PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...
De podcast over design waar je beter van gaat kijken. Harald Dunnink spreekt in Verwondering met ontwerpers en ondernemers. Samen verkennen zij wat een ontwerp goed maakt. Want door samen beter te kijken, ga je meer zien. Harald is de oprichter van strategisch designbureau Momkai. Als mede-oprichter van De Correspondent en HYMN weet hij hoe je een merk neerzet en de ervaring voor leden tot in detail ontwerpt. Het NRC over de podcast: “Goed voorbereid, maar het kan ook lekker afdwalen.” Alles wat...more
He’s a partner at Pentagram, a senior critic at Yale, an Englishman in New York, a designer that codes, and a valued member of the AGI. At 50, Eddie Opara is exactly the same age as Pentagram itself. It’s the largest independent design firm in the world. All of its 23 partners create. And if a partner is not doing so well, it’s equated. That’s why Opara refers to Pentagram as a dysfunctional, but wonderful family. Opara worked on the interface of the Samsung Galaxy series, designed the wayfindi...more
Hoe verander je de wereld - of ieder geval jouw stukje ervan - door sociaal bewust vorm te geven aan je leven en je werk. Als design activist zet Gyor Moore zijn identiteit voorop, ‘celebrating Queer and Blackness’. Als ondernemer helpt hij anderen dit ook te doen. Gyor is de oprichter van Pride Radio, het enige video-platform dat uitsluitend muziek draait van artiesten die zich als Queer identificeren, hij is de eigenaar van lifestyle brand SOBKOLT en ontwierp voor iedereen van het Stedelijk...more
This is an international edition of Verwondering, recorded in English. Our guest is Chinese-American author and curator Aric Chen. He’s the new general and artistic director of The New Institute, that weirdly intriguing place for design and digital culture, with one of the largest architecture archives in the world. As globalization brought us a climate crisis that we’re just now beginning to fully understand, we find ourselves with a globe that isn’t the borderless adventure land we once hoped...more
Nu Rusland buurland Oekraïne binnenvalt, is actievoeren belangrijker dan ooit. In gesprek met Lies Ros, medeoprichter van het collectief Wild Plakken. De invloedrijke ontwerpers van visueel verzet. Wat kunnen we leren van de succesvolle protestbewegingen uit de jaren 80, over hoe je gevoelens van onrecht verbeeldt? Affiches die nu in het MoMA hangen werden destijds in no time ontworpen vanuit een kraakpand aan de Rozengracht in Amsterdam. Er was geen tijd te verliezen. Zonder sociale media bet...more
Dankzij NFT’s kun je eigenaar zijn van een digitaal object. Wat betekent dat voor makers? En hoe geef je vorm aan je virtuele zelf? Amber Jae Slooten is dé expert om ons door de wereld van web3 te gidsen. Voor Vogue ontwierp ze hun allereerste NFT cover. Ze is verantwoordelijk voor het eerste kledingstuk ooit geveild op de blockchain. Als cofounder van The Fabricant maakt ze enkel mode die virtueel is. Amber ontwerpt met haar team high-end kleding voor je digitale identiteit, dikwijls samen met...more
‘s Werelds beroemdste tuinontwerper denkt creatief na over uitdagingen die anderen voor lief nemen. Met parken die er bij slecht licht goed uitzien en planten die uitgebloeid ook prachtig ogen. Wandel mee door zijn bijzondere tuin in Hummelo, waar zijn gestage reis naar wereldfaam begon. Piet Oudolf weet zijn observatiekunst te combineren met een grote kennis van planten en een niet aflatende honger om te blijven creëren. Kijk mee door de ogen van een grootmeester. Een gesprek over bijsturen en...more
Design is toekomstmuziek. Componeren met ideeën. Dan denk je al snel aan innovatieve bedrijven als Nike, Amazon of Mercedes. Waar je niet snel aan denkt is dat achter al die grote namen een klein, Nederlands team schuilgaat onder leiding van Jeroen van Eijk, één van de beste creative directors in Dutch digital design. Overal zijn hun sporen te herkennen. Van connected sneakers voor Nike tot de Surface Dial van Microsoft — crown jewels van topbedrijven. Zelf zullen ze hier nooit over beginnen, o...more
Een nieuw begin. Je kiest het, het overkomt je, het wil wel eens vanzelf ontstaan. Je rolt erin, je gaat ervoor, je rent en als vanzelf ben je daar, in een nieuw hoofdstuk. Dit is zo’n nieuw, onbeschreven blad. Verwondering’s witte A4 van Seizoen 3. Wie leuker om op dat nieuwe pad tegen te komen dan de internationaal beroemde Carole Baijings. Er zijn weinig ontwerpers die je dag zo kleurig weten te maken als zij. Als de helft van ontwerpduo Scholten & Baijings drukte zij jarenlang een stempel o...more
Een bijzondere uitzending. Na een jaar hard werken, duiken we als founders in de lancering van HYMN en bekijken we het fundament van een digitaal theater. Hoe bouw je een startup als de wereld stil ligt? Thomas de Vrij zag aan het begin van de pandemie bij zijn filmbedrijf Badbirds de inbox opdrogen. Hij gooide het roer om en werd de drijvende kracht achter de internationaal succesvolle show ‘Live on Dutch Waters’ met Martin Garrix. Als deze livestream zo aansloeg wereldwijd, waarom dan niet ee...more
Afgelopen week gingen de deuren van HYMN open. Een digitaal theater voor concert ervaringen, ontworpen door Momkai. Geen platform, maar een podium. In aanloop naar deze lancering spraken we de creative director van het meest gerenommeerde theater van ons land: het Internationaal Theater Amsterdam. Met ITA Live vinden hun voorstellingen nu de weg naar fans van Frankrijk tot China. Een unieke samenstelling van schouwburg en ensemble, dat op magistrale wijze de vinger aan de pols van de tijd houdt...more
Als je ontwerpt zie je altijd ruimte voor je. Soms wordt dit een ‘empty void’ genoemd. Maar het idee van zo’n leegte is hopeloos achterhaald. Niets ontstaat in isolatie. Zonder kennis van de context ontwerpen we verwarring. Gelukkig is daar een ontwerper als Afaina de Jong, het nieuwe hoofd van Contextual Design, de grootste master van de Design Academy in Eindhoven. Hoe ontwerp je met een referentiekader dat breed genoeg is, zodat het past bij complexe identiteiten en manieren van samenleven? ...more
Als ontwerper maakt Jólan van der Wiel het onzichtbare zichtbaar. Hij onderzoekt de krachten van de natuur, om die in te zetten voor zijn werk. Neem de Gravity Stool, grillig en buitenaards. Door metaalpoeder met klei te mengen en vervolgens er een enorme magneet bij te houden, weet Jólan nieuwe vormen te creëren. Met Iris van Herpen ontwierp hij puntige schoenen en sprankelende jurken. Een waterinstallatie voor in een winkel van het Japanse modehuis Issey Miyake, bracht Jólan in het vizier van...more
De nieuwe conservator Vormgeving van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Amanda Pinatih, onderzoekt de relatie tussen identiteit en objecten die tijdens de koloniale periode van Indonesië naar hier kwamen. Met een Balinese vader en een Nederlandse moeder staat het onderwerp dichtbij haar hart. Bij het Stedelijk mag ze graven in een archief met meer dan 50.000 ontwerpen. Een gesprek over historische collecties, nieuwe generaties en pijnlijke ontdekkingen. In het hart van de Indiase stad Mumbai s...more
Mick ter Reehorst ging vroeger het liefst zo ver weg als mogelijk. Vrijwilligerswerk in New York, bij de staatsmedia in China, op reis met BNN. Tot hij met Marije Martens, die Design en Nationalisme studeerde, een nieuw platform bedacht, dat een stem geeft aan jongeren van Berlijn tot aan Belgrado. We duiken in de wereld van Are We Europe. Wat begon met docu’s, werden al snel online verhalen gemaakt en vormgegeven door teamleden uit heel Europa. Met eigen podcasts en zelfs een print magazine, o...more
Ho-Pin Tung was de eerste Chinese coureur in een Formule 1 auto. Hij rijdt nu in het team van niemand minder dan filmster Jackie Chan. Met die crew wist hij een wereldprestatie neer te zetten: het winnen van de 24 uur van Le Mans, de meest beroemde race op aarde. Dit seizoen zijn de besten in hun vak te gast, die innovatie in design aan den lijve ondervinden. In dit gesprek kijk je mee door het vizier van een topcoureur en leer je wat voor effect regelgeving op het ontwerp van een racewagen of ...more
Dat Sterre Sprengers de zaken vaak anders ziet, is haar grootste kracht. Met beeld, geluid en interactie brengt ze de inhoud van De Correspondent tot leven. Op het journalistieke platform en sinds deze maand ook in de nieuwe audio-app voor leden. Werkte Sterre eerst als beeldredacteur, tegenwoordig heeft ze een heel team. Van infographic designers en beeldredacteuren tot developers en audio-experts. Leer in dit gesprek over zeven jaar aan nieuwe vertelvormen en spannende experimenten. Zo spi...more
De praktijk is de beste studie. Hussein Suleiman is het levende bewijs. Zonder fashion scholing heeft hij het modelabel Daily Paper opgebouwd tot een wereldmerk. Samen met zijn goede vrienden Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini. Ooit wilde Hussein architect worden. Om in Somalië, het land van zijn geboorte, de huizen weer op te bouwen. Het liep anders. Tijdens de studie ontstond Daily Paper, een blog over streetwear. Shirts die de site promoten vallen al snel op. In een tijd dat op straat ...more
Als voormalig architect weet Sarah van Sonsbeeck hoe je een ruimte vormgeeft. Als kunstenaar vult ze die ruimte met stilte. Ze bedacht zelfs een nieuwe maateenheid voor ontwerpers: de kubieke meter stilte. Tegenwoordig werkt ze veel met goud. Een onderwerp al net zo vol van connotaties, van prachtig tot vulgaire. Neem de flinterdunne dekens die ontworpen zijn om mensen warm te houden. De gouden folie werd de kledij voor gestrande bootvluchtelingen. Tijdens haar eerste museale solo legde ze er ...more
Als strateeg klom Wendelien Hebly op naar de top van de mode. Tot ze op een dag presenteerde hoeveel geiten en koeien er deze keer nodig waren om een nieuwe lijn producten te ontwerpen. Toen knapte er iets. Ze wilde een ander soort product de kans geven. Met meer oog voor onze aarde en met een dagelijkse noodzaak. Zo kwam ze bij tampons uit. Zoals veel vrouwen had ze zich nooit afgevraagd waar die van gemaakt worden. Het bleek op geen enkele verpakking te staan. Daarom begon ze samen met Mariah...more
Iedereen die tijdens de afgelopen quarantaine-weken Netflix heeft uitgespeeld, kan de horrorserie Ares niet zijn ontgaan. Dat is de allereerste Nederlandse Netflix Original, die Michiel ten Horn samen met Giancarlo Sánchez regisseerde. In 2014 leerde iedere filmliefhebber in Nederland Michiel kennen, toen 'Aanmodderfakker' drie keer in de prijzen viel tijdens het Nederlandse Filmfestival, waaronder een Gouden Kalf voor de beste film. In een nieuwe Verwondering podcast praat ik met Michiel over ...more
Richards conferentie What Design Can Do gaat over de impact van ontwerp. Hij schopte het ermee tot São Paulo en Mexico City. In dat laatste land ging hij bijna failliet, als een Mexicaanse minister hem vorig jaar niet hoogstpersoonlijk uit de brand had geholpen. Ook in zijn beginjaren, als mede-oprichter van De Designpolitie, scheert hij soms langs de afgrond. Maar opgeven zit Richard niet in het bloed. Zijn kracht is een idee zo klein mogelijk maken en vervolgens zo groot mogelijk uitvoeren, vo...more
Cultuurjournalist Yuki Kho is een meester in het beschrijven van ervaringen. In haar nieuwsbrief nemen zij en Ko van ‘t Hek je elke maand mee door musea in heel het land en ver daarbuiten. Haar lezen helpt je om een taal voor vorm te vinden. Ze schreef voor Vogue, is online samensteller van VPRO Mondo en bedacht met Heske ten Cate de podcast ‘Naakt op een Kleedje’, over vrouwelijke makers. Daarnaast is ze de kleindochter van Kho Liang Ie, de beroemde industrieel vormgever die samenwerkte met Wim...more
Creative director Bas van de Poel vertelt hoe hij vanuit Kopenhagen en Amsterdam met SPACE10, het wereldberoemde design lab van Ikea, vormgeeft aan de toekomst. Bij Fast Company moest zijn team de titel Design Company of the Year maar net aan Google laten. Hij zit ook achter de vormgeving van het toonaangevende Dekmantel Festival. En of dat niet genoeg is opende hij een expositie in Rotterdam. Als kunstenaar, over computervirussen. In dit gesprek kijken we naar toekomstvisies. Zijn die er om an...more
Als ontwerper helpt Harald Dunnink vorm te geven aan verandering. Nu vroegen trouwe luisteraars vaak om gasten uit te nodigen. Aan die verandering geven we graag gehoor. Met in het nieuwe seizoen o.a. Bas van de Poel, creative director van IKEA’s wereldberoemde design lab SPACE10, en Yuki Kho, cultuurjournalist en kleindochter van een befaamd ontwerper. Samen met Harald verkennen zij wat een ontwerp goed maakt.
Wat is de nalatenschap van Wim Crouwel? Een Nederlands icoon van de vormgeving is ons ontvallen. Harald en Ernst-Jan bespreken de invloed die ‘de rechtlegger’ wereldwijd gehad heeft. Van een lettertype dat Joy Division kon bekoren tot zijn beroemde Stedelijk-posters.
Dat we allemaal tegenslag ervaren in ons werk, staat vast. De vraag is hoe we daarmee omgaan. Geïnspireerd door de blogpost ‘Turning a loss into a win’ van de Amerikaanse durfinvesteerder Fred Wilson bespreken Harald en Ernst-Jan hoe tegenslagen je juist verder kunnen brengen. Met design voorbeelden van HBO tot NRC.
Leonardo da Vinci en Charles Darwin hadden iets gemeen: ze weigerden zich te specialiseren. In hun werk lieten ze hun aandacht alle kanten opgaan en wisselden ze vaak van project. Wat kunnen we van deze generalisten leren, in een tijd waarin iedereen zich vooral specialiseert? Harald en Ernst-Jan nemen hun lessen door.
De grootste raket ooit gebouwd is ontworpen door een raketwetenschapper die in het geheim uit Nazi-Duitsland is ontvoerd. En dat is nog niet eens het spannendste verhaal dat Harald in deze podcast over ontwerpen voor de ruimtevaart deelt. Lift off!
Vroeger waren alle kaarten van papier. Nu zijn de ontwerpmogelijkheden eindeloos. We praten over hoe je als ontwerper efficiënte kaarten kunt maken, of hoe je mensen juist met een kaart laat wegdromen. Van Google Earth tot verdwenen steden en spookstraten: wij gaan op ontdekkingsreis.
Disney is de grootste ‘hit maker’ ter wereld. We bespreken hoe het imperium begon met de beslissing van Walt Disney om het creatieve talent van zijn studio centraal te stellen. En delen hoe we elke dag nog inspiratie putten uit de bedrijfsopzet die Disney al in 1957 bedacht.
Die ontwerpvraag beantwoordde Harald voor Tommy Hilfiger (en hij mocht het resultaat in Florence aan de grote meester zelf presenteren). Ook bekijken we hoe onafhankelijke boekwinkels opbloeien door Instagram en verklaart Ernst-Jan de oorlog aan zelfscankassa’s.
Iedereen kent de beperking van een budget. Harald en Ernst-Jan bespreken hoe openheid geven over je financiën van die beperking juist een kracht maakt. Met lessen van een innovatieve politieke nieuwsbrief en de legendarische game designer Tim Schafer.
Twee dagen na een geslaagde crowdfunding campagne voor The Correspondent delen we wat we leerden. In deze speciale aflevering bespreken we hoe we drie jaar toewerkten naar een wereldrecord, dankzij de steun van 45.888 pioniers uit bijna 140 landen. Harald als de regisseur van deze campagne en Ernst als de Rocky of Email.
Het meest bijzondere ontwerpverzoek dat Harald ooit kreeg? ‘Ontwerp iets dat Cristiano Ronaldo sympathiek maakt’. In deze aflevering bespreken we hoe je als ontwerper en opdrachtgever zo goed mogelijk kan samenwerken. Hint: het mag niet gezellig blijven.
De Correspondent bestaat vijf jaar. Dat vieren we door de grootste ontwerpuitdagingen van dit journalistieke platform te bespreken. Hoe zorg je er met design voor dat het publiek je site vertrouwt? Eerder stelde de oprichter van Wikipedia die vraag al aan Harald (true story), nu doet Ernst-Jan het dunnetjes over.
Hoe kan design ons gedrag beïnvloeden? Aan de hand van een opgefokte Uber-driver-app, fietsengeltjes, slim stoplicht en een roltrap proberen Harald en Ernst-Jan die vraag te beantwoorden. Ja, je kunt met design de wereld verbeteren, maar er zijn ook schaduwzijdes.
Hoe kun je zelf werk maken dat de tand des tijds doorstaat? We gaan iconische ontwerpen af voor antwoorden. Met o.a. de legendarische ontwerpers Raymond Loewy en Gert Dumbar.
We bespreken hoe we selectie terug zien in kleine designteams. Met o.a. een bezoek aan Apple in Cupertino en een kledingwinkel in Brooklyn.
Nu vrijwel elk bedrijf direct contact kan hebben met klanten, is het belangrijk om na te denken hoe je hen benadert en hun verwachtingen overtreft. Met o.a. Canyon Bicycles en Chef's Table.