PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

VO Leest!

Podcast over lezen in het voortgezet onderwijs. Voor docenten Nederlands, over jongeren en boeken. VO leest! is een podcast van Het Leesbureau, waarin John Schrijnemakers in gesprek gaat met spraakmakende docenten in het vak.

Afleveringen

  • #10, Thuis en op school, deel 4

    Jul 10 2020

    Voor deze aflevering kregen we een bijdrage van Lammie Prins, onze MBO-docent die ons deelgenoot maakt van haar lespraktijk in Corona lock-down. In het eerste deel van haar brief vertelt zij over hoe zij haar studenten bij de les probeerde te houden. En hoe zij erin slaagde om hen tóch te laten lezen. Daarnaast werkt ze aan twee zaken tegelijk, ze koppelt leesbevordering aan schrijfvaardigheid. Met drie boekentips van John en nog eens drie van Lammie krijg je bovendien genoeg inspiratie om je bo...more

  • #9 Thuis en op school, deel 3

    Jun 15 2020

    De actualiteit van de Corona pandemie lijkt enigszins af te zwakken door de mediastorm omtrent het discriminatie- en racisme vraagstuk. De beweging ‘Black Lives Matter’ beheerst het nieuws zowel op de main-stream-media als op de socials. Voor deze aflevering van ‘VO Leest!’ kiezen wij ervoor om de ingang die veel van deze boeken gebruiken, strijd, te laten voor wat het is. De strijd van BLM is belangrijk, maar wat alle leerlingen in het VO bindt is dat ze jong zijn, tiener- en puberproblemen heb...more

  • #8 Thuis en op school, deel 2

    May 18 2020

    Voor de tweede aflevering van ‘VO Leest!”, Thuis en op school,  ontvingen we een brief van Marjan Sikkema met een aantal praktische tips om op zinvolle wijze aandacht te besteden aan boeken en leesplezier. Behalve dat zij de luisteraars tipt over de Thuisbieb komen ook de Boekenweek voor Jongeren en Literatour ter sprake. Daarna wijst zij op het recent gepubliceerde onderzoek van Jeroen Dera en Nils Lommerde over de vraag welke boeken docenten geneigd zijn het eerst te adviseren aan hun leerling...more

  • #7 Thuis en op school, deel 1

    Apr 16 2020

    Ook 'VO Leest!' zit nog midden in de restrictieve maatregelen door het corona-virus. Deze aflevering gaan we dus niet bij één van onze docenten op bezoek. Voor de zevende aflevering van 'VO Leest!' blijven we thuis. Voor deze “Thuis en op school”-opnames beperken we ons tot het geven van lekkere boekentips, echter niet zonder onze docenten een stem te geven in de vorm van een brief of column. Matijs Lips gaat in op de waarde van lezen voor onze democratie en John Schrijnemakers bespreekt 5 boeke...more

  • #6 Lezen in het VMBO rond het thema Vrijheid

    Mar 13 2020

    Docent Caroline Wisse en auteur Annemarie van den Brink praten over het zojuist verschenen boek ‘Oorlog in inkt’, een verzameling verhalen op basis van 14 dagboekfragmenten van kinderen in Nederland én Nederlands Indië. Relevante fragmenten uit de nieuwe uitgave van ‘Nog een stuk!’ komen ook ter sprake met speciale aandacht voor de ‘Spoken Word’ filmpjes. Omdat Caroline ook graag werkt met beelden in de klas en óók de tijdslijn naar onze recente geschiedenis doortrekt gebruikt zij veel films en ...more

  • #5 Vrij Lezen op het MBO

    Feb 18 2020

    Lammie Prins van het Deltion College vertelt over haar eigen lespraktijk. Waarom kiest zij, met slechts anderhalf uur Nederlands per week, er tóch voor om een substantieel deel van die beperkte tijd in te ruimen voor Vrij Lezen? Hoe laat zij MBO-studenten alle vier de basisvaardigheden oefenen met teksten van hun eigen keuze en gebruikt ze bv. creatief schrijven? En hoe start jíj met Vrij Lezen in je eigen klas en hoe overtuig je je collega's om óók Vrij Lezen in te voeren in hun lessen? Ook dez...more

  • #4 Leesmotivatie in het VMBO

    Dec 09 2019

    In de dagelijkse lespraktijk van veel docenten is leesmotivatie een belangrijk punt. Hoe helpt Caroline Wisse haar leerlingen bij de overgang van extrinsieke naar intrinsieke leesmotivatie? Leesmotivatie is niet voor niets een van de kernelementen in de adviezen van het ontwikkelteam Nederlands binnen Curriculum.nu. Omdat Caroline een van de (concept)auteurs is voor de methode PLOT26 ligt het voor de hand om haar te vragen voor welke aanpak er in PLOT26 is gekozen om leerlingen te motiveren om t...more

  • #3 Een rijk literair klimaat

    Nov 25 2019

    Hoe creëer je een rijk literair klimaat in de klas? Matijs Lips, ‘Beste leraar Nederlands van 2018’, vertelt hoe hij met een mix van vrij lezen én verplichte boeken zijn leerlingen leesplezier laat ontdekken.  Hoe verweeft hij literatuur in zijn lessen? Wat kan het lezen van een boek voor de leerling betekenen, maar ook wat kan de verwerking daarvan opleveren voor het boek zelf? Binnen zijn didactiek en het curriculum geeft hij zijn leerlingen een podium. ‘Ik wil leerlingen graag een platform ge...more

  • #2 De Boekenweek voor Jongeren

    Nov 11 2019

    Afgelopen september organiseerde de CPNB de Boekenweek voor Jongeren, een leesbevorderend project bedoeld om jongeren tussen 15 en 18 te stimuleren (meer) boeken te lezen. Hoewel de algemene doelstelling vanaf het begin  duidelijk was zocht men naar de goede vorm, het juiste tijdstip en een eenduidige benaming. In de tweede aflevering van ‘VO Leest!’ luisteren we naar Marjan Sikkema, vakgroepleider Nederlands aan het Leidsche Rijn College in Utrecht. Wat vindt zij van de Boekenweek voor Jongeren...more

  • #1 Betekenisvol taalonderwijs op het MBO

    Oct 20 2019

    John Schrijnemakers gaat in gesprek met Lammie Prins over betekenisvol taalonderwijs op het MBO. Lammie Prins is docent Nederlands en LOB-er op de afdeling Orde & Veiligheid van het Deltion College in Zwolle. Hoe ontwikkelde zich het vrij lezen op deze grote MBO school? Hoe werk je zonder methodeboek toch gestructureerd? En hoe zorg je ervoor dat je collega's van de zaakvakken én je studenten herkennen dat het werken met contextrijke teksten beter aansluit bij je leerdoelen. Dus... mét leesplezi...more