Podcast

De Machine

In de tweewekelijkse podcast De Machine nemen Atze de Vrieze en Niels Aalberts je mee naar de wereld achter de muziek. Naar de business beslissingen die bepalen hoe we met zijn allen naar muziek luisteren. Ze praten je door het belangrijkste nieuws over festivals, streamingdiensten en platenmaatschappijen.

Afleveringen

  • Afl. 24: Het jaar van de biopic

    Feb 06 2019

    Maar liefst twee muziekfilms zijn genomineerd voor een Oscar: Queen-film Bohemian Rhapsody en Lady GaGa's grote comeback A Star Is Born. Ongekend in de historie van de Academy Awards. En daarmee is de honger naar films over muzikanten nog lang niet gestild. Schrijf maar op: Elton John, Mötley Crüe, Celine Dion, Dusty Springfield, David Bowie en de Noorse black metal scene, allemaal worden ze vastgelegd in biopics. Waar komt die manie vandaan? En wat maakt een goeie muziekfilm? Verder in De M...more

  • Afl. 23: Fyre Festival, hoe rijkelui festivalbezoekers in een nachtmerrie belandden

    Jan 22 2019

    Deze week natuurlijk heel veel aandacht voor Eurosonic/Noorderslag in De Machine. We zetten alle nieuwtjes uit Groningse wandelgangen voor je op een rij, staan uitgebreid stil bij de Scandinavische methode van hits bouwen. Ook zoomen we in op de armzalige staat van muziekbladen, internationaal, maar ook in Nederland. Want hoe zonde is dat ze bijna allemaal niet over de relevante muziekcultuur van nu gaan? Maar het heetste verhaal waar het in Groningen niet over ging had niets met Eurosonic te ma...more

  • Afl. 22: Is de carriere van R Kelly nu eindelijk voorbij?

    Jan 08 2019

    Al minstens twintig jaar weten we dat R Kelly niet deugt. Dat hij te jonge meisjes oppikt bij concerten, niet aarzelt met ze te trouwen en er zelfs een harem van gehersenspoelde tienermeisjes op na houdt. En toch kon ie al die tijd blijven optreden en werden zijn hits gespeeld op de radio en op huisfeestjes. Maar nu is er een zesdelige docuserie die een eind moet maken aan al dat door de vingers kijken. Is Surviving R Kelly de doodsteek voor het r&b-icoon? Verder in de eerste editie van 2019 ...more

  • Afl. 21: eindejaar met kerstliedjes en Top 2000, onwrikbare tradities?

    Dec 11 2018

    We eindigen het eerste jaar van De Machine in stijl met twee echte eindejaarsonderwerpen: kerstliedjes en de Top 2000. Twee onwrikbare muzikale tradities waar nauwelijks iets aan te veranderen valt. Maar wat nou als je dat wel wilt? Hoe kom je als nieuwe artiest met een kerstliedje op de playlists? En is het mogelijk de Top 2000 open te breken door bijvoorbeeld meer vrouwen naar de top van de lijst te stuwen? Niels en Atze bespreken ook deze twee onderwerpen op zijn Machine's.

  • Afl. 20: De Zwarte Cross in de Lowlands hotseat

    Nov 27 2018

    Het festivalseizoen is begonnen! Vorig jaar raakte de Zwarte Cross bijvoorbeeld in een recordtijd van vier maanden uitverkocht, dit keer ging dat in minder dan een uur. De rook kwam uit de servers bij de organisatie, zo erg zelfs dat besloten werd een aantal kaarten opnieuw te verkopen. En natuurlijk worden inmiddels kaartjes voor veel geld op ticketplatforms aangeboden: olie op het vuur van de zwarthandeldiscussie. Verder wederom aandacht voor de felle strijd rond het zogeheten 'Artikel 13'. O...more

  • Afl. 19: Waar zijn de alternative hits van 2018?!

    Nov 13 2018

    De Song van het Jaar stembussen zijn wagenwijd open. Maar wat is nu eigenlijk de gedoodverfde alternatieve hit van het jaar? Wat is de Let It Happen of Everything Now van 2018? Wij missen hem eerlijk gezegd. En dj St Paul mist hem op zijn Pop-O-Matic dansvloer. Hoe kan dat? Verder: met PEEX zelf je geluid regelen bij een stadionconcert, is dat een goed idee? Ook als je daarvoor een kastje om je nek moet en een app om de zang omhoog of omlaag te schuiven? En tot slot: Le Guess Who was dit jaa...more

  • Afl. 18: de grote ADE special

    Oct 25 2018

    1 en 1 is 2. Omdat we volgende week druk zijn met onze Tour de Machine (langs alle popacademies van Nederland) en omdat afgelopen weekend Amsterdam Dance Event was, hebben we de nieuwe Machine een klein weekje eerder voor je. En ja: bomvol met nieuws van de conferentie. Want ook dit jaar kwamen in Amsterdam weer duizenden profs uit de dance industrie bijeen. Zo was daar onze favoriete Russische ghostproducer Alex, die we drie jaar terug al eens spraken. Zijn bedrijfje is inmiddels een bedrijf ge...more

  • Afl. 17: waarom de Chinese Spotify wél winst maakt

    Oct 17 2018

    De Chinese muziekdienst Tencent Music heeft meer dan 800 miljoen gebruikers, zo’n beetje vijf keer zoveel als Spotify. Slechts 23 miljoen van hen betalen voor de dienst. En toch maakt de social music dienst wel winst, terwijl bij Spotify het geld nog met bakken naar buiten stroomt. Nu willen de Chinezen naar de beurs... in Amerika. Komt ook deze Chinese internet gigant langzaam onze kant op? Verder: Rotterdam heeft een nieuwe popzaal dankzij een verbouwing in de Maassilo. Maar niet dankzij de...more

  • Afl. 16: De terugkeer van Kink (zonder FM)

    Oct 01 2018

    Zeven jaar was het stil, maar nu maakt Kink FM een doorstart. Zonder nog te mikken op een etherfrequentie. Dat is niet meer nodig, denkt de kersverse programmaleider Michiel Veenstra, die volledig inzet op de digitale toekomst van de radio. Maakt Kink nu wel een kans? Verder: sterft de cd uit, of krijgt het schijfje een waardevol niche-bestaan? En: 50 jaar Mojo Concerts, hoe staat de Nederlandse concertgigant er voor?

  • Afl. 15: De bom barst bij BumaStemra

    Sep 19 2018

    Live vanaf het Congres Podia & Festivals De Machine speelt buiten deze week. Niels en Atze namen hun vijftiende podcast op in TivoliVredenburg tijdens het Congres Podia en Festivals. Daar ging het over hoe datzelfde TivoliVredenburg klassieke muziek verkoopt aan een jong publiek. Verder ging het over talentontwikkeling op de Popronde en in dat vermaledijde House Of Talent. Maar het belangrijkste onderwerp van de dag is uiteraard dat explosieve rapport over BumaStemra, dat CEO Wim van Limp...more

  • Afl. 14: Is YouTube Music te laat?

    Sep 05 2018

    We hadden het er al over in het voorjaar, nu is het echt zover: YouTube heeft zijn eigen streamingdienst gelanceerd, een belangrijke concurrent voor Spotify en Apple Music. Maar is YouTube niet gewoon veel te laat? Waarom zouden we nog overstappen als we al tevreden zijn met het aanbod dat er is? Daarover praten Niels en Atze, met als uitgangspunt de eerste indruk van de nieuwe muziekdienst. Afgelopen weekend was ook Into The Great Wide Open, het charmante festival op Vlieland. Wederom een ge...more

  • Afl. 13: Waarom is Lowlands ineens weer ZO happening?

    Aug 23 2018

    En: Heb jij al muziekdiscussies met je smart speaker? Amper drie jaar geleden stonden de kranten nog vol met opiniestukken: de magie van Lowlands is verdwenen. Afgelopen weekend zagen we dat Lowlands weer net zo ‘happening’ is als voor ‘de crisis’. Hoe kan dat nou? Is het een golfbeweging? Toeval? Goede ingreep van de organisatie? Verder sluit Ticketmaster zijn omstreden handelplatform Seatwave. Want hoewel de meeste promotors faliekant tegen handel tegen woekerprijzen zijn, ging de ticket...more

  • Afl. 12: Instagram, het ideale nieuwe muziekplatform

    Aug 08 2018

    Verder: de droomvacature van Spotify, wat maakt Dekmantel zo goed? Niet Spotify, niet Apple Music, nee: YouTube is de grootste streamingdienst van de wereld. Maar hoe zit het met Instagram? De fotosite sloot onlangs een deal met de muziekindustrie waardoor gebruikers straks hun favoriete tunes kunnen toevoegen aan hun foto’s. Dat betekent dat het ineens een heel interessant platform is om als artiest op aanwezig te zijn. Er zijn zelfs al artiesten die liedjes van een minuut maken omdat dat pr...more

  • Afl. 11: Ticketmaster als zondebok

    Jul 24 2018

    In deze vakantie-editie van De Machine duiken we nog eens in de zaak Broederliefde, en dan vooral in de rol van Ticketmaster. Zij kunnen de kaartkopers geen geld terug geven, tot woede van sommige fans. Maar hoe zit het nu precies met de rol van de ticketverkoper? Verder aandacht voor de op handen zijnde uitlevering van piratenfenomeen Kim Dotcom en een belangrijke beslissing over copyright in het Europees Parlement.

  • Afl. 10: Telefoon verbannen bij concerten, goed idee?

    Jul 10 2018

    Jack White verbood telefoons bij zijn optreden in AFAS Live. En niet zomaar: ze werden in een geseald zakje opgeborgen dat pas bij de uitgang weer open mocht. Is dit een keerpunt voor de tolerantie voor telefoons? Verder: heeft Mojo met Down The Rabbit Hole een tweede Lowlands? En waarom zeggen rappers zo veel vaker shows af?

  • Afl. 9: Hoe krijg je podiumdelen, licht, geluid en vuurwerk van Bruno Mars in 4 minuten het podium op?

    Jun 27 2018

    Natuurlijk veel aandacht voor de festivals in De Machine deze week. Met allereerst het grote antwoord op de vraag: waarom zenden jullie mijn favoriete band niet uit? Verder praten we over de enorme megaproducties die headliners op festivals tegenwoordig meenemen naar festivals. Hoe is het mogelijk dat al die spullen binnen een uur op het podium staan, gereed voor de grote finale van de festivaldag. Om even aan de festivalgekte te ontsnappen staan we ook nog even stil bij een andere hype: K-Pop. ...more

  • Afl. 8: Best Kept Secret vs Pinkpop, clash der festivals

    Jun 13 2018

    De kogel is door de kerk: Best Kept Secret heeft heel brutaal het Pinksterweekend van 2019 geclaimd, het weekend waarin ook de 50e Pinkpop plaatsvindt. Kan dat, twee van die festivals op hetzelfde moment? Wie bijt wie, wat zijn de mogelijke consequenties? Daarover praten Niels Aalberts en Atze de Vrieze in De Machine. Verder: Kanye West bracht een album met zeven nummers uit dat niet in de winkel te koop is. Waarom eigenlijk niet? En: Apple en Spotify gaan zich stukje bij beetje steeds meer op h...more

  • Special: Hoe overleeft De School het festivalgeweld?

    Jun 02 2018

  • Special: een bom onder de popacademies

    Jun 02 2018

  • Afl 7: Zijn er te veel festivals?

    May 30 2018

    Nog voor de eerste editie plaats vond is festival Camp Moonrise alweer van de agenda verdwenen. Is de festivalagenda dan eindelijk echt vol, of is er iets anders aan de hand? Ondertussen rolt YouTube zijn muziek streamingdienst uit. Wat is er anders? En wie is die excentrieke figuur aan het roer van de dienst? En tot slot: gaan de Staat en hun Nijmeegse vrienden een miljoen aan crowdfunding ophalen voor hun creatieve broedplaats De Basis?

  • Afl 6: Waarom hebben we nog muntjes op festivals?

    May 16 2018

    Overal - tot aan de notenboer op de markt - kun je tegenwoordig contactloos pinnen. Waarom werken festivals eigenlijk nog met muntjes? Het heetste hangijzer van het livecircuit!

  • Afl 5: Auteursrechtendrama op de dansvloer

    May 01 2018

    Na de hectisch volle aflevering twee weken geleden nu één onderwerp dat tijd verdient: hoe het auteursrechtengeld in de dancewereld in een grote zwarte doos belandt en producers en festivalorganisatoren mopperend achterlaat.

  • Afl. 4: Waarom is vinyl een luxeproduct?

    Apr 17 2018

    Een krankzinnig bomvolle editie van De Machine deze keer. Want alles is belangrijk genoeg om te bespreken. Natuurlijk de zaak Dotan, die de hele industrie in rep en roer bracht. Dat gold ook voor het drama rond Broederliefde en hun concert in het Spartastadion. Leuker nieuws is de Nederlandse streamingdienst Juke, de Spotify van Talpa. Is die app kansrijk? En tot slot Record Store Day, dat dit weekend weer op het programma staat, en dat draait om exclusief vinyl. Dat roept de vraag op: waarom is...more

  • Afl. 3: Got it covered!

    Apr 04 2018

    Gouden platen: betekenen die nog iets, hoe vaak en aan wie worden ze nog uitgereikt in het streaming-tijdperk? Waar komt het succes van al die coverbands vandaan (en zijn ze een beetje goed)? Wie claimt de rechten en verdient zo het meest aan reclamemuziek (spoiler: niet de componist!)? Dat en meer in aflevering #3 van De Machine.

  • Afl. 2: PITCH naar beneden geschroefd… 😥

    Mar 19 2018

    Paradiso bestaat binnenkort 50 jaar, een jubileum dat volop gevierd wordt met grepen uit de historie. Prachtig natuurlijk, maar hoe ziet het heden en vooral de toekomst van Nederlands enige echte poptempel eruit? Verder: hoe kon het dat het geliefde dance festival PITCH in een paar jaar tijd ver weg gleed en dit jaar niet eens meer doorgaat? En wat gebeurde er op de internationale muziekconferentie SXSW in Austin, Texas?

  • Afl. 1: Vrouwen vooraan

    Mar 19 2018

    Een cruciaal moment voor Spotify: de populaire streamingdienst kondigt aan naar de beurs te gaan. Waarom doen ze dat? En wie durft te investeren in een bedrijf dat tot nu toe alleen nog maar mega-verliezen lijdt? Verder praten we over de 45 festivals die een grote belofte deden: in 2022 is 50% van hun line-up vrouw. Wat houdt dat precies in? En kun je dit soort veranderingen eigenlijk wel afdwingen met een quotum?