog wel zo fijn? Bob, Simon en Rinus bespreken aan de hand van enkele Blended Statements het toekomstige onderwijs. Sofie lijkt al lang overstag te zijn. Willen studenten eigenlijk nog wel naar school?
Vergadering met het hele docententeam. Casper is van de partij, Dianne ook uiteraard. Bob waagt zijn kans tijdens de rondvraag. Is de zaak hiermee rond?
Tijdens het coachen van student Kevin valt Bobs oog op diens puntenlijstje. Wat Kevin vervolgens vertelt, zet Bob aan het denken. Terug in de docentenkamer is collega Dianne opnieuw een dierbaar voorwerp kwijt. Goede raad heeft ze uiteraard wel altijd op voorraad.
Wat doe je als je loopbaan erop zit? Wat wacht er dan op jou, na jaren voor levendige klaslokalen gestaan te hebben? We vroegen het aan drie net (deels) gepensioneerde collega's/managers en kregen verrassende antwoorden.
Bob gaat op zoek naar Erik, maar het is Sarina die hem uiteindelijk bijstaat. Op zijn beurt belooft Bob collega Casper te helpen, nu die zijn spullen kwijtgeraakt is. Maar eerst even bellen met een zekere Aad Lints.
Het studieloopbaangesprek is een plek om problemen bespreekbaar te maken. Ervaren coach Bob weet dat ook wel… maar wat zijn student Stefan ter sprake brengt, heeft hij nog niet eerder meegemaakt. In de docentenkamer schijnt collega Dianne nog een ander licht op de zaak.
Docenten die zichzelf extra huiswerk geven. Onderwijzers die hun passie een (ongevraagd) een plek geven in hun lessenpakket. Moet je dat aanmoedigen of afraden, trots op zijn of toch maar niet? Sofie, Bob en Rinus hebben elk zo hun eigen mening.
Hoe is het om te les te geven in het buitenland, of als buitenlandse docent in Nederland? Bob, Rinus en Simon praten met een Belgische collega. Sofie verzamelt ervaringen van buitenlandse collega's. Rinus en Simon hebben het over hun eigen buitenlandse onderwijsavonturen.
Binding met je leerlingen, het schijnt heel erg belangrijk te zijn. Bob en Rinus delen ervaringen over hoe ze dat online doen. Sofie serveert een didactisch doordachte column over hoe je studenten doet thuisvoelen. Ook producer Simon komt een paar keer voor de microfoon zitten deze keer.
Deze keer een zwaar onderwerp. Moet je alles kunnen zeggen in de klas? Bob, Rinus en Sofie weten het even niet meer. Gelukkig is er een collega die we kunnen bellen.
Lesgeven is een ervaringsvak of juist niet? Bob (lichtelijk verkouden) en Rinus (altijd fit) bespreken de voor-en nadelen van ervaring. Sofie serveert zingend haar zorgen en snapt de studenten wel. Spiksplinternieuwe docent Jelle (inmiddels in het bezit van een koffiepas) vertelt waarom hij is gaan lesgeven.
De drie docenten zijn weer aan de slag na een verdiende vakantie. Rinus wil graag levenswijs overkomen bij de studenten. Bob helpt hem met het vinden van een gepaste levensles. Sofie heeft zelf ook een lesje geleerd.
Rinus en Bob vinden elkaar terug in juni 2021. Ze keren al snel terug naar 2020 en leggen uit wat vakantie voor hen betekent -- ook Sofie vertelt over vakantie en stress. Plus: hebben ze alles al eens eerder verteld?
Sofie vertelt over hoe een vooroordeel je soms helemaal in de weg zit als docent. Monique geeft haar mening over de anti-Black Lives Matter-blog op Profielen, het magazine van de Hogeschool Rotterdam. Bob en Rinus biechten de échte reden op waarom ze de docentenkamer zo missen.
Deel 1 van een tweedelige aflevering. Collega Monique is te gast om haar grieven te delen over de gedwongen veranderingen van de laatste periode. Bob en Rinus denken ook na over wat ze volgend schooljaar beter willen doen. Meer briefjes op kantoor ophangen? Misschien!
Bob is terug van ziekgeweest. Jawel; hij heeft het gehad. Sofie praat over haar nieuwe job als verkeersleider. Rinus bereidt Bob voor op de kennismaking met 'de muur' -- de oorverdovende stilte die hem in de online klasomgeving te wachten staat.
Sofie, Bob en Rinus doen het via Skype en delen hun observaties over thuiswerken als docent.
De Betere Docentenkamer Podcast #6 - VERGADEREN by Debeteredocentenkamer
De Betere Docentenkamer Podcast #5 - BEWEGEN by Debeteredocentenkamer
De Betere Docentenkamer Podcast #4 - NIEUWE START by Debeteredocentenkamer
Sofie vraagt aan twee collega's wat zij bij een nieuwe start anders zouden aanpakken.
Sofie laat docenten vertellen over wat zij als een cadeau ervaren in de klas.
Welk talent zou jij als leerkracht graag in je schoen willen hebben? Bob en Rinus bespreken het in de derde aflevering van De betere docentenkamer. Sofie serveert verhalen uit de klas.
De Betere Docentenkamer Podcast #2 - FALEN by Debeteredocentenkamer
De Betere Docentenkamer Podcast #1 - SOUVENIRS by Debeteredocentenkamer
Sofie Serveert: Souvenirs by Debeteredocentenkamer