PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

De RetailTrends Podcast

Dé podcast waarin we bekende retailers aan de tand voelen en ingaan op de hoogtepunten, blunders en obstakels uit hun carrière. Kijk voor meer nieuws, spraakmakende interviews en onze events op www.RetailTrends.nl

Afleveringen

  • #58 | Retaillessen van Saskia Egas Reparaz, CEO HEMA | De RetailTrends Podcast

    Oct 18 2021

    In deze editie staan de retaillessen van Saskia Egas Reparaz centraal. Op de dag van dit interview heeft Saskia Egas Reparaz precies 100 dagen als ceo van HEMA op de teller. In een gesprek met topinterviewer Frénk van der Linden blikt ze terug op haar start bij de warenhuisketen en deelt ze de learnings die ze gedurende haar loopbaan (o.a. Etos, Albert Heijn) opdeed. Dit interview is gehouden in september 2021 tijdens de tweede editie van het jaarevent RetailTrends Live in het DeLaMar Theater. K...more

  • #57 | Retaillessen met Daan Ubachs, oprichter en eigenaar van Unrobe | De RetailTrends Podcast

    Oct 04 2021

    Daan Ubachs (34) is de oprichter en eigenaar van het duurzame modemerk Unrobe. Na een internationale carrière in de fashionwereld start Ubachs in 2017 Unrobe met als missie: ‘Dressing people by undressing the industry’. Met Unrobe wil Ubachs de fashionindustrie en haar consumenten wakker schudden. Het roer moet om want er is door overproductie veel te veel waste en vervuiling gemoeid in deze wereld. Unrobe produceert haar items uitsluitend in Europa. Door direct-to-consumer te verkopen kan Unrob...more

  • Impact van de coronacrisis - In gesprek met Jeremiah Albinus, CEO fonQ | De RetailTrends Podcast

    Sep 08 2021

    De coronacrisis bepaalt al ruim anderhalf jaar de wereldwijde gang van zaken. Nu de contouren van ‘terug naar normaal’ vorm lijken te krijgen, maakt RetailTrends met het eigen onderzoek ‘Impact van de coronacrisis op retail’ de balans op. En wat blijkt: de meerderheid van de retailers ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. RetailTrends ging over de uitkomsten van het onderzoek in gesprek met Jeremiah Albinus, ceo van online woonwinkel fonQ. “De rugwind is afgezwakt, het normaliseert steeds me...more

  • Impact van de coronacrisis - In gesprek met Erwin Rutten, managing director van Takko Fashion | De RetailTrends Podcast

    Sep 08 2021

    De coronacrisis bepaalt al ruim anderhalf jaar de wereldwijde gang van zaken. Nu de contouren van ‘terug naar normaal’ vorm lijken te krijgen, maakt RetailTrends met het eigen onderzoek ‘Impact van de coronacrisis op retail’ de balans op. En wat blijkt: de meerderheid van de retailers ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. RetailTrends ging over de uitkomsten van het onderzoek in gesprek met Erwin Rutten, managing director van Takko Fashion in Nederland, België en Frankrijk. “De steun van de ...more

  • Impact van de coronacrisis - In gesprek met Erik Does, algemeen directeur van Ekoplaza en Marqt | De RetailTrends Podcast

    Sep 08 2021

    De coronacrisis bepaalt al ruim anderhalf jaar de wereldwijde gang van zaken. Nu de contouren van ‘terug naar normaal’ vorm lijken te krijgen, maakt RetailTrends met het eigen onderzoek ‘Impact van de coronacrisis op retail’ de balans op. En wat blijkt: de meerderheid van de retailers ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. RetailTrends ging over de uitkomsten van het onderzoek in gesprek met Erik Does, algemeen directeur van Ekoplaza en Marqt. “Door de coronacrisis is het minder moeilijk om t...more

  • #56 | Retaillessen met Erik-Jan Mares, CEO van Zeeman | De RetailTrends Podcast

    Sep 07 2021

    Erik-Jan Mares (53) is nu vier jaar ceo van Zeeman. Deze Nederlandse discountketen maakt een forse Europese groei door. Mares heeft voor merkfabrikant Nutricia in drie werelddelen gewerkt om uiteindelijk in 2007 terug te keren op het hoofdkantoor in Zoetermeer. Eind 2009 zet Mares zijn eerste stapin retail. Mares vertelt honderduit hoe hij door de toenmalige ceo van C1000 Tom Heidman werd verleid om deze stap te zetten. Achteraf gezien is dit voor Mares de meest bepalende stap in zijn carrière g...more

  • #55 | 'Stores That Wow-special' met Sharon Hilgers, oprichter van My Jewellery | De RetailTrends Podcast

    Aug 16 2021

    In deze Stores That Wow-special gaat dagvoorzitter Anic van Damme in gesprek met Sharon Hilgers, oprichter van My Jewellery. Dit lifestylemerk heeft 17 winkels, 400 medewerkers, 3 kantoren én gaat online van start in Duitsland. En dat alles in krap tien jaar na de opening van de eerste winkel. Als meisje gaf Sharon Hilgers al workshops in haar sieradenatelier aan huis. Inmiddels runt ze My Jewellery, een onstuimige groeibriljant. Haar ambitie? Een wereldmerk worden. Hoe? Door online en in d...more

  • #54 | Retaillessen met Mitch van Deursen, CEO van Shoeby | De RetailTrends Podcast

    Jul 30 2021

    Mitch van Deursen (28) is ceo en samen met zijn zus Jill mede-eigenaar van fashionketen Shoeby. Hun ouders Mieke en John van Deursen openden in 1981 de eerste Shoeby-winkel in Den Bosch. Mitch vertelt uitgebreid en trots over hoe zijn ouders deze fashionketen vanuit het niets succesvol hebben opgebouwd. En hoe zij nog dagelijks betrokken zijn bij de verdere uitbouw onder aanvoering van Jill en Mitch. Laat je inspireren door de retaillessen van deze jonge ambitieuze Brabantse ondernemer in fashio...more

  • #53 I Retaillessen met Theo Koomen, Managing Director Lucardi | De RetailTrends Podcast

    Jul 13 2021

    Theo Koomen (59) is sinds 2010 managing director van juweliersketen Lucardi. Daarvoor was Koomen vijftien jaar lang verantwoordelijk voor de logistiek van deze discounter en disrupter in de juweliersbranche. Hij is met recht mister Lucardi. “Ik werk niet voor een baas, ik werk voor Lucardi”, zegt Koomen in deze podcast. We praten over de begintijd van Lucardi onder de vleugels van Vendex en de diverse volgende eigenaren. Koomen vertelt over de vele retaillessen die hij in de ruim 25 jaar bij Luc...more

  • #52 I Retaillessen met Richard Turk, voormalig CEO FNG Nederland | De RetailTrends Podcast

    Jun 28 2021

    Richard Turk (53) is voormalig managing director van FNG Nederland, het inmiddels failliete moederbedrijf van de fashionketens Miss Etam, Claudia Sträter, Expresso, Steps en Promiss. In 1991 start Turk als management trainee bij Peek & Cloppenburg. Hij vervolgt zijn carrière bij WE Fashion, Mexx en Setpoint. In 2011 wordt Turk general manager van Charles Vögele Benelux. Na zes jaar sleutelen schrijft deze fashionretailer in de Benelux zwarte cijfers. In 2017 wordt Turk managing director van ...more

  • #51 I Retaillessen met Jan Peters, oprichter en eigenaar Score-Chasin’Groups | De RetailTrends Podcast

    Jun 22 2021

    Jan Peters is oprichter en eigenaar van de Score-Chasin’Group. In 1981 opent Peters zijn eerste Score winkel in Apeldoorn. In 1985 volgt de tweede vestiging en daarna gaat de expansie van zijn jeansketen hard. In 1992 lanceert Peters het modemerk Chasin’. Dit merk voor jonge mannen is vanaf de lancering een groot succes. Chasin’ zorgt ook voor de internationale expansie van het modebedrijf. Met name in Duitsland groeit Chasin’ hard. Peters praat vol trots over zijn bedrijf en neemt ons mee in de...more

  • #50 I Retaillessen met Ben Cornelisse, CEO en mede-eigenaar Kamera Express | De RetailTrends Podcast

    Jun 15 2021

    Ben Cornelisse (39) is mede-eigenaar en ceo van fotografieketen Kamera Express. In 2001 start Cornelisse als rechterhand van oprichter Peter Merceij. Samen bouwen ze Kamera Express fors uit totdat de keten in 2009 verkocht wordt aan investeerders. In 2001 stapt Cornelisse over naar MediaMarktSaturn Nederland waar hij verantwoordelijk wordt voor het e-commerce beleid. Als Merceij in 2013 zijn oude liefde Kamera Express in slechte toestand terugkoopt, stapt Cornelisse als mede-eigenaar in. Samen t...more

  • #49 I Retaillessen met Jan Baan, COO en mede-eigenaar Omoda | De RetailTrends Podcast

    Jun 07 2021

    Jan Baan (27) werkt nu vier jaar in het familiebedrijf Omoda. Hij begint als assistent van de ceo en wordt al snel operationeel directeur. Hij vertelt uitgebreid over de stormachtige ontwikkeling van deze schoenenretailer. Al in 2006 stapt Omoda in e-commerce en deze vroege stap levert hen een enorme voorsprong op ten opzichte van de concurrentie. Jan vormt samen met zijn vrouw Marlinde Verton en haar broer Lourus-Jan Verton de nieuwe generatie in dit Zeeuwse familiebedrijf. Hij vertelt hoe het ...more

  • #48 I Retaillessen met Jan van de Wouw, CEO United Retail | De RetailTrends Podcast

    May 31 2021

    Jan van de Wouw (53) is nu vijf jaar ceo van United Retail, de organisatie achter de retailformules Electro World en De Witgoed Specialist met samen 300 vestigingen in ons land. In 1996 stapt Van de Wouw de retailwereld binnen als trainee bij Ahold. Na vervolgens diverse retailfuncties bij BP Nederland wordt Jan van de Wouw in 2010 directeur bij Sport2000, toen nog onderdeel van Euretco. Via boekhandelsketen Polare en de reiswinkels van D-reizen en VakantieXperts belandt hij in 2016 bij United R...more

  • #47 | Retaillessen met Jeremiah Albinus, CEO fonQ | De RetailTrends Podcast

    May 25 2021

    Jeremiah Albinus (37) is ceo van woonwebwinkel fonQ. Begonnen als stagiair klimt Albinus binnen 14 jaar op tot ceo. We praten over zijn passie voor retail, online marketing en e-commerce en de vele lessen die hij op die terreinen heeft geleerd. Albinus straalt enthousiasme uit als we het hebben over ‘zijn’ fonQ, waar hij in dienstjaren gemeten verreweg de langst dienende is. Albinus begint als fonQ nog een start up is. We spreken over de groei onder de vlag van RFS Holding, met Wehkamp als grote...more

  • #46 | Retaillessen met Damien Poelhekke, Made.com | De RetailTrends Podcast

    May 17 2021

    Damien Poelhekke (36) is voormalig managing director van de internationale interieurwinkel made.com. Na een veilige baan in de bancaire wereld stapt Poelhekke in 2012 over naar de voor hem toen nog onbekende startup Zalando. Vanuit Berlijn richt hij zich op de internationale expansie. Poelhekke leert in kortetijd zeer veel retaillessen bij dit snelgroeiende fashionplatform. In 2014 wordt Poelhekke country manager Benelux en na drie jaar managing director bij made.com. Onder zijn leiding opent ma...more

  • #45 I Retaillessen met Juul Manders, CEO BALR | De RetailTrends Podcast

    May 03 2021

    Juul Manders (47) is ceo en medeoprichter van het fashionbrand Balr. Manders begint zijn carrière in de mobiele telefonie. Na diverse managementfuncties lanceert hij in 2013 samen met zakenpartner Ralph de Geus en oud-profvoetballer Demy de Zeeuw het fashionmerk Balr en de Instagram community 433 op. Daarnaast managen zij het merkenbureau Wannahaves. Laat je inspireren door zijn verhaal hoe je een luxery lifestylemerk in fashion introduceert, opbouwt en vervolgens internationaal uitbouwt. Over b...more

  • #44 I Retaillessen met Lizan van der Pol, mede-eigenaar Bagels & Beans | De RetailTrends Podcast

    Apr 26 2021

    Lizan van der Pol (36) is sinds begin 2021 mede-eigenaar van Bagels & Beans. In 2008 start zij haar carrière bij deze lunchroomketen. Als franchisemanager leert zij de kneepjes van het vak. Ze groeit door via operations naar business development en is nu dus directielid en mede-eigenaar, samen met de oprichters. Tijdens de coronacrisis is ze de crisismanager binnen het team. Van der Pol spreekt enthousiast over het franchisemodel in retail, de groei van hun onderneming, de samenwerking met J...more

  • #43 | ‘Fans Love Brands-special’ met Alexandra Legro, CMO Hunkemöller | De RetailTrends Podcast

    Apr 19 2021

    In deze Fans Love Brands-special gaat presentator Paul van Liempt in gesprek met Alexandra Legro, CMO van Hunkemöller. Hunkemöller schudde het beeld van die ‘leuke damesondergoedverkoper’ van zich af en ontwikkelde zich tot een merk waarop vrouwen massaal verliefd worden. Wat is het geheim? Dit interview is gehouden op 8 april 2021 tijdens de eerste editie van het jaarevent Fans Love Brands. Alle presentaties van dit event zijn terug te kijken op www.retailtrends.nl/fanslovebrands

  • #42 I Retaillessen met Albert Scholte, CEO van Bever | De RetailTrends Podcast

    Apr 12 2021

    Albert Scholte (43) is sinds september 2020 ceo van Bever. Deze outdoorketen heeft 40 eigen winkels in Nederland. Na zijn studie aan de TU Delft begint Scholte zijn carrière als consultant bij de Boston Consulting Group. Na enkele jaren maakt hij de overstap naar Nike. Al snel wordt Scholte verantwoordelijk voor de opbouw van eigen Nike stores en outlets in EMEA. In 2016 vertrekt hij met zijn jonge gezin naar Shanghai om Nike in China, Taiwan en Hongkong uit te bouwen. Hij vertelt uitgebreid ove...more

  • #41 I Retaillessen met Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek | De RetailTrends Podcast

    Mar 29 2021

    Marcel Huizing (44) is sinds 2015 algemeen directeur van supermarktketen Dirk van den Broek. Deze A-merkdiscounter heeft 126 winkels, met een hoge concentratie in de Randstad. Huizing is bij Dirk begonnen als losser van vrachtwagens en in twintig jaar opgeklommen tot algemeen directeur. We spreken over de vele retaillessen die hij tijdens deze klim naar de top heeft geleerd, over de focus op groei van de organisatie en waarom Dirk de focus zo sterk heeft liggen op gezonde voeding. Laat je inspir...more

  • #40 I Retaillessen met Henk Smit, eigenaar van Kees Smit Tuinmeubelen | De RetailTrends Podcast

    Mar 22 2021

    Henk Smit (36) is eigenaar van Kees Smit Tuinmeubelen. Deze retailspecialist in de meubelbranche heeft momenteel mega-stores in Almelo en Amersfoort. Volgend jaar wordt de derde vestiging geopend in Venlo. In 2011 nam Henk Smit op 27-jarige leeftijd het bedrijf van zijn vader Kees over. We spreken uitgebreid over hun samenwerking en het overnametraject. Ook neemt Henk ons mee in zijn persoonlijke ontwikkelingsproces en de rol van zijn coaches, die hij met een knipoog Henk’s Angels noemt. Smit ve...more

  • #39 I Retaillessen met Simone van Trojen - CEO LaDress | De RetailTrends Podcast

    Mar 16 2021

    Simone van Trojen (51) lanceert in 2006 het vrouwenmodemerk LaDress. Als afgestudeerd fiscaal jurist begint ze haar carrière echter in de advocatuur. Al snel stapt Van Trojen over naar een commerciële functie bij Endemol. Vijftien jaar geleden ontwikkelt zij ‘het perfecte jurkje voor elke gelegenheid’ onder de naam LaDress. De verkoop verloopt in eerste instantie uitsluitend via haar webshop. In 2016 opent Van Trojen haar eerste fysieke winkel in Amsterdam. Na een (te) snelle groei moet LaDress ...more

  • #38 I Retaillessen met Maarten Steinkamp, CEO Jamin en MultiVlaai | De RetailTrends Podcast

    Mar 08 2021

    Maarten Steinkamp (58) is mede-eigenaar en CEO van de retailformules Jamin en MultiVlaai. Steinkamp maakt carrière in de muziekindustrie. Hij zwaait in 2008 af als President Europe bij Sony BMG Music in New York. Na een mislukt horeca-avontuur in Canada wordt Steinkamp uiteindelijk mede-aandeelhouder van Jamin en MultiVlaai. Deze snoep- en gebaksformules zijn eigendom van Kees Hermans, een voormalig zakenpartner van Steinkamp uit de platenwereld. Steinkamp vertelt kleurrijk over zijn vele avontu...more

  • #37 I Retaillessen met Bianca Verburg, general manager Beter Horen | De RetailTrends Podcast

    Mar 01 2021

    Bianca Verburg (53) is general manager van audicienketen Beter Horen, onderdeel van het Italiaanse concern Amplifon. Verburg werkt 19 jaar bij Nike Europe en zwaait in 2001 af als general manager retail EMEA. Via The Body Shop en G-Star wordt Verburg in 2018 verantwoordelijk voor Beter Horen. Haar carrièrekeuzes zijn allemaal gebaseerd op ‘iets nieuws willen leren’. Laat je inspireren door haar vele retaillessen bij internationale merken in diverse retailsectoren. Kijk voor meer retailnieuws, sp...more

  • #36 I Retaillessen met Tjeerd Jegen, CEO HEMA | De RetailTrends Podcast

    Feb 15 2021

    Tjeerd Jegen (49) is nu zes jaar ceo van HEMA. In de loop van dit jaar zal Jegen worden opgevolgd door Saskia Egas Reparaz. Jegen begint zijn retailcarrière in 1995 als trainee bij Albert Heijn. Na diverse directiefuncties voor Ahold in Oost-Europa stapt Jegen na 11 jaar over naar de Metro Groep. Hij wordt eindverantwoordelijk voor de Real Hypermarkets in Roemenië. Daarna volgen directiefuncties bij Tesco in Azië en bij Woolworths in Australië. In 2015 wordt Jegen de opvolger van Ronald van Zett...more

  • #35 | Retaillessen met Cora Kleinhout, formuledirecteur Gamma Nederland | De RetailTrends Podcast

    Feb 09 2021

    Cora Kleinhout (48) is sinds twee jaar formuledirecteur Gamma Nederland. Kleinhout begint haar carrière vijfentwintig jaar geleden bij British American Tobacco en vervolgens Bacardi. Als marketing director is zij verantwoordelijk voor het marketingbeleid van het gehele drankenportfolio van Bacardi Nederland. In 2010 stapt Kleinhout over naar de retail. Ze wordt marketing director Praxis. Na een spannend avontuur als zelfstandig ondernemer vervolgt Kleinhout haar retailcarrière als directeur van ...more

  • #34 | Retaillessen met Nikkie Plessen, CEO NP Fashion | De RetailTrends Podcast

    Feb 01 2021

    In deze editie staan de retaillessen van Nikkie Plessen centraal. In 2011 lanceerde de voormalige actrice en presentatrice haar eerste eigen modelabel. Inmiddels heeft ze vijf verschillende merken, 25 brandstores en honderdduizenden fans op social media. Presentator Jort Kelder gaat met haar in gesprek over het geheim van merkbouwen en de lessen die ze daarbij onderweg heeft geleerd. Dit interview is gehouden in september 2020 tijdens de eer...more

  • #33 | Retaillessen met Ronald Voogt, algemeen directeur van Beter Bed Benelux | De RetailTrends Podcast

    Jan 25 2021

    Ronald Voogt (55) is algemeen directeur van Beter Bed Benelux. Hij is verantwoordelijk voor de formules Beter Bed (ruim 100 winkels in de Benelux) en Beddenreus (34 winkels in Nederland). Voogt heeft zijn hele carrière in de retail gewerkt. Na 25 jaar bij VendexKBB/Maxeda (De Bijenkorf, MS Mode en Hunkemöller) en 3 jaar Makro Zuid-Amerika wordt Voogt in 2012 algemeen directeur bij Primark Benelux. Met al deze ervaring krijgt hij in 2018 de leiding over Beter Bed Benelux. Laat je inspireren door ...more

  • #32 | Retaillessen met Patrick Hurenkamp, oprichter Bloomon | De RetailTrends Podcast

    Jan 18 2021

    Patrick Hurenkamp (36) is oprichter van online bloemenbezorger Bloomon. Dit jonge e-commerce bedrijf geldt als een van de disrupters in de bloemenbranche. Zijn ondernemerschap kenmerkt zich door groot denken enhandelen. Dit heeft hij geleerd bij Rocket Internet, de eigenaar van Zalando en Hello Fresh. Bloomon is in 2014 gelanceerd en werd een jaar later door RetailTrends gekroond tot RetailRookie. Bloomon is inmiddels actief in 5 landen. We spreken over de enorme bedragen aan groeigeld, het inko...more

  • #31 | Retaillessen met Michiel Witteveen, CEO van Mirage Retail Group | De RetailTrends Podcast

    Jan 11 2021

    In deze editie staan de retaillessen van Michiel Witteveen centraal. Witteveen is eigenaar en CEO van de Mirage Retail Group, de holding achter onder meer Blokker, Intertoys, Big Bazar en BCC. Topjournalist Frénk van der Linden interviewt hem over zijn heilig geloof in fysieke retail en zijn plannen om van de door hem gekochte winkelformules weer een succes te maken. Dit interview is gehouden in september 2020 tijdens de eerste editie van het jaarevent RetailTrends Live in het DeLaMar theater Am...more

  • #30 | Retaillessen met Ruud van Munster, directeur DA Drogist | De RetailTrends Podcast

    Jan 04 2021

    Ruud van Munster (53) is directeur van drogisterijketen DA. DA heeft momenteel 320 vestigingen. Na het faillissement van DA holding eind 2015 is deze franchiseorganisatie eigendom geworden van Holland Farma, onderdeel van farmaceut Mosadex. Van Munster is in 2018 in de directie gekomen vanwege zijn retailervaring bij onder meer Detailresult en Shell retail. Hij spreekt over de weerstand en het herwinnen van het vertrouwen van de zelfstandig ondernemers, het fusieproces tussen DA en D.I.O. en de ...more

  • #29 | Retaillessen van Wouter Kolk, CEO Ahold Delhaize Europa | De RetailTrends Podcast

    Dec 21 2020

    In deze editie staan de retaillessen van Wouter Kolk centraal. Kolk is ceo van Ahold Delhaize Europa en Indonesië. Topjournalist Frénk van der Linden interviewt hem over hoe Ahold Delhaize zijn stevige marktpositie denkt te kunnen vasthouden en welke ontwikkelingen in foodland daarbij de grootste rol spelen. Dit interview is gehouden in september 2020 tijdens de eerste editie van het jaarevent RetailTrends Live in het DeLaMar theater Amsterdam. Kijk voor meer retailnieuws, spraakmakende intervie...more

  • #28 | Retaillessen van Jochanan Bax, directeur van Bax Music | De RetailTrends Podcast

    Dec 15 2020

    Jochanan Bax (36) is samen met zijn broer Nathanael (32) oprichter en eigenaar van Bax Music. Jochanan is als directeur eindverantwoordelijk. Met hem spreken we over de stormachtige groei van Bax Music, die alles te maken heeft met heel hard werken, een beetje geluk en Zeeuwse zuinigheid en nuchterheid. Naast webshops in negen Europese landen heeft Bax Music vier eigen experience stores en een franchisewinkel. Door franchising wil Jochanan Bax de komende jaren het fysieke winkelbestand fors uitb...more

  • #27 | Retaillessen van Jan Willem Juffer, directeur van Euretco Sport

    Dec 07 2020

    Jan Willem Juffer (50) is al bijna tien jaar directeur van Euretco Sport, met de retailformules Intersport, Runnersworld en The Athlete’s Foot Benelux. Juffer vertelt onverbloemd over zijn vele retailavonturen bij C1000, Vomar, TUI, Tuincentrum Overvecht (destijds onderdeel van Blokker Holding), Perry Sport en nu Euretco Sport. Juffer heeft aan de wieg gestaan van de eerste internettransacties in de reisbranche. Hij vertelt over de persoonlijke retaillessen die hij van Jaap Blokker heeft geleerd...more

  • #26 | Retaillessen met Casper Meijer, CEO van Welkoop Retail | De RetailTrends Podcast

    Nov 30 2020

    Casper Meijer (56) is CEO van Welkoop Retail. Deze retailketen voor tuin en dier heeft 153 vestigingen in met name Noord- en Oost-Nederland. Meijer begon zijn carrière in 1987 bij Unilever. Na 13 jaar maakte Meijer de overstap naar retail en bekleedde diverse managementfuncties bij Ahold in Nederland en de VS. Hij is open over zijn successen, blunders en retaillessen uit die tijd. In 2015 werd Meijer ceo van Blokker Holding. Hij vertelt onverbloemd over zijn mission impossible: het enorme achter...more

  • #25 | Retaillessen met Peter van den Hurk, eigenaar Le Ballon en Invito | De RetailTrends Podcast

    Nov 23 2020

    Peter van den Hurk (52) is eigenaar van Le Ballon en Invito, twee retailformules die zich met schoenen, kleding en accessoires richten op vrouwen. Le Ballon is volgens Van den Hurk een van de laatste multibrand boutiekketens in fashion. Deze trotse Brabander is een door de wol geverfde fashionretailer die overloopt van de creatieve ideeën. We spreken over hoe hij zijn jonge team de ruimte geeft om te excelleren en over hun rol bij het ontwerp en de inrichting van nieuwe vestigingen. Ook staan we...more

  • #24 | Retaillessen met Geert-Jan Smits, CEO van Flinders Design | De RetailTrends Podcast

    Nov 16 2020

    Geert-Jan Smits (49) is oprichter en CEO van Flinders Design. Flinders Design is 10 jaar jong en geldt als een van de disrupters in de home & living sector. Flinders levert design meubelen vanuit voorraad. We spreken uitgebreid overhoe hij zijn bedrijf met vallen en opstaan heeft opgebouwd. En over zijn groeiambities, de focus op eigen labels en de nieuwe investeringsronde. Smits gaat ook uitgebreid in op de veranderende rol van de fysieke winkel, de veranderende verdienmodellen in retail en...more

  • #23 | Retaillessen met Mark de Lange, CEO Ace & Tate | De RetailTrends Podcast

    Nov 10 2020

    Mark de Lange (38) is oprichter en CEO van Ace & Tate. Dit jonge Amsterdamse brillenmerk heeft in slechts zeven jaar tijd zeventig vestigingen in 10 Europese landen geopend. Ace & Tate wordt gezien als eenvan de disrupters binnen de Europese optiekmarkt. Begonnen als online aanbieder van brillen op sterkte tegen een vast tarief is Ace & Tate nu een omnichannel aanbieder waarbij de winkelervaringen tussen de online- en fysieke omgeving naadloos op elkaar aansluiten. We spreken met De ...more

  • #22 | Retaillessen met Debbie Klein, CEO Kwantum en Leen Bakker | De RetailTrends Podcast

    Oct 27 2020

    Debbie Klein (46) is CEO van de retailketens Kwantum en Leen Bakker. We spreken met haar over de vele inspirerende lessen die ze geleerd heeft in haar carrière. Bij Nike en Adidas leerde ze alles over merkdenken en de kracht van marketing. Na acht jaar in de sportmerkenwereld stapte Klein in 2004 over naar V&D, voor haar in die tijd de university of retail. Via Karstadt en Beter Bed werd Klein in 2018 CEO van Leen Bakker en sinds kort ook van zusterbedrijf Kwantum. Laat je inspireren door ee...more

  • #21 | Lessen van changemaker Jan Terlouw | De RetailTrends Podcast

    Oct 19 2020

    In deze speciale editie komt oud-politicus en schrijver Jan Terlouw (88) aan het woord. Hij was onlangs onze gastspreker op Changemakers in Retail, het jaarcongres over sustainability. Terlouw spreekt zijn grote zorgen uit over de structurele opwarming van de aarde en de desastreuze gevolgen daarvan. Maar hij houdt hoop dat deze opwarming gestopt kan worden en doet daarbij een dringend beroep op ons allen. Laat je inspireren door de visie en de wijsheid van deze bijzondere man. Kijk voor meer re...more

  • #20 | Retaillessen met Erik Does, Directeur Ekoplaza, Marqt en Udea | De RetailTrends Podcast

    Oct 05 2020

    Erik Does (51) is directeur/eigenaar van de biologische supermarktketens Ekoplaza en Marqt en van groothandel Udea. Ekoplaza is marktleider met 90 vestigingen. Marqt heeft momenteel 12 vestigingen. Does gaat uitgebreid in op de overnames van 25 Natuurwinkels in 2018 en van het randstedelijke Marqt eind 2019. Ook spreken we over onder meer de negatieve effecten van de prijsdruk door reguliere supermarkten op biologische telers, de focus op plasticreductie en de gevolgen van de coronacrisis. Kijk...more

  • #19 | Retaillessen met Philip Hillege, oprichter Skins Cosmetics | De RetailTrends Podcast

    Sep 28 2020

    Philip Hillege (49) is oprichter en eigenaar van Skins Cosmetics. Deze exclusieve cosmeticaketen heeft twaalf vestigingen in Nederland, één in België en drie in Zuid-Afrika. Skins heeft in twintig jaar tijd een trouwe fanschare opgebouwd. Met Hillege spreken we uitgebreid over zijn niche-formule, de prijsdruk van collega’s, de groeiende groep fans en hoe Skins marktaandeel blijft winnen. Luister naar de inspirerende lessen van deze ondernemende retailer in cosmetica. Kijk voor meer retailnieuw...more

  • #18 | Retaillessen met René Repko, General Manager State of Art | De RetailTrends Podcast

    Sep 21 2020

    René Repko (60) is momenteel general manager a.i. van mannenmodemerk State of Art, met 40 eigen winkels in de Benelux en ruim 800 externe verkooppunten. Deze allround retailer heeft zijn sporen ruimschoots verdiend bij toonaangevende ketens als Albert Heijn, HEMA, Sligro, Rituals en Action. Luister naar de vele retaillessen van deze inspirerende en kleurrijke retailer. Kijk voor meer retailnieuws, spraakmakende interviews en onze events op www.retailtrends.nl

  • #17 | Retaillessen met Remko Berkel, Specsavers Country Director Nederland | De RetailTrends Podcast

    Sep 14 2020

    Remko Berkel (42) is Country Director van Specsavers Nederland. Deze Engelse opticien- en audicienketen heeft inmiddels 143 winkels in ons land. Berkel maakt een bliksemcarrière en is al bijna vijf jaar verantwoordelijk voor Specsavers Nederland. Hij vertelt over zijn start als accountant bij PWC, zijn internationale avonturen bij GrandVision en over de ontwikkeling van Specsavers van discount disrupter naar kwaliteitsketen met een hoge medische focus. We spreken over de opkomst van nieuwe onlin...more

  • #16 | Retaillessen met Dik Pijl, Algemeen Directeur van Expert | De RetailTrends Podcast

    Sep 07 2020

    Dik Pijl (60), algemeen directeur van Expert Nederland, is een door de wol geverfde retailer in de turbulente wereld van tv’s, wasmachines, laptops en andere elektronica. Pijl begon zijn retailcarrière als commercieel directeur bij BCC midden jaren negentig. Na deze retailer met eigen filialen werd hij commercieel directeur bij United Retail, een Europese service-organisatie voor zelfstandig ondernemers in wit- en bruingoed. Na dit avontuur wordt Pijl gevraagd MediaMarkt België te gaan leiden. H...more

  • #15 | Retaillessen met Peter van Kampen, CEO America Today en MS Mode | De RetailTrends Podcast

    Aug 31 2020

    Peter van Kampen (57), CEO van America Today en MS Mode, heeft een lange carrière in retail & brands. Van de Bijenkorf tot Miss Etam en van O’Neill tot G-Star. We spreken over de vele retaillessen die hij bij deze uiteenlopende retailers en merken heeft geleerd. Sinds zeven jaar is Van Kampen ceo van America Today, onderdeel van Roland Kahns Coolinvestments. Ook het na faillissement doorgestarte MS Mode valt sinds twee jaar onder zijn verantwoordelijkheid.  We spreken uitgebreid over de...more

  • #14 | Retaillessen met Ed van de Weerd, CEO A.S. Watson Benelux | De RetailTrends Podcast

    Aug 17 2020

    Ed van de Weerd (51) is sinds een jaar CEO van A.S. Watson Benelux, het moederbedrijf achter onder meer de drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister met zo’n 1.500 winkels. In Nederland is Kruidvat met bijna duizend filialen de retailer met verreweg de meeste winkels. Van de Weerd komt uit een middenstandsgezin en vertelt over de vele retaillessen die hij van huis uit en bij zijn diverse werkgevers heeft geleerd. Na een internationale carrière bij Procter & Gamble en Vodafone ging Van de We...more

  • #13 | Retaillessen met Niek Gloudemans, algemeen directeur terStal | De RetailTrends Podcast

    Aug 10 2020

    Niek Gloudemans (60) is nu twintig jaar eigenaar van terStal Familiemode. In deze podcast vertelt hij over zijn retaillessen. Gloudemans begon zijn retailcarrière bij V&D waar hij ook de hogere kaderopleiding volgde en verantwoordelijk werd voor de fashionafdelingen van een aantal warenhuizen. Van deze voormalige retailreus stapte Gloudemans over naar het toen nog regionale familiebedrijf terStal. Onder zijn leiding groeide deze Almelose retailer uit tot een landelijke speler met nu 220 wink...more

  • #12 | Retaillessen met serieondernemer Roland Kahn | De RetailTrends Podcast

    Jul 29 2020

    Roland Kahn (68) is vijftig jaar werkzaam in de retail. In 1970 begonnen bij de Bijenkorf, sinds 1976 fashionretailer met vele hoogte- en dieptepunten. Kahn spreekt zeer openhartig over de stormachtige internationale ontwikkeling van CoolCat, de vele overnames van America Today tot MS Mode en van Amici tot Sapph. En over de faillissementen van MS Mode en zijn levenswerk CoolCat. Kahn is opvallend kritisch over zichzelf als het gaat om de te sterke focus op fysieke winkels en het te laat zien van...more

  • #11 | Retaillessen met Herman Bramer, CEO BCC | De RetailTrends Podcast

    Jul 20 2020

    Herman Bramer is nu vier jaar CEO van elektronicaketen BCC. Bramer heeft een lange carrière in retail. Hij stapte over van het grote beursgenoteerde KPN naar de kleine, maar snel expanderende culinaire cadeauformule Oil & Vinegar. Wat ging er in die beginjaren van Oil & Vinegar zo goed en waar ging het daarna zo mis? Waarom is Rituals wel een wereldmerk geworden en Oil & Vinegar niet? Welke retaillessen zijn hieruit te leren? Via Dynabyte en Auping belandde Bramer in 2016 bij BCC. Hi...more

  • #10 | Retaillessen met Henk Teunissen, oprichter en eigenaar van Rivièra Maison | De RetailTrends Podcast

    Jul 13 2020

    Henk Teunissen (63), oprichter en eigenaar van woon- en lifystylemerk Rivièra Maison, neemt ons mee in zijn retaillessen. We spreken over hoe hij de bloemenzaak van zijn ouders overnam en stap voor stap transformeerde tot een internationaal merk met 21 winkels en ruim 26 verkooppunten wereldwijd. En wat het met hem doet dat zijn succesvolle meubels en accessoires onverbloemd door het grootwinkelbedrijf worden gekopieerd.  Teunissen vertelt over de lessen die hij van merken als Ralph Lauren ...more

  • #09 | Retaillessen met Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach | De RetailTrends Podcast

    Jul 06 2020

    Evert de Goede, sinds 2008 algemeen directeur van bouwmarktketen Hornbach in Nederland, is de bescheidenheid zelve. En dat terwijl hij vorig jaar is uitgeroepen tot Retail Executive of the Year en zijn formule vrijwel jaarlijks de prijs van Beste Bouwmarkt van Nederland in de wacht sleept. We spreken met De Goede over de voortdurende juridische vertragingsstrijd van concurrenten als Hornbach waar dan ook een nieuwe vestiging wil openen. Ook praten we over de jonge generatie huizenbezitters die n...more

  • #08| Retaillessen met Gert van Doorn, Algemeen Directeur Primera | De RetailTrends Podcast

    Jun 30 2020

    Gert van Doorn (41), algemeen directeur van de winkelketen Primera, gaat in deze podcast in op de transformatie van tabakswinkel naar gemakswinkel. Met 524 winkels is Primera de grootste franchiseorganisatie van ons land. Welke retaillessen heeft hij in zijn twintigjarige carrière van stagiair tot algemeen directeur geleerd en welke kantelpunten heeft hij meegemaakt in deze lange periode? We spreken uiteraard over de afnemende rol van tabak binnen het brede assortiment en de dwingende rol van de...more

  • #07 | Retaillessen met Krein Bons, CEO VanHaren | De RetailTrends Podcast

    Jun 23 2020

    De retaillessen van Krein Bons, al 23 jaar CEO van schoenenketen vanHaren, staan in deze podcast centraal. Daarmee is Bons een van de langst zittende ceo’s in retailland. We spreken met Bons over zijn leermeesters dr. Deichmann en Jaap Blokker en de retaillessen die hij van hen leerde. We staan stil bij de aanhoudende sanering in de schoenendetailhandel en de invloed van giganten als Zalando, Amazon, H&M en Zara op dit proces.  Met Bons praten we uitgebreid over zijn band met de mensen ...more

  • #06 | Retaillessen met Audrey van Ham, CEO Christine le Duc | De RetailTrends Podcast

    Jun 16 2020

    In deze podcast spreken we met Audrey van Ham, CEO van Christine le Duc. Deze erotiekketen heeft sinds haar aantreden in 2018 op vele vlakken een (vrouwvriendelijke) metamorfose ondergaan. Hierdoor sluiten de winkels en de webshop beter op de belevingswereld van haar klanten aan. We spreken over haar passie voor deze branche en over de kracht van het merk Christine le Duc.  Van Ham legt de customer journey van de in meerderheid vrouwelijke klanten uit. Ook vertelt ze hoe Christine le Duc de...more

  • #05 | Retaillessen met Wouter Staal, Yoghurt Barn | De RetailTrends Podcast

    Jun 09 2020

    Dit keer gaan we in gesprek met Wouter Staal, oprichter en CEO van Yoghurt Barn. In 2014 was Yoghurt Barn een van de tien RetailTrends RetailRookies of the Year, daarna werden vele andere vakprijzen binnengesleept. We spreken over de stap naar het ondernemerschap en de retaillessen waarmee hij geconfronteerd werd. We hebben het over de groei- en consolidatiefase van Yoghurt Barn en de keuze om niet te gaan franchisen. Uiteraard komt de impact van de coronacrisis uitgebreid aan bod en de moe...more

  • #04 | Retaillessen met John van der Ent, CEO Spar Holding | De RetailTrends Podcast

    Jun 01 2020

    Dit keer gaan we in gesprek met John van der Ent, CEO van Spar Holding. John is retailer in hart en nieren. Zijn carrière begint bij V&D en vervolgens Macro Maleisië. Als Etos directeur kwam hij midden in de Ahold crisis terecht. Daarna volgden onder zijn leiding de ontmanteling van de Postkantoren, de reorganisatie bij de Etam Groep, het definitieve einde van V&D en de focus van Spar op convenience. John spreekt uitgebreid over de retaillessen die hij geleerd heeft. Tot slot gaat hij in...more

  • #03 | Retaillessen met Only for Men | De RetailTrends Podcast

    May 14 2020

    In deze podcast spreken we met de eigenaren van mannenmodeketen Only for Men: vader Piet en zoon Arthur Feenstra. Zij werken al ruim 18 jaar samen aan de bouw van dit spraakmakende familiebedrijf. We hebben het over de kracht van hun samenwerking, de onderlinge botsingen en over de retaillessen die ze van elkaar hebben geleerd. En hoe deze Corona crisis al hun creativiteit, vechtlust en doorzettingsvermogen aanspreekt om er uiteindelijk sterker uit te komen. We spreken over de relatie met verhuu...more

  • #02 | ‘Corona-special’ met Gideon Tienkamp, managing director Flying Tiger | De RetailTrends Podcast

    Apr 09 2020

    Ten tijde van het coronavirus een speciale aflevering waarin we met Gideon Tienkamp, managing director Nederland bij Flying Tiger, in gesprek gaan over onder meer de impact van het virus op de winkelketen, overleven zonder webshop en over de winkels die inmiddels weer open zijn. Daarnaast een aantal inspirerende retaillessen van Gideon, waarbij hij vertelt over zijn ervaringen bij Kijkshop, Pandora en Apple. Kijk voor meer retailnieuws, spraakmakende interviews en onze events op www.RetailTrend...more

  • #01 | Retaillessen met Hans Geels, van Dille & Kamille | De RetailTrends Podcast

    Feb 27 2020

    Daar is die dan: de allereerste podcast-aflevering van RetailTrends. Dille & Kamille-ceo Hans Geels bijt het spits af en vertelt over het denken vanuit een merk, de essentie van retailen en waarom het volgens hem topsport is.  Kijk voor meer retailnieuws, spraakmakende interviews en onze events op www.RetailTrends.nl